"אבן-דרך משמעותית": פרויקט האנרגיה המתחדשת הגדול בישראל עולה שלב

כ-350 מיליון דולר הושקעו במיזם "רוח בראשית" של אנלייט אנרגיה, שהודיעה הבוקר על הפעלה מוצלחת ראשונה • הפעלה מסחרית מלאה צפויה לקרות במהלך הרבעון השלישי השנה

פרויקט "רוח בראשית" של אנלייט / צילום: יהודה ויינברג
פרויקט "רוח בראשית" של אנלייט / צילום: יהודה ויינברג

פחות מיממה לאחר שהממשלה דחתה ברגע האחרון את הדיון בנוגע לחוק האקלים, אנלייט אנרגיה מתחדשת  הודיעה הבוקר (ב') על הפעלתה המוצלחת על טורבינת הרוח הראשונה בחוות "רוח בראשית" ברמת הגולן - פרויקט האנרגיה המתחדשת הגדול בישראל שהוקם בהשקעה של כ-350 מיליון דולר.

מירי רגב התנגדה להקמת תחנת כוח בשרון, והנימוקים מעלים תהיות
בכירים ב־4 חברות נדל"ן דרשו תוספות שכר נדיבות ונבלמו ע"י בעלי המניות
משבר הנדל"ן מחריף, והקופון של זוכי מחיר למשתכן גדל 

המיזם, בהספק מותקן של 207 מגה-וואט, חובר בימים האחרונים לרשת החשמל הארצית, החל בדיקות הרצה, וצפוי להגיע להפעלה מסחרית מלאה במהלך הרבעון השלישי השנה. הפרויקט צפוי לייצר הכנסות בהיקף כ-52-50 מיליון דולר ו-EBITDA בהיקף של כ-42-40 מיליון דולר בשנת ההפעלה הראשונה המלאה.

מיזם רוח בראשית כולל 39 טורבינות רוח מהדור המתקדם ביותר של חברת ג'נרל אלקטריק, שצפויות לספק חשמל נקי בהיקף השווה לצריכה השנתית של כ-70 אלף משקי בית, ולחסוך כ-180 אלף טון של פליטות CO2 מדי שנה. בתקופה שבה משבר ייצור החשמל ממשמש ובא, ולאחר שרק בשנה שעברה הצליחה מדינת ישראל לעמוד ביעד ייצור מאנרגיות מתחדשות שנקבע לשנת 2020 (10%) - מדובר בבשורה משמעותית. כיום, שיעור הייצור מאנרגיות מתחדשות עומד על כ-12%, והיעד לשנת 2030 עומד על 30%.

במסגרת מיזם רוח בראשית, שבו שותפים גם שמונה מיישובי רמת הגולן וחברת אוירם, הקימה אנלייט קו מתח עליון תת קרקעי חדש, שהוטמן מתחת לפני האדמה. הקו, הארוך מסוגו בישראל, משתרע על פני כ-27 ק"מ. הוא יאפשר את המשך פיתוח האזור ואת חיבורם של פרויקטים נוספים של אנרגיה מתחדשת במרכז הגולן לרשת החשמל הארצית.

במיזם מופעל גם מערך מתקדם להגנה על בעלי כנף, המשלב פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לצד עמדות תצפית שמאיישים תצפיתנים שהוכשרו במיוחד למשימה. את המערך פיתחה חברה אירופאית לפתרונות סביבתיים, והוא מיושם בכמה מדינות. ככלל, הקמת החווה ייצרה מאות משרות למשך שלוש שנים, והפרויקט ימשיך להעסיק באופן שוטף עשרות רבות מתושבי הגולן.

"אירוע משמעותי ומבורך"

"זוהי אבן-דרך משמעותית ומרגשת במסע שלנו למימוש פרויקט הרוח הגדול ביותר בישראל והפיכתו מחזון למציאות", אומר גלעד יעבץ, מנכ"ל אנלייט. "קו המתח העליון שהוטמן במסגרת הפרויקט מדגים את היכולות של אנלייט להוציא לפועל בהצלחה פרויקטי תשתית בעלי חשיבות לאומית, תוך עמידה בסטנדרטים הסביבתיים הגבוהים ביותר. התשתית שהונחה תאפשר גם חיבור של פרויקטי אנרגיה מתחדשת נוספים בעתיד. רוח בראשית מחזק את מעמדה של אנלייט כשחקנית מובילה במגזר האנרגיה המתחדשת בישראל".

שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה - ניהול מערכת החשמל, מסר: "הוספת תחנה גדולה למשק החשמל היא אירוע משמעותי ומבורך. בימים אלה אנו מבצעים את הבדיקות הנדרשות בחווה ומשקיעים מאמצים כדי להביא את הפרויקט להפעלה מסחרית מהר ככל הניתן. בנוסף, אני רוצה לברך את חברת אנלייט שפעלה במקביל לבניית החווה גם על הגנת הציפורים באזור ולאורח חייהן".

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, מסר: "אנו גאים ונרגשים להיות שותפים לאחד הפרויקטים הסביבתיים הגדולים והחשובים ביותר בישראל. פרויקט בסדר גודל כזה מקדם את יעדי הממשלה בייצור אנרגיה מתחדשת ומהווה תרומה משמעותית למשק החשמל - בעיקר בימים אלה בהם גובר הצורך בחשמל זמין".

בקהילת שומרים על בעלי הכנף הגיבו בזעם להשקת הפרויקט. "אנו מודאגים מאוד מתחילת ההפעלה של טורבינות בראשית, טורבינות רוח אינן מתאימות לכל מקום", הם מסרו. "בישראל שטופת השמש אשר נמצאת בלב נתיב הנדידה החשוב ביותר בין אסיה-אירופה לאפריקה, הפגיעה האקולוגית צפויה להיות קשה. הטורבינות ממוקמות באזור המוגדר רגיש במיוחד לציפורים. לצערנו, הטכנולוגיה המבטיחה להגן עליהן הוכיחה חוסר יעילות מוחלט עד כדי כך שלא זיהתה אפילו נשרים ממושדרים. לאורך השנים כל פרוייקט של טורבינות רוח עורר זעם ציבורי נרחב. אין הרבה פרוייקטים הזוכים להתנגדות כה גדולה. תושבים ופעילי סביבה רבים רואים עצמם נפגעים ומצער מאוד לראות את ההתעלמות מטענותיהם המגובות במחקרים ובתמיכת אנשי מקצוע. לא פותרים בעיה על ידי יצירת בעיה גדולה יותר בטווח הארוך. אנו בפתחו של משבר אקלימי אקולוגי חמור ונראה כי במקרה של ישראל העשירה בבעלי כנף הפגיעה בהם עשויה להוביל להשלכות אקולוגיות מרחיקות לכת".