דרמה ברוסיה: מפקד כוח וגנר יבגני פריגוז'ין הורה לכוחותיו לסגת חזרה לבסיסים

מנהיג כוח וגנר, יבגני פריגוז'ין, הכריז ביממה האחרונה על התקוממות חמושה, בעקבות סכסוך פנימי בין קבוצת שכירי החרב לצבא הרוסי • כעת הוא הכריז על נסיגה חזרה לבסיסים כדי להימנע משפיכת דמים • דובר הקרמלין הצהיר כי בתמורה לנסיגת פרוגוז'ין, התיק הפלילי נגדו יבוטל, והוא "ילך לבלארוס", במהלך שנראה כמו הגליה

כוחות קבוצת וגנר ברחובות ברוסטוב / צילום: רויטרס
כוחות קבוצת וגנר ברחובות ברוסטוב / צילום: רויטרס

דרמה ברוסיה: מפקד כוח וגנר האליגרך יבגני פריגוז'ין הודיע הערב כי הורה לכוחותיו לסגת לבסיסים כדי למנוע שפיכת דמים. "הם התכוונו לפרק את כוח ואגנר", אמר הערב (ש') פריגוז'ין. "בתוך יום, הלכנו למרחק של כמעט 200 ק"מ ממוסקבה. בזמן הזה, לא נשפכה טיפת דם אחת של הלוחמים שלנו. עכשיו, הגיע הרגע שבו עלול להישפך דם. לכן, מתוך הבנה שדם רוסי מאחד הצדדים יכול להישפך, אנחנו מחזירים את השיירות שלנו וחוזרים לבסיסים לפי התוכנית". 

"השף של פוטין" שעבר צד ועכשיו מואשם בבגידה: מי האיש שמאיים על השלטון הרוסי? 
כוח וגנר לא לבד: ברוסיה יש יותר מצבא פרטי אחד 
הבצורת החמורה זה 500 שנה: אירופה נכנסת לעידן היובש

הודעתו של פריגוז'ין מגיעה בהמשך להודעה שהפיץ משרדו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו הודיע כי מפקד כוח וגנר האליגרך יבגני פריגוז'ין קיבל את "ההצעה להפסיק את התקדמות כוחותיו לכיוון מוסקבה ולנקט בצעדים נוספים להפגת המתח במדינה". דיווחים דומים התפרסמו גם בתקשורת הרוסית. בהודעה צוין כי לוקשנקו קיים מו"מ עם פריגוז'ין לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין תדרך אותו בנושא בוקר. 

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, מסר לתקשורת הרוסית כי בתמורה לנסיגת פרוגוז'ין, התיק הפלילי נגדו יבוטל, והוא "ילך לבלארוס", במהלך שנראה כמו הגליה. פסקוב הוסיף כי כוחות וגנר שהשתתפו בצעדה של פרוגוז'ין לא יועמדו לדין, אלא יקבלו הזדמנות לחתום קבע בצבא הרוסי.

השתלטות על רוסטוב

מוקדם יותר היום התפרסמו דיווחים כי שיירה של כוח וגנר נמצאת בדרכה למוסקבה. זאת לאחר שפריגוז'ין הכריז ביממה האחרונה על התקוממות חמושה, והודיע כי הוא מתכוון לעצור את שר ההגנה סרגיי שויגו ורמטכ"ל הצבא הרוסי ולרי גרסימוב.

לפי הערכות, כוח וגנר מנה כ-25 אלף בני אדם. ההערכות הן כי הכוח השתלט למעשה על רוסטוב, ממנה מתנהלת המתקפה וההגנה מול אוקראינה בחודשים האחרונים. תיעוד מהעיר הראה טנקים ברחובות, ובינתיים אין עדיין דיווחים על תחילת נסיגה. כמו כן, בשעות הבוקר היום, הודיע כוח וגנר כי הצליח להשתלט על מתקנים צבאיים ב-וורונז', עיר אסטרטגית כ-500 קילומטר מצפון לרוסטוב.

כלי התקשורת ברוסיה דיווחו מוקדם יותר היום כי כוחות הנאמנים לרמזן קאדירוב, נשיא צ'צ'ניה התומך בפוטין עומדים להגיע לרוסטוב. כוח וגנר ביקש מהתושבים להתרחק ממטה הצבא הרוסי במרכז העיר, הנחשב למקום הריכוז שלהם. יש לציין כי עצם השליטה ברוסטוב עדיין אינו בטוח לחלוטין, ופיצוצים גדולים נרשמו במטה הצבא בעיר, שהיה אמור להיות בשליטת המורדים. שירות המודיעין הבריטי אמר כי "כמעט בטוח" שכוח וגנר מחזיק בשליטה בעיר כולה.

במוסקבה, ראש העיר הפציר בצהריים בתושבים להישאר בבתיהם. הוא הודיע כי יום שני הקרוב יהיה "יום ללא עבודה" בבירת רוסיה והגדיר את המצב הנוכחי כ"מסובך", לפי אתר החדשות העצמאי הרוסי "מדוזה". ברשתות החברתיות נראה תיעוד של כוחות רוסיים הנפרשים באוטוסטרדה המובילה למוסקבה, וכן תיעוד של הריסת הנתיבים במטרה לשבש את התנועה. ראש מחוז ליפצק אישר כי כוחות של המורדים עוברים בשטח המחוז, המרוחק כמה מאות קילומטרים ממוסקבה הבירה.

שוטרים ורכבי צבא רוסיים בכניסה למוסקבה לאור הדיווחים שכוח וגנר בדרכו לעיר / צילום: Associated Press
 שוטרים ורכבי צבא רוסיים בכניסה למוסקבה לאור הדיווחים שכוח וגנר בדרכו לעיר / צילום: Associated Press

סגן ראש המועצה לביטחון לאומי, דמטרי מדבדב, אמר כי רוסיה תתמודד בהצלחה ותדכא את ניסיון המרד. הוא הזהיר מהמצב שיקרה אם פריגוז'ין ואנשיו ישתלטו על הנשק הגרעיני הרוסי. "ההיסטוריה האנושית עוד לא ראתה דבר כזה, שארסנל הנשק הגרעיני הגדול ביותר יפול לידי בנדיטים", אמר מדבדב במסיבת עיתונאים לפי סוכנות הידיעות הרוסית הממשלתית. "משבר כזה לא יהיה מוגבל למדינה מסוימת, אלא יציב את העולם כולו בסכנת השמדה. אנחנו לא נרשה לכך לקרות".

היו בדרך למוסקבה

פריגוז'ין, הנחשב למקורב לפוטין עוד משנות ה-90' בסנט-פטרסבורג, הוא מי שהוביל את שילוב הקבוצה הפרה-צבאית במלחמה באוקראינה, תוך כדי גיוס אסירים בהבטחה לחנינה אם ישרדו את סבבי הלחימה. הוא מאשים את שני הבכירים הרוסים בכך שהורו להפציץ בימים אחרונים מחנה של כוח וגנר במסגרת סכסוך פנימי, וכן בכך שהם משקרים לציבור ולפוטין בנושא מספר הקורבנות הרוסים וסיכויי ההצלחה במלחמה.

לפי דיווחים שיירות של כוח וגנר היו היום בדרכן לכיוון מוסקבה. תיעוד ברשתות החברתיות מציג ניסיונות תקיפה של השיירות על ידי חיל האוויר הרוסי, במסוקי קרב, וכן כמה מסוקים שיורטו על-ידי כוח וגנר. דיווחים ממקורות שונים מעלים כי שיירות המורדים, הכוללות גם משוריינים ומערכות טילים נגד מטוסים, הגיעו למחוז ליפצק, כ-160 ק"מ מצפון לוורונז'ה, וכ-450 ק"מ בלבד מדרום לבירה מוסקבה. הרשויות הרוסיות במחוז הורו לתושבים להישאר בבתיהם. סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי כוחות ממשלתיים רוסיים "הקימו עמדות ירי" על אוטוסטרדת 4M, המובילה לכיוון מוסקבה.

על רקע דיווחים כי מטוס ממשלתי עזב את מוסקבה לכיוון סנט-פטרסבורג, דובר הקרמלין דמטרי פסקוב אמר כי הנשיא ולדימיר פוטין נמצא במשרדו וכי הוא עובד כדי להתמודד עם ניסיון המרד החמוש מצד פריגוז'ין ואנשיו. פוטין נמנע מלהזכיר את פריגוז'ין בשמו במהלך הנאום המוקלט לאומה ששודר בבוקר, אך איים בצעדי ענישה חריפה נגד "המורדים החמושים" שלדבריו "תקעו סכין בגבה של רוסיה".

מנהיגים אירופיים אמרו כי ההתפתחויות האחרונות משקפות את הכאוס השורר ברוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי ארצו "מנטרת" את המצב. הרשויות בגרמניה דיווחו כי הקנצלר שולץ "מקבל עדכונים באופן שוטף" בנוגע למצב. שרת החוץ אנלנה ברבוק אמרה כי משרד החוץ הגרמני "מנטר את המצב מקרוב". הממשלה הבריטית הודיעה על כינוס ישיבת חירום של "קוברה", הקבינט הביטחוני שלה.

פוטין: "ניסיון לפלג אותנו מבפנים"

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, גינה בחריפות את המהלך של פריגוז'ין, הגדיר אותו כ"בגידה, ואמר כי המעורבים ייענשו. בהקלטה שפורסמה ב-10:00 בבוקר (שעון ישראל) בטלוויזיה הרוסית, אמר פוטין כי "זה ניסיון לפלג אותנו מבפנים" והגדיר את המהלך הנוכחי כ"מרד חמוש". הוא פנה ללוחמי ואגנר, ולכוחות הצבא שאולי הצטרפו אליהם בינתים ואמר "מי שהולכים במכוון בדרך הבגידה, ומכינים מרד חמוש בעוד אנחנו מתכוננים להתקפות טרור - יוענשו".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בנאומו הבוקר לטלוויזיה הרוסית / צילום: רויטרס
 נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בנאומו הבוקר לטלוויזיה הרוסית / צילום: רויטרס

בתגובה לנאומו של פוטין, פריגוז'ין מסר בהודעה מוקלטת כי פוטין "טעה מאוד" כאשר קרא לו בוגד: "אף אחד לא הולך להסגיר עצמו לבקשת הנשיא. אנחנו לא רוצים שהמדינה שלנו תמשיך לחיות בשחיתות ובשקרים. אנחנו פטריוטים". מדובר בפעם הראשונה שפריגוז'ין מסר הודעה שמכוונת ישירות נגד פוטין.

פריגוז'ין: כוח וגנר "מציל את רוסיה"

פריגוז'ין החל את המהלך, שיש הרואים בו ניסיון ההפיכה הראשון ברוסיה זה 30 שנה, אתמול בבוקר בדברים חריפים שפירסם נגד משרד ההגנה הרוסי. הוא אמר כי המשרד והצבא הרוסי "הטעו" את נשיא המדינה ולדימיר פוטין כדי להתעשר, ותיכננו "לחלוק בשלל" אחרי כיבוש מהיר אוקראינה. הוא אמר כי לא היה צורך צבאי לתקוף, וכי הצבא הרוסי הציג מצג-שווא בפני פוטין לגבי התוכניות של אוקראינה. הוא גם האשים את הצד הרוסי, לו הוא שייך, בבזיזה כלכלית של מזרח אוקראינה שנכבשה על ידי כוחות רוסים ב-2014.

לאחר מכן פירסם פריגוז'ין וידיאו שבו הוא טוען כי כוחות רוסיים הפציצו באמצעות ארטילריה ומן האוויר מחנה של כוח וגנר, במסגרת העימות בין הצדדים שהתלקח בחודשים האחרונים. הוא אמר כי הדבר מהווה עילה למסע על מוסקבה, כדי להדיח את צמרת מערכת הביטחון הרוסית. משרד ההגנה פירסם הכחשה כי תקף מחנה של כוח וגנר.

הבוקר (ש') תועד פריגוז'ין במטה הצבא הרוסי ברוסטוב, כשהוא מסביר לסגן הרמטכ"ל ולגנרל רוסי בכיר כי אם שני ראשי הצבא לא יגיעו לשם, כוחותיו יגיעו למוסקבה כדי להשיג אותם. 

יבגני פריגוז'ין במטה הצבאי הדרומי ברוסטוב / צילום: רויטרס
 יבגני פריגוז'ין במטה הצבאי הדרומי ברוסטוב / צילום: רויטרס

משרד ההגנה הבריטי: פריגוז'ין תיאר את המבצע כ"צעדה לחופש"

פריגוז'ין הצהיר הבוקר כי כוחותיו "שולטים" בעיר רוסטוב, כולל בשדה התעופה ובמתקנים הצבאיים. לדבריו הם הפילו שלושה מסוקים רוסיים שניסו לסייע לבלום את ההשתלטות עליה. "אנחנו רוצים את גרסימוב ושויגו. עד שהם כאן, אנחנו נישאר, נחסום את רוסטוב, ונכוון למוסקבה", אמר.

לדבריו, כוח וגנר "מציל את רוסיה" על ידי כך. "חלקים גדולים (ממזרח אוקראינה, א"א) אבדו לאויב, המספר של חיילים מתים גבוה פי שלושה וארבעה ממה שמצוין במסמכים שעוברים למעלה, ופי עשרה יותר ממש שהם אומרים בטלוויזיה", אמר פריגוז'ין בסדרת קטעי הווידיאו שהוא מעלה.

הנשיא הרוסי "הרשה" לפלגים יריבים, ביניהם הצבא, כוח וגנר והלוחמים הצ'צ'ניים "לריב ביניהם" בחודשים האחרונים, אבל לפני כמה שבועות הודיע על תמיכתו החד-משמעית בצבא. אמש' הכריז שירות הביטחון הפנימי של רוסיה (FSB) כי פריגוז'ין מנסה לארגן "הפיכה חמושה" נגד הממשלה הרוסית. גנרלים בצבא הרוסי קראו ללוחמי וגנר לנטוש את הניסיון ולהימנע מפעולה נגד המדינה.

בהצהרה שפרסם משרד ההגנה הבריטי בנוגע למאורעות ברוסיה, נמסר כי "במבצע שתיאר פריגוז'ין כ'צעדה למען החופש', כוחות של קבוצת וגנר חצו מאוקראינה הכבושה לרוסיה בשני איזורים לפחות. ברוסטוב, וגנר כמעט בוודאות תפסו אתרים ביטחוניים מרכזיים, ביניהם המפקדה שמנהלת את מבצעי הצבא הרוסיים בתוך אוקראינה".

עוד נמסר בהצהרה כי "יחידות נוספות של כוח וגנר נעות צפונה דרך וורונז', כמעט בוודאות במטרה להגיע למוסקבה. בשעות הקרובות, נאמנותם של כוחות הביטחון של רוסיה, ושל המשמר הלאומי של רוסיה בפרט, תקבע איך המשבר יתפתח הלאה. מדובר באתגר המשמעותי ביותר של רוסיה בזמנים אלו".