אוקראינה בצרות, ושוויץ חדלה להיות מפלט לעשירים

אמריקה וסין מדברות, אבל לא מחייכות • חומת המערב סביב אוקראינה מתעבה כשמתקפת הנגד לא מביאה תוצאות • השווייצרים מסכימים לגבות מסים לאחר משאל עם • טייקונים ומהגרים נפגשים במצולות • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / צילומים: AP עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / צילומים: AP עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 ג'ו קרא לשי "דיקטטור", וזו רק ההתחלה

השבוע נפתח במאמץ אמריקאי לחדש את ההידברות עם סין. לאחר חודשים ארוכים של צינה, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן קיבל הזמנה לבייג'ינג. האמריקאים יצאו מגדרם, וטענו שעצם ביקורו הוא ההישג העיקרי. אחרי הכל, זו מערכת היחסים החשובה ביותר בעולם, פוליטית, צבאית וכלכלית.

הרושם החיובי לא האריך ימים, גם לא שעות. תחילה, וול סטריט ג'ורנל פרסם כי סין מקימה בסיס ריגול בקובה, שעה וחצי טיסה מפלורידה. לאחר מכן הנשיא ביידן קרא לנשיא שי "דיקטטור".

נשיא ארה''ב ביידן ונשיא סין שי בימים אחרים / צילום: Associated Press, Alex Brandon
 נשיא ארה''ב ביידן ונשיא סין שי בימים אחרים / צילום: Associated Press, Alex Brandon

אם סין מנסה להטות את דעת הקהל האמריקאית נגדה, בסיס בקובה הוא אמצעי בדוק להצלחה. כיוצא בזה, אם ביידן מנסה לעצבן את הסינים, שם גנאי פומבי לשי הוא הדרך.

שי מעניש את המכנים אותו דיקטטור. בתי הסוהר בסין מלאים באנשים שהעזו לקרוא לו כך. זה כמובן לא אומר שהוא דיקטטור, הלוא כן?

2 שווייץ הסכימה: 15% מינימום מס גלובלי

לא הייתה עוד ארץ החייבת את שגשוגה למסים נמוכים כשווייץ. במשך דורות היא הייתה מגנט לזרימת כספים מכל העולם. מס החברות הנמוך ביותר בשווייץ עומד על 12%, כשמס החברות הממוצע בארה"ב הוא 21%. הרגלי המס של שווייץ עוררו עליה את כעסן של הדמוקרטיות התעשייתיות.

ממשל ביידן יזם מס חברות גלובלי עם מינימום של 15%, שהתקבל על דעתן של רוב המדינות - 137 על פי ספירה אחרונה. האם שווייץ תסכים?

שרת האוצר השוויצרית קרין סוטר / צילום: Associated Press
 שרת האוצר השוויצרית קרין סוטר / צילום: Associated Press

ובכן, היא הסכימה. היא עשתה כן השבוע, באמצעות משאל עם, 78.5% מהמצביעים תמכו. התוצאה הייתה צפויה, אבל בעלת חשיבות סמלית. שווייץ חדלה בזה להיות מפלטם של העשירים. הסכמתה תקשה על תאגידים לטעון שאם ממשלות ינסו להכביד את עול המסים, תמיד תהיה להם שווייץ.

למרבה האירוניה, יש מדינה שאינה מצליחה לשכנע את מחוקקיה להסכים למינימום של מס. שמה ארה"ב.

3 אוקראינה בצרות, אבל התרומות זורמות

השבוע התחזק הרושם שהמתקפה האוקראינית אינה מוצלחת. לא זו בלבד שאינה נחלה הישגים של ממש, אלא שבמקומות מסוימים לאורך החזית האוקראינים הם המתגוננים. נראה שאבדות האוקראינים כבדות ושהפרצות המקוּוֹת במערכת ההגנה הרוסית אינן.

למרות שהרוסים היו מרוצים, השבוע העניק להם סיבות מעטות לאופטימיות. חומת התמיכה המערבית באוקראינה מִתעַבה מיום ליום.

ארה"ב הודיעה השבוע על סיוע נוסף של 1.3 מיליארד דולר. לא יצאו אלא שעות אחדות, והפנטגון מצא טעות קטנה בחישוב: הוא הצמיד מלכתחילה תווית מחיר מופרזת לסיוע הצבאי שהעביר השנה, מה שמשאיר בידיו עודף של 6.2 מיליארד דולר לסיוע נוסף.

הבטחות מסיביות לסיוע זרמו. 61 מדינות נכחו השבוע בוועידת תורמים. דנמרק הודיעה על סיוע של 3 מיליארד דולר. בריטניה, השרויה במשבר כלכלי, הבטיחה 1.3 מיליארד דולר. האיחוד האירופי הבטיח סיוע אזרחי של 54 מיליארד דולר. אוקראינה אמנם זקוקה למיליארדים נוספים, אבל התקווה הרוסית לתבוסה, חוזרת ומתבדה.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press
 ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press

בכל העולם אוהבים את ראש הממשלה נרנדרה מודי - וגם את השוק ההודי | יואב קרני, פרשנות
ארבעה נשיאים אפריקאים ומזכיר מדינה אמריקאי אחד מנסים להציל את העולם | יואב קרני, פרשנות

4 בין הצוללת האבודה לטרגדית הפליטים

מר גורל הטייקונים, שהחליטו לחפש אתגרים חדשים במצולות האוקיאנוס האטלנטי, לצד שברי הטיטאניק, העסיק את כולנו השבוע. כל אחד מהם שילם 250 אלף דולר תמורת החוויה, וכשאבדו עקבותיהם, החלו החיפושים.

גם מאות פקיסטנים, סורים, אפגנים ופלסטינים על סיפונה של סירה בים התיכון היו ראויים להינצל שבוע קודם. אין טעם להשוות, אבל ההשוואה באה מאליה, בהתחשב בפסיביות של משמר החופים היווני, ולנוכח העובדה שחלק מן הניצולים חבים את חייהם ליאכטה בבעלות טייקון שעברה בסביבה.

השבוע זימן לנו תזכורות על הפערים העצומים בין העולמות המשתדלים שלא להיפגש, אך נפגשים בעל כורחם.

צוות הצוללת שנעלמה בהכנות שלפני היציאה לדרך / צילום: Associated Press
 צוות הצוללת שנעלמה בהכנות שלפני היציאה לדרך / צילום: Associated Press

250 אלף דולר לכרטיס: מה יודעים על הצוללת שנעלמה באוקיינוס האטלנטי? | שאלות ותשובות

5 מה ייעשה בתינוקות של קופי מקוק

מפעם לפעם סיפורים על אכזריות משאירים אותנו פעורי פה. ה־B.B.C חשף השבוע רשת בין לאומית, המפיצה סרטוני התעללות בתינוקות של קופי מקוק מיערות אינדונזיה.

אין חדש באכזריות כלפי בע"ח. היא מלווה אותנו מאז ומעולם. אבל האכזריות הזו משווקת על ידי המדיה החברתית.

הלקוחות הוזמנו להגיש בקשות. אחד רצה לראות קוף חי שיבושל ברותחים, היו בקשות הרבה יותר מרחיקות לכת. אחד הלקוחות הסביר שהצפייה בקוף המיוסר פיצתה אותו על התקפי חרדה.

מנהיג הכנופייה באינדונזיה נשפט לשמונה חודשי מאסר, המקסימום הקצוב בחוק האינדונזי. מה כל זה אומר או לא אומר עלינו, בני האדם. 

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.