שינויים בצמרת חברת האשראי טריא: המנכ"ל פורש, עמוס לוזון יכהן כיו"ר

עזיבתו של המנכ"ל מגיעה אחרי תוכנית התייעלות נרחבת עליה הודיעה החברה בחודש שעבר, לאחר שבקשות הלקוחות לפדיונות חצו את רף חצי מיליארד השקלים • במקום ארליך, ימונה אייל אלחיאני, המכהן כיום כיו"ר טריא, לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל - עד למציאת מחליף

עמוס לוזון ושחף ארליך / צילום: יוסי כהן
עמוס לוזון ושחף ארליך / צילום: יוסי כהן

שינוי משמעותי בצמרת חברת ההלוואות החברתיות טריא. החברה מדווחת הבוקר למשקיעים כי מנכ"ל החברה, שחף ארליך, הודיע לחברה על החלטתו לסיים את תפקידו. ההודעה באה לאחר שבחודש שעבר יצאה טריא  הפועלת בתחום ההלוואות החברתיות (P2P) בתוכנית התייעלות נרחבת, שהגיעה בעקבות עלייה משמעותית בבקשות לקוחותיה לפדיונות בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

ה"פטנט" של הבנקים שהופך את העלאות הריבית לכואבות יותר בישראל | ניתוח 
קיצוצים בפיוניר: חברת הפינטק תפטר עשרות עובדים לפחות
טריא מנסה להרגיע את הרוחות עם פיטורים ומסלולים חדשים

בעקבות עזיבתו של ארליך ימונה אייל אלחיאני, המכהן כיום כיו"ר טריא לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל עד למציאת מחליף. בראשות הדירקטוריון יעמוד עמוס לוזון, שהחזיק בשלד הבורסאי שלתוכו מוזגה פעילותה של טריא לפני כשנה. טריא ישראל נסחרת כיום לפי שווי שוק של 148 מיליון שקל, כאשר לקבוצת לוזון יש 21% מהון המניות שלה, מניות ששווין נאמד ב-31 מיליון שקל.

לפני למעלה מחודש הודיעה טריא על תוכנית שנועדה להרגיע את המשקיעים שלה. חלק ניכר מהלקוחות ביקש לפדות את כספיו, כאשר מתחילת 2023 חצו בקשות הפדיונות את רף חצי מיליארד השקלים, אך הזמן הנדרש "להנזיל" את ההשקעה כחלק ממודל ההלוואות החברתיות (מודל P2P) ארוך שכן בהנזלת התיק.

תיק האשראי המנוהל בפלטפורמה של טריא איכותי לדבריה, כאשר חלק גדול ממנו מגובה בנכסי נדל"ן משועבדים. החברה מציינת גם כי היא לא צופה הרעה בהחזרי ההלוואות ומניחה כי בעקבות עליית הריבית במשק יהיה שיפור בתשואה הצפויה למשקיעים בפלטפורמה.

ירידה של 25% בהכנסות ברבעון הראשון של השנה

את הרבעון הראשון של השנה חתמה טריא עם ירידה של 25% בהכנסות, שעמדו על סכום כולל של 19.3 מיליון שקל. הירידה בהכנסות נבעה בין היתר מירידה בפעילות החברה בתחום קבוצות הרכישה ותחום הרכב.

בנוסף, טריא רשמה ברבעון הראשון של השנה הפסד תפעולי של 8.9 מיליון שקל מול רווח תפעולי של 3.6 מיליון שקל, שהושפע מעלייה בעלות השירותים על רקע גידול בהפרשה שעשתה, לצד גידול בהוצאות המכירה והשיווק.

בשורה התחתונה רשמה טריא הפסד של 11.1 מיליון שקל למול רווח נקי של 2.5 מיליון שקל. את השנה שעברה חתמה עם הכנסות של 103 מיליון שקל והפסד של 42.6 מיליון שקל, בעיקר על רקע הוצאות חשבונאיות במהותן של רישום למסחר בבורסה בסך של 42.8 מיליון שקל.

החברה ציינה בדוח לרבעון הראשון, כי סכום בקשות המשיכה מהפלטפורמה שלה ברבעון הראשון של 2023 הסתכם ב-400 מיליון שקל, ומסוף הרבעון ועד לפרסום הדוח בסוף חודש מאי נוספו עוד בקשות משיכה בסך של 324 מיליון שקל. מנגד הופקדו בחמשת החודשים הראשונים של השנה כ-224 מיליון שקל. החברה העריכה כי צפויה לכן השפה מהותית על ההכנסות והרווחיות של החברה ב-2023. לפי הדיווח היקף תיק האשראי של טריא נאמד ב-3.4 מיליארד שקל.

החברה  מנהלת מגעים עם משקיעים מוסדיים

החברה מסרה במאי כי היא מנהלת מגעים עם משקיעים מוסדיים להגדלת השקעתם בפלטפורמה שלה. עוד הוסיפה אז כי היא מתכננת לבצע שיתופי פעולה עם בנקים וגופי אשראי, בהעברת לקוחות מתיק האשראי והמשכנתאות שלה אליהם, תוך שמירה על זכויות המשקיעים. ובמקביל יצאה באפיקי השקעה שמעניקים תשואות אטרקטיביות.

אייל אלחיאני, אחד משלושת מייסדי טריא מסר היום (שני), "אני מבקש להודות לשחף על הדרך בה הנהיג וניהל את החברה במשך תקופות מאתגרות והפך את טריא למובילה בתחומה. בד בבד אני שמח על הסכמתו של שחף לשמש כיועץ חיצוני לחברה. אני בטוח שיחד נמשיך לקדם את התוכנית האסטרטגית של טריא להיות חוד החנית בתחום ההשקעות האלטרנטיביות ולהוות חלופה ערכית, חברתית ומתקדמת לאשראי הוגן ולהשקעות סולידיות לכל בית בישראל."

שחף ארליך, מנכ"ל טריא היוצא, ציין כי "לאחר ארבע שנים בהם הובלתי את טריא להצלחות גדולות והישגים רבים, מחברה פרטית לחברה ציבורית, אני מודה להנהלת טריא ובראשה לאייל אלחיאני ולכל צוות העובדים. אני מסיים את תפקידי בסיפוק רב ומאחל לכולם הצלחה בהמשך הדרך."