מה עומד מאחורי העימותים האלימים בגולן?

אלפי דרוזים התעמתו עם כוחות משטרה, במחאה נגד מיזם אר"ן - פרויקט להקמת חוות רוח לייצור חשמל ברמת הגולן • המתנגדים להקמת הטורבינות רואים בשטח עליהן מוקמות "אדמות כבושות" • בעקבות האירועים, מניית חברת אנרג'יקס ירדה ביותר מ-2.5%. בחברה הגיבו בזעם: "ההתנגדות פוגעת בפרויקט שמפרנס מאות משפחות"

מחאת הדרוזים נגד מיזם אר''ן, רמת הגולן / צילום: דוברות משטרת ישראל
מחאת הדרוזים נגד מיזם אר''ן, רמת הגולן / צילום: דוברות משטרת ישראל

מיזמי אנרגיית הרוח ברמת הגולן תפסו היום (ד') תפנית אלימה במיוחד, כאשר אלפי דרוזים קיימו מחאה אלימה נגד מיזם אר"ן (אנרגיית רוח נקייה), פרויקט להקמת חוות רוח לייצור חשמל. במהלך האירועים, שגם כללו ניסיון השתלטות על נקודת המשטרה בכפר מסעדה, נפצעו 12 בני אדם ופונו לבית החולים זיו: ארבעה שוטרים באורח קל, שלושה מפגינים נפצעו קשה מירי, שלושה נוספים נפגעו באורח בינוני ועוד אחד במצב קל.

עשרות מיליארדים לכבישים או לרכבת לאילת: האולטימטום של האוצר למירי רגב
עזריאלי מעדיפה אקזיט שמן במקום מנוע צמיחה מבטיח

אלפי הדרוזים, שלא משקפים את כל הדרוזים תושבי הגולן, מעוניינים להפעיל לחץ על התושבים שחתמו על החוזים מול אנרג'יקס. הסיבה לעימותים היום היא טענה שמדובר בהשתלטות על אדמות המתנגדים. מבחינה משפטית הטענות של מתנגדי המיזם לא התקבלו. כך, לא התקבלה בקשה לצו מניעה שהוגש לבית המשפט נגד הפרויקט, שמוקם במרחק של יותר מק"מ מבתי תושבים.

הפרויקט כולל 21 טורבינות רוח, עם הספק של 104.5 מגה-וואט, והושקעו בו עד עתה 400 מיליון שקלים מתוך 700 מיליון בסך הכל. המיזם מיועד לספק חשמל ל-50 אלף משקי בית למשך 20 שנה.

פרויקט אר"ן אושר על ידי המדינה, והעבודות בו מתבצעות לאחר שנחתמו חוזים ושולמו כספים רבים לבעלי הקרקע, להנהגה ולרשויות המקומיות שדורשות את ביצוע הפרויקט. לפי המשטרה, הפרות הסדר של הדרוזים כללו יידוי אבנים וזיקוקים, וכן זריקות בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה הפועלים במקום, אשר סיכנו את חיי השוטרים.

"שוטרי משטרת ישראל ולוחמי משמרת הגבול שנמצאים במקום הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות אחד השוטרים אף נאלץ לבצע ירי לאחר שחש סכנה מיידית לחייו כאשר קבוצה של רעולי פנים עם אבנים התקרבו כשברשותם אבנים", נמסר מהמשטרה. אחד מרעולי הפנים שרץ לעברו, ככל הנראה עם חפץ חד, נפצע באורח קל ברגלו מהירי. משטרת ישראל קוראת למנהיגי העדה לקבל על עצמם את קיום ההליך החוקי שנעשה בפרויקט הטורבינות ולהביא להרגעת הרוחות".

"ההתנגדות מונעת על-ידי שיקולים זרים ואידיאולוגיות לאומניות"

בניסיון להרגיע את הרוחות, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש היום עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, השייח' מוואפק טריף, לצד ראש השב"כ רונן בר, בלשכת רה"מ בירושלים. מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, קיים דיון הערכת מצב, לנוכח שורת האירועים וחסימות הצירים הנרחבות שביצעו המוחים. שבתאי נתן גיבוי מלא לשוטרים וללוחמי משמר הגבול המשתתפים באבטחת הקמת מתקן הטורבינות, ובשמירה על הסדר הציבורי במספר צירי תנועה מרכזיים. הוא הנחה את מפקד מחוז צפון, ניצב שוקי תחאוכה, להמשיך בהידברות רציפה עם מנהיגי העדה הדרוזית.

בעקבות האירועים, מניית חברת אנרג'יקס, בעלת הפרויקט, ירדה היום ביותר מ-2.5%. בחברה הגיבו בזעם: "לצערנו, שיקולים זרים ואידיאולוגיות לאומניות מניעים התנגדות לפרויקט שלא בוחלת במעבר על החוק ובפעולות אלימות, במטרה למנוע הקמת פרויקט לאומי, על מה שרואים המתנגדים כאדמות סוריות כבושות", נמסר.

"ההתנגדות המנוגדת לחוק מנסה לפגוע בכלל תושבי האזור ובפרויקט שכבר כעת יוצר פרנסה של מאות משפחות באזור באמצעות יצירת מקומות תעסוקה, תשלומי מסים מקומיים בהיקף של מעל 15 מיליון שקלים שיוחזרו לפיתוח האזור, מיליוני שקלים בשנה שמשולמים לבעלי הקרקעות והקרקעות השכנות בפרויקט, פיתוח דרכי גישה לשטחי החקלאות, פינוי מוקשים שיצר שטחי חקלאות נוספים לתושבים, ומעל הכל, שיפור בתשתיות החשמל הרעועות באזור ומעבר לחשמל נקי וירוק בתפוקה של 50,000 בתי אב".

בחברה ציינו כי אף שהפרויקט אושר על כל היבטיו, נערך מו"מ ביוזמת החברה וגופי הממשלה הרלוונטיים לטובת הגעה להסכמה וניסיון להשיג פשרות ולהימנעות מהמצב המתרחש כעת, אולם כל הניסיונות הללו כשלו, לפי החברה, בשל סירוב המתנגדים להקמת פרויקט לאומי ישראלי על אדמות שאותן הם מגדירים ככבושות.

אנרג'יקס פעילה בשלוש מדינות, בישראל, בפולין ומעל כולן - בארה"ב שם היא מחזיקה פורטפוליו שכולל 224 מגה-וואט של מיזמים פעילים ו-416 מגה-וואט בהקמה. בישראל, הפעילות שלה לא מתמקדת באנרגיית רוח - אלא בסולארית. בשנת 2022, הרווח הנקי של החברה צמח פי שלושה עד לכ-237 מיליון שקל, ואת השנה סיימה החברה בהערכה כי תגיע לעד סוף 2023 לצבר פרויקטים בהפעלה מסחרית או סיום הקמה של כ-1,400 מגה-וואט.

האירועים החריגים בגולן מתרחשים לאחר שבשבוע שעבר, הודיעה אנלייט על הפעלתה המוצלחת של טורבינת הרוח הראשונה בחוות "רוח בראשית" ברמת הגולן - פרויקט האנרגיה המתחדשת הגדול בישראל שהוקם בהשקעה של כ-350 מיליון דולר. המיזם, בהספק מותקן של 207 מגה-וואט, חובר לרשת החשמל הארצית, החל בדיקות הרצה, וצפוי להגיע להפעלה מסחרית מלאה במהלך הרבעון השלישי השנה.