העבודות להקמת חוות הרוח ברמת הגולן יחודשו רק לאחר חג הקורבן

ראש הממשלה עדכן את השייח' מוואפק טריף כי הוחלט להימנע מחידוש העבודות במיזם אר"ן עד לאחר חג הקורבן • במקביל, הנחה לפעול במהלך הימים הקרובים לקידום פתרונות למצוקת התכנון והדיור ביישובים הדרוזים בכרמל ובגליל

מתחם העבודות על פרויקט אר''ן / צילום: יח''ץ
מתחם העבודות על פרויקט אר''ן / צילום: יח''ץ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח אמש (ש') עם השייח' מוואפק טריף, ועדכן אותו כי הוחלט להיענות לבקשתו ולהימנע מחידוש העבודות במיזם אר"ן (אנרגיית רוח נקייה), פרויקט להקמת חוות רוח לייצור חשמל ברמת הגולן, עד לאחר חג הקורבן.

מה עומד מאחורי העימותים האלימים בגולן?
הבוקר: דיון בוועדת החוקה על ביטול עילת הסבירות לממשלה ולנבחרי ציבור

החלטתו של נתניהו התקבלה לאור המלצת ראש השב"כ, רונן בר ומפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, שהייתה מנוגדת לזו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שחשב כי נכון להמשיך את העבודות בכל זאת. בה בעת, ראש הממשלה הנחה לפעול במהלך הימים הקרובים לקידום פתרונות למצוקת התכנון והדיור בישובים הדרוזים בכרמל ובגליל, שפוגעת בעדה הדרוזית כולה, לרבות בצעירים משוחררי צה"ל.

הסערה סביב פרויקט אר"ן פרצה ביום רביעי, כאשר בעימותים בין כוחות המשטרה לבין מפגינים דרוזים נפצעו 12 אנשים: ארבעה שוטרים באורח קל, שלושה מפגינים נפצעו קשה מירי, שלושה נוספים נפגעו באורח בינוני ועוד אחד במצב קל.

מיזם אר"ן מיועד לספק חשמל ל-50 אלף משקי בית בשנה למשך 20 שנה. המיזם, שנולד כיוזמה משותפת של תושבים דרוזים בצפון רמת הגולן וחברת אנרג'יקס שרצו לקדם יחד פרויקט תשתית לאומית לייצור חשמל מאנרגיית רוח, כולל 21 טורבינות רוח, הספק של 104 מגה-וואט, ועלותו נאמדת ב-700 מיליון שקל. הפרויקט כולל פינוי של כ-170 דונם של קרקע ממוקשת משנת 1967, והחזרת השטחים לשימוש חקלאי לבעלי הקרקעות. נוסף על כך, הפרויקט כולל הסדרת תשתיות חשמל וצפוי לספק מאות משרות בתקופת ההקמה, ועשרות משרות בתקופת ההפעלה.

ביום חמישי בבוקר, התרחשה פארסה כאשר העבודות באתר הופסקו עד לתום הערכת המצב של המשטרה, בשל חשש להמשך המחאות האלימות. אולם, במהרה הורה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על חידושן. "העבודות בגולן יימשכו עד ערב חג הקורבן, יפסקו בחג, ויימשכו מיד לאחריו", הודיע בערב חמישי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסיום הביקור בג'וליס, שבו נועד עם השייח' טריף. עם זאת, כאמור, בסופו של דבר לא קיבל רה"מ את עמדתו והורה על הפסקה מיידית, עוד בטרם חג הקורבן.