הבחירות ללשכת עוה"ד: שיעור הצבעה גבוה, הקלפיות המרכזיות פתוחות עד 21:00

בניגוד לשנים קודמות, בהן אחוז ההצבעה היה נמוך, הפעם המצב נראה שונה, נוכח המחלוקת על החקיקה המשפטית שעברה להתנהל בזירה זו • שיעור ההצבעה עומד על 23.6% נכון ל-14:40 • התוצאות צפויות להתקבל כבר מחר

ארקדי אליגולאשוילי, אפי נוה, עמית בכר, דורון ברזילי, הבחירות לראשות לשכת עוה"ד / צילום: רפי קוץ, סטודיו תומאס, יח''צ, כפיר זיו
ארקדי אליגולאשוילי, אפי נוה, עמית בכר, דורון ברזילי, הבחירות לראשות לשכת עוה"ד / צילום: רפי קוץ, סטודיו תומאס, יח''צ, כפיר זיו

19:50

ועדת הבחירות הודיעה כי הקלפיות המרכזיות בכל אחד מהמחוזות ישארו פתוחות עד השעה 21:00.

19:45

מהומה בקלפי המרכזית בתל אביב עם הגעתו של אפי נוה להצביע בקלפי בתל אביב. הוא מלווה לקלפי בקריאות "בושה" לצד קריאות מתומכיו "אפי אפי".

19:24

במחוז מרכז,  הקלפיות הבאות יהיו פתוחות עד השעה 20:00:
מכבים רעות, גבעת שמואל, שוהם, אבן יהודה, נתניה (בית משפט השלום), ועדת קשר נתניה ומכללת נתניה.

18:10

קלפיות משנה שהלשכה הודיעה בינתיים שיהיו פתוחות עד 20:00

מחוז ירושלים
בית המשפט העליון, בית הדין הארצי לעבודה, כל בתי המשפט במחוז, ועדת ערר מחוזית ירושלים, ועדת קשר מבשרת

מחוז דרום
לשכת קשר אשקלון, לשכת קשר אשדוד, ביה"ד הרבני אשקלון עד 18:00, כל בתי המשפט חוץ מאילת

מחוז חיפה
כל בתי המשפט במחוז

תל אביב 
ביה"ד הרבני תל-אביב, לשכת הוצל"פ תל אביב, כל בתי המשפט במחוז - מחוזי תל אביב נסגר.

מחוז צפון
בתי המשפט חוץ מעפולה, קצרין, מסעדה, צפת

גבעת שמואל, אבן יהודה, חשמונאים, ב.ס.ר, עזריאלי, הבורסה לניירות ערך, בית דורון רמת גן, מוקד קריית אתא, ביהד השרעי סכנין, בית קרדן תל אביב

17:45

הנהלת בתי המשפט הודיעה כי בגלל שהחלטה על הארכת פעילות הקלפיות לבחירות לשכת עורכי הדין התקבלה חצי שעה לפני סגירתן וללא תיאום עימם ובדיקת האפשרות - הקלפיות במחוזות: אילת, עפולה, מסעדה, קצרין, צפת נסגרו. היתר יהיו פתוחות עד 20:00.

גם הקלפיות בבתי המשפט לעניינים המקומיים ברחבי הארץ, שאינם שוכנים בתוך בתי משפט השלום, נסגרו.

16:45

בשעה זו יש הקלה בתורים בחלק מהקלפיות. בירושלים עו"ד דיווח שהצביע בתוך 20 דקות. הקלפיות בבאר שבע היו פנויות ללא תורים לאורך היום.

מצביעים רבים שהמתינו בקלפיות הגיעו לבית ציוני אמריקה, הקלפי המרכזית בתל אביב, בה משך ההמתנה אורך מספר דקות עד 10 דקות. עורכת דין סיפרה כי "חיכיתי חצי שעה להצביע בעזריאלי, לקחתי אוטובוס הגעתי לכאן והצבעתי תוך כמה דקות".

בהרצליה אנשים עמדו שעות בתור מוקדם יותר. העומס נמשך גם עכשיו, לאחר שיצאו אוטובוסים לבית ציוני אמריקה מוקדם יותר.

15:52

שר המשפטים לוין האריך את פתיחת הקלפיות עד לשעה 20:00.

15:15

יו"ר ועדת הבחירות שלומי באשי פונה שוב לשר לוין שלא השיב מזה שעתיים לבקשה להאריך את פעילות הקלפיות: "מאחר שפנייתנו הקודמת מלפני כשעתיים נותרה ללא מענה, נשלחת פנייה דחופה זו על מנת שתתקבל החלטה". 

באשי הוסיף "אנו מקבלים פניות רבות על עומסים כבדים בקלפיות השונות, בכל רחבי הארץ. נודה בכל לשון של בקשה לקבל את החלטתך, בהקדם ככל הניתן, על מנת שנוכל להיערך בהתאם מבחינת כוח אדם וזאת ככל ששעות ההצבעה יוארכו בקלפיות. כל החלטה היא החלטה".

14:55

נכון לשעה 14:50, שיעור ההצבעה עומד על כ-23.6% מבין כלל בעלי זכות הבחירה.

13:45

נכון לעכשיו, שיעור ההצבעה עומד על כ-20.8% מבין כלל בעלי זכות הבחירה. ניכר פער גדול בהשוואה לשנים קודמות. בבחירות בשנת 2019 בשעה 14:30 הצביעו רק 5% מעורכי הדין בישראל.

יו"ר ועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין, עו"ד שלומי באשי, פנה לשר המשפטים יריב לוין על מנת שיסמיך את יו"ר הוועדה להאריך את שעות ההצבעה. טרם התקבלה תשובת השר. עו"ד באשי מבקש להאריך מהשעה 17:00 עד 20:00 בקלפיות המשנה.

12:10

מלשכת עורכי הדין עדכנו שנכון לשעה זו שיעור ההצבעה עומד על כ-10.8% מבין כלל בעלי זכות הבחירה. מדובר בשיעור הצבעה גבוה למדי, בבחירות הקודמות ב-2019 שיעור ההצבעה הכולל עמד על 28% בלבד. 

טליה סלנט, עיתונאית ועורכת דין בארנון תדמור לוי במחלקת הלטיגיציה, היא עורכת דין כבר שנתיים וזו הפעם הראשונה שהיא מצביעה. "הגעתי להצביע כי זה הפך להיות הדבר החשוב, עם הרכב הוועדה לבחירת שופטים", היא אמרה לגלובס. "לא הרבה פעמים אתה יכול להרגיש שאתה משפיע באופן ישיר. ברגיל, הפוליטיקה הפנים ארגונית של הלשכה לא הייתה מעניינת אותי. לא הייתי חושבת להצביע". 

סלנט סיפרה שעמדה תחילה בתור במגדלי עזריאלי אבל בגלל העומס היא הגיעה להצביע בקלפי בבית ציוני אמריקה. "זה מרגיש שההצבעה היא בין אנשים שרוצים להגן על המקצוע ועל המדינה לבין מי מי שרוצים להזיק לה".

הצבעה בבחירות ללשכת עורכי הדין בקלפי בבית ציוני אמריקה תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
 הצבעה בבחירות ללשכת עורכי הדין בקלפי בבית ציוני אמריקה תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

עמית שטיינמן, אחד השותפים המנהלים של משרד ש.הורוביץ ממנו מגיע המועמד עמית בכר, הגיע לקלפי בבית ציוני אמריקה להצביע. "אני 20 שנה עו"ד, וזו פעם שנייה שאני מצביע. באתי לתמוך בעמית בכר בגלל החשיבות של הבחירות לעתיד החברה הישראלית", אמר לגלובס.

עו"ד נוספת, שהגיעה להצביע בבית ציוני אמריקה, אמרה לגלובס שהיא 15 שנים עו"ד וזו הפעם הראשונה שהיא מצביעה. 

10:40

העומסים מורגשים בקלפיות ברחבי הארץ, וישנם עורכי דין שמדווחים שזמן ההמתנה הארוך גורם להם לוותר וללכת מהמקום. "הרבה נשברים מהתור והולכים. אנחנו עומדים כבר שעה ובקושי התקדמנו", מסר אחד מעורכי הדין לגלובס. 

תור להצבעה לבחירות ללשכת עורכי הדיו ביגאל אלון תל אביב / צילום: תמונה פרטית
 תור להצבעה לבחירות ללשכת עורכי הדיו ביגאל אלון תל אביב / צילום: תמונה פרטית

מוקדם יותר סמוך לשעה 9:30 הצביע המתמודד עמית בכר בלשכת עורכי הדין בתל אביב. נוה צפוי להצביע באותה קלפי בשעות אחר הצהריים המאוחרות. היועצת המשפטית לממשלה גלי מיארה בהרב הגיעה להצביע בקלפי בבית ציוני אמריקה בתל אביב יחד עם עוזריה, עורכי הדין חגי הרוש ויונתן קרמר.

תור להצבעה לבחירות ללשכת עורכי הדין בבסר ברמת גן / צילום: תמונה פרטית
 תור להצבעה לבחירות ללשכת עורכי הדין בבסר ברמת גן / צילום: תמונה פרטית

10:05

בשעה זו ישנם תורים ארוכים להצבעה. בקלפי בהרצליה ממתינים כ-200 עורכי דין, שדיווחו על המתנה של כשעתיים. בנוסף תורים בקלפיות במגדלי ב.ס.ר ברמת גן, גבעת שמואל, כפר סבא ותל אביב.

תור להצבעה בבחירות ללשכת עורכי הדין בקלפי בבית ציוני אמריקה תל אביב / צילום: תמונה פרטית
 תור להצבעה בבחירות ללשכת עורכי הדין בקלפי בבית ציוני אמריקה תל אביב / צילום: תמונה פרטית

8:00

הבוקר (ג') בשעה שמונה נפתחו הקלפיות המרכזיות בבחירות ללשכת עורכי הדין. 77,201 עורכי דין יוכלו להצביע, ולהכריע בבחירות הסוערות בהן יקבע מי יעמוד בראש הלשכה ומי יהיו הנציגים במועצה הארצית שימנו את נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים. כלומר, להצבעה השפעה משמעותית על זהות השופטים והנשיא הבא של בית המשפט העליון. בשנים קודמות אחוז ההצבעה היה נמוך ועמד על כ-30%. הפעם, על רקע המחלוקת על החקיקה המשפטית צפויים רבים מעורכי הדין לצאת ולהצביע.

ארבעת המועמדים לראשות הלשכה הם: עמית בכר ראש הלשכה הנוכחי, אפי נוה ראש הלשכה לשעבר, דורון ברזילי גם ראש הלשכה לשעבר וארקדי אליגולאשוילי. הבחירות מתקיימות כשברקע מחדשת הממשלה את הליכי החקיקה השבוע, בנוגע לעילת הסבירות, במסגרת החקיקה המשפטית.

הבחירות ללשכת עורכי הדין: לא רק הרפורמה המשפטית על הפרק | פרשנות
הגבלת עילת הסבירות תקודם ע"י הקואליציה כבר ביום רביעי הקרוב

מי המועמדים לראשות הלשכה?

ישנם ארבעה מועמדים שמתמודדים לתפקיד.

עמית בכר (47), המשמש כיו"ר הלשכה הזמני. ב־4 השנים האחרונות שימש כיו"ר מחוז תל אביב בלשכה, וכיום הוא שותף במשרד ש.הורוביץ וממובילי "מחאת הגלימות" של עורכי הדין נגד החקיקה המשפטית. עו"ד תמי אולמן, ראש מחוז חיפה, שהתמודדה מולו פרשה והצטרפה אליו על־מנת לאחד כוחות. היא תשמש כמספר 2 שלו אם יבחר.

המועמד שעורר את הסערה החריפה ביותר במרוץ לראשות הלשכה, הוא זה שכבר כיהן בתפקיד - אפי נוה. חרף הרשעתו בהברחת בת זוגו בנתב"ג, ולמרות התנהלותו בפרשת "מין תמורת מינוי", הוא בעל סיכויים להיבחר.

נוה מזוהה עם תומכי הרפורמה המשפטית, למרות שהוא אומר שהיא שגויה בחלקה. בתקופת כהונתה של איילת שקד כשרת המשפטים, שיתוף־פעולה בינה לבין אפי נוה הוא זה שאיפשר לשקד למנות שופטים שמרנים.

בנוסף מתמודדים עו"ד דורון ברזילי וארקדי אלוגלאשוילי, שההערכה היא כי סיכויים להיבחר נמוכים. ברזילי היה ראש הלשכה האחרון שהשלים קדנציה. הוא כיהן כראש לשכת עורכי הדין בשנים 2011-2015. הוא אחד ממובילי משוב השופטים בתקופת כהונתו כיו"ר הלשכה, וסבור שיש לבטל את שיטת הסיניוריטי בבית המשפט העליון.

אליגולאשוילי מזוהה עם הימין. הוא חבר ועד מחוז ירושלים ויו"ר פורום פלילי ותעבורה בלשכה עורכי הדין במחזור ירושלים. היה בין המתנגדים לראש הלשכה הקודם אבי חימי ודרש לפטרו על רקע מעורבותו במאבק נגד החקיקה המשפטית.

בימים האחרונים הופעלו עליו, לדבריו, לחצים רבים מצד גורמים מהימין להצטרף לנוה כדי לא לבזבז קולות למחנה, אך הוא הכריז שימשיך עד הסוף.

מדוע אפי נוה יכול למרות הרשעתו להתמודד בבחירות?

כללי לשכת עורכי הדין קובעים שוועדת הבחירות תוכל לפסול מועמד עם הרשעה, אם יש במעשיו קלון. התנאי לכך הוא שההרשעה חלוטה. נוה ערער על הרשעתו וערעורו נדחה. באפשרותו לפנות לבית המשפט העליון בבקשת רשות ערעור ולכן ההרשעה לא חלוטה והוועדה לא דנה אם יש קלון במעשיו. יש לציין כי סיכוייו לבטל את ההרשעה בעליון קלושים.

במידה ונוה יבחר והרשעתו תהפוך לחלוטה, האם יוכל לעמוד בראש הלשכה?

אם נוה יבחר צפויות עתירות נגד כהונתו כיו"ר הלשכה, אך אלו יתקלו בקושי מאחר שמדובר בהחלטה המבוססת על רצון הבוחר. טענה שעשויה להישמע היא כי העובדה שנוה עומד בראש הגילדה המקצועית היא פגיעה במעמד מקצוע עריכת הדין בארץ, ואין זה סביר שמי שהורשע בעבירה מסוג זה יעמוד בראש עורכי הדין, כאשר לא ניתן היה לפסול את התמודדותו.

מי הפולטיקאים שהביעו תמיכה פומבית במועמדים?

שמחה רוטמן קרא לחבריו בציונות הדתית לפעול שבכר לא יבחר ולהצביע לסיעת "יוזמה ציונית משפטית" בראשות איציק נטוביץ וערן בן ארי. אביחי בוארון מהליכוד קרא לעורכי הדין בקרב הליכוד לצאת להצביע. הוא ציין כי הוא לא מתמקד במועמד נוה אלא במועצה הארצית.

עורכי הדין במפלגת "יש עתיד" קראו אתמול להצביע לעמית בכר וסיעתו. גם לפיד עצמו התבטא כי חשוב לבחור בבכר ובסיעתו כדי שיהיו נציגים במועצה הארצית, הבוחרת את נציגי הוועדה לבחירת שופטים. גם גדעון סער הביע תמיכה בעמית בכר ולשכתו.

איפה מצביעים ומתי?

171 קלפיות נפרסו ברחבי הארץ ב-106 מקומות ב-76 ישובים. בכל בתי המשפט הוצבו קלפיות. מרבית הקלפיות יעלו בין 8-17, חלק קטן ייסגר בשעה 15:00 או 16:00, והמרכזיות, בהן לשכת עורכי הדין בתל אביב תהיינה פתוחות עד השעה 20:00. בתל אביב יש 10 מוקדי הצבעה.

מי רשאי להצביע?

כל עו"ד שרשום באתר הלשכה בספר הבוחרים. כולל מי שלא שילם בשלוש השנים האחרונות.

איך מצביעים?

ההצבעה מתקיימת בארבעה פתקים: ליו"ר הלשכה, לסיעה למועצה הארצית, ליו"ר המחוז אליו משויך עוה"ד ולסיעה למחוז. מותר לבחור פחות מ-4 פתקים. המעטפה לא תיפסל.

מתי יהיו תוצאות?

התוצאות צפויות להתקבל כבר ביום רביעי, והן יוכרזו על ידי ועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין.