הפייקים שנלוו לחיפוש אחר הצוללת שאבדה, וגם עובדה אחת מפתיעה

צוללת שנעלמה משכה את תשומת-הלב העולמית, בדרך שקעו גם כמה עובדות • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסטים ויראליים בפייסבוק ובאינסטגרם, 21.6.23
מתוך פוסטים ויראליים בפייסבוק ובאינסטגרם, 21.6.23

צוללת תיירים, מונח שלא בטוח שהרבה מאיתנו הכירו עד כה, כיכבה במהלך השבוע שעבר באינספור ידיעות בכלי תקשורת בעולם, וגם כאן בישראל. מדובר בצוללת של חברת אושנגייט, שהייתה בדרכה לצפות בשרידי הטיטניק, אותה אונייה מפורסמת שטבעה ב־1912 במצולות האוקיינוס האטלנטי. זה בפני עצמו אולי לא סיפור גדול במיוחד, אבל כשבמעין חוש הומור מעוות של ההיסטוריה גם אותה צוללת, טיטאן שמה, אבדה במצולות הים, העניין הציבורי התעורר. ולא רק ידיעות רבות עסקו בנושא, אלא גם המצאות רבות. הנה כמה מהבולטות שבהן.

קבוצה ריקה. במהלך המרוץ נגד השעון למצוא את הצוללת הנעדרת, כשהחמצן שמצוי בה הולך ואוזל, התפרסם פוסט דרמטי בפייסבוק שזכה לאלפי שיתופים. "יש להם כמה הסברים לתת", נכתב בו, מעל תמונה של מה שנראה כמו צילום מסך מכתבה של ה־CNN, שכותרתה: "הצוללת של אושנגייט נמצאה ריקה". צילום המסך כלל גם תמונה של הצוללת המפורסמת, כשהיא ללא האנשים ששהו בה. את אלפי המשתפים זה כנראה לא הטריד, אבל לא היה צורך בבדיקה מעמיקה כדי לדעת שלא מדובר בידיעה של CNN. כפי שהראו בודקי העובדות של AP, מי שביצע את עבודת העריכה הגרפית של התמונה לא הקפיד על העיצוב המקורי של האתר, ולא על הפונט שבו משתמשים שם. ב־AP גם קיבלו תגובה רשמית מדוברת הערוץ שמסרה להם שזאת אינה ידיעה של רשת החדשות. ולסיום, התמונה של הצוללת היא אמנם של אושנגייט, אבל זה לא הדגם שעקבותיו אבדו במעמקים. לזכותו של מי שפרסם את הפוסט הספציפי הזה נציין כי בהמשך הוא עדכן את עוקביו שמדובר במידע שגוי (צילום המסך של הפוסט שלו המשיך כמובן להיות מופץ ברשתות ללא התיקון).

הלוויינים של אילון. הנה דוגמה למקרה שהצליח לבלבל גם את בודקי העובדות. "הצוללת הנעדרת השתמשה בלווייני סטארלינק של אילון מאסק כדי לתקשר", נכתב בציוץ בטוויטר. האמנם? בודקי העובדות של אתר Snopes מצאו בתחילה שמדובר במידע נכון. הם הסתמכו על ציוצים מטעם אנשי החברה שמפעילה את הצוללת, שלפני ההיעלמות צייצו למשל כי "...בלי שום אנטנה סלולרית, באמצע האוקיינוס, אנחנו נעזרים בסטארלינק כדי לספק את התקשורת הנדרשת…". אלא שבהמשך נאלצו באתר לשנות את הציון (בין היתר לאחר שזכו לביקורת ולעג מצד צייצנים בטוויטר, ביניהם מאסק עצמו). מומחים הבהירו שהצוללת לא יכולה להשתמש בתקשורת אינטרנטית כשהיא מתחת למים, ובמקום זאת היא משתמשת בתקשורת סונארית. גם בדיקה מעמיקה יותר באתר של אושנגייט הייתה מבהירה את זה מראש.

לא הכל פייק. האם יכול להיות שהצוללת שנעלמה נשלטה באמצעות מה שאין אלא לכנות ג'ויסטיק של משחקי וידאו? שלושה ארגוני בדיקת עובדות נדרשו לשאלה הזאת וכולם הגיעו למסקנה שהתשובה לה היא חיובית. באתר Verify This הראו כי כבר ב־2022 שודרה ב־CBS כתבה על הצוללת, ובה הוסבר כיצד הצוללת נשלטת על־ידי שלט שעלותו כ־50 דולר. הסיבה לכך היא לא חסכון כספי, אלא הצורך לאפשר לחברי הצוות להחליף זה את זה בניווט הצוללת בלי שיצטרכו להכיר את כלי ההיגוי המסורתיים של צוללות. אגב, לא מדובר בתקדים. ב־2018 הצי האמריקאי עשה ניסיון לנווט צוללות באמצעות שלט של אקס בוקס.

תחקיר: אוריה בר־מאיר