מלחמת רוסיה-אוקראינה | שאלות ותשובות

האירוע שהוביל לפיצוץ והאיש מאחורי כוח וגנר: כל מה שכדאי לדעת על הטלטלה ברוסיה

מפקד כוח וגנר יבגני פריגוז'ין, שנחשב זמן רב ליד ימינו של פוטין, נשבע להעניש את מנהיגי הצבא הרוסי וקורא תיגר על השלטון במדינה • מיהו כוח וגנר ומה הוביל לקרע? • גלובס עושה סדר

יבגני פריגוז'ין במטה הצבאי הדרומי ברוסטוב / צילום: רויטרס
יבגני פריגוז'ין במטה הצבאי הדרומי ברוסטוב / צילום: רויטרס

"נגיע עד מוסקבה" מבטיח יבגני פריגוז'ין, ראש קבוצת "כוח וגנר" - מיליציה פרטית שנחשבת לחזקה ואלימה במיוחד. עד לאחרונה פריגוז'ין היה מקורב לקרמלין וכעת הוא מואשם בלא פחות מאשר בגידה וקורא תיגר על השלטון הרוסי.

דרמה ברוסיה: המורדים כ-450 ק"מ ממוסקבה; פוטין: "הבוגדים ייענשו" 
כוח וגנר לא לבד: ברוסיה יש יותר מצבא פרטי אחד 

האירוע הזה הוא נקודת מפנה במלחמה באוקראינה ואירוע חסר-תקדים בהיסטוריה המודרנית של רוסיה, ומהווה מבחן כוח מכריע לנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. 

מיהו בכלל "כוח וגנר" ומה עוצמתו?

הוא נוסד ב-2014 על-ידי יבגני פריגוז'ין בן ה-62 כיום, אסיר לשעבר ואיש עסקים שזכה לכינוי "השף של פוטין" בגלל חוזים שחתמה חברת הקייטרינג שלו עם הקרמלין וקשריו הארוכים עם הנשיא ולדימיר פוטין.

בשיאה, מנתה קבוצת וגנר כ-50 אלף שכירי חרב - רבים מהם אסירים לשעבר. ארה"ב אף הגדירה אותה כארגון פשע וכך גם מדינות נוספות כמו אוסטרליה, קנדה, יפן, בריטניה והאיחוד האירופי. עד למלחמה באוקראינה, פעלה קבוצת וגנר בעיקר במזרח התיכון, באפריקה ובאמריקה הלטינית והואשמה בהפרות חמורות במיוחד של זכויות אדם.

מבחינה טכנית, הקבוצה הזו מעולם לא הייתה שייכת לצבא רוסיה או לכל גוף אחר שלה ופעלה ללא תלות בכוחות המזוינים שלה. ובכל זאת, לכוח וגנר היה תפקיד מרכזי בלחימה באוקראינה, והוא אף זכה להוקרת תודה מצד הנשיא הרוסי פוטין. אנשיו של וגנר היו מרכיב מרכזי במתקפה הקרקעית של רוסיה, כשהקבוצה השתלטה במאי על העיר באחמוט שבמזרח אוקראינה לאחר יותר מ-220 ימי לחימה.

מה הוביל לקרע עם הקרמלין?

פריגוז'ין, שנחשב זמן רב ליד ימינו של פוטין, הטיח לאחרונה ביקורת חריפה על ההנהגה הצבאית שלא סיפקה ללוחמיו את הכלים הראויים. בסרטונים קשים לצפייה, פריגוז'ין אף הצטלם ליד גופות של אנשיו שנפלו בקרבות והאשים את ההנהגה הרוסית. בחודש שעבר אף איים פריגוז'ין להוציא את חייליו מאוקראינה אם לא יקבל אספקה נאותה.

המתיחות בין יבגני פריגוז'ין לבין מערכת הביטחון של המדינה התפוצצה בצורה דרמטית ביום שישי. פריגוז'ין נשבע להעניש את מנהיגי הצבא הרוסי, ובראשם שר ההגנה סרגיי שויגו שאחראי לדברי פריגוז'ין למתקפת טילים שפגעה במספר גבוה של לוחמי כוח וגנר. בקרמלין מיהרו להכחיש והאשימו מצדם את מנהיג המיליציה במרד במדינה.

איך הגיב פוטין?

פוטין נתקל פה בסיטואציה מסובכת במיוחד, שכן הפוקוס של הצבא שלו נמצא באוקראינה וכעת הוא מתמודד עם איום מבית על שלטונו. בנאום קצר לאומה, גינה פוטין את המרד של כוחות וגנר, האשים את מנהיגו ב"בגידה" והבטיח עונש חמור.

"מה שאנחנו מתמודדים איתו זו בדיוק בגידה", אמר פוטין בנאום בטלוויזיה. "שאיפות מוגזמות ואינטרסים אישיים הובילו לבגידה, לבגידה בארצם ובבני עמם, ובמטרה שלשמה נלחמו ומתו לוחמי וגנר זה לצד זה עם היחידות והדיוויזיות האחרות שלנו".

אלה ש"ארגנו והכינו מרד צבאי, שלקחו נשק נגד חבריהם, בגדו ברוסיה וייענו על כך", הוסיף פוטין. "זו מכה לרוסיה, לעמנו, והפעולות שלנו להגן על המולדת מפני איום כזה יהיו קשות".

מה רצו אנשי וגנר?

פריגוז'ין אמר כי 25 אלף מאנשיו מעוניינים "לסיים עם הבלגן הזה" כשהוא מתכוון לפגוע בשר ההגנה. "כולנו מוכנים למות", הוסיף פריגוז'ין בהודעה קולית באפליקציית טלגרם. "אנחנו נמות למען המולדת ולמען העם הרוסי שצריך להשתחרר".

עם זאת, בשעת הערב פריגוז'ין הודיע כי הורה לכוחות לסגת כדי להימנע משפיכת דמים. 

איך הגיבו בעולם?

בישראל הוציאו אזהרת מסע לרוסיה. בהודעת משרד החוץ נכתב כי "לאור הארועים ברוסיה בעת הזו, משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים לשקול חיוניות הגעתם לרוסיה בעת הזו וכן לאזרחים השוהים במדינה לשקול את חיוניות הישארותם ובכל מקרה להימנע מלהתקרב למוקדי מתיחות".

מדינות אחרות עשו זאת כבר קודם לכן היום. בלטביה אף הגבירו את הכוננות בגבולות והודיעו שלא תתאפשר כניסת רוסים. דובר האיחוד האירופי אמר שהעניין הוא "נושא פנימי רוסי" שנמצא במעקב קפדני. גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עוקב מקרוב אחר האירועים.