שלוש דירות יוקרה בירושלים נמכרו לתושבי חוץ אמריקאים

כל אחת מהדירות נמכרה ביותר ב־16 מיליון שקל, והיקרה ביותר נמכרה ב־102 אלף שקל למ"ר והעסקאות בוצעו על ידי תושבי חוץ, אשר רכשו את הדירות למגורים • מתחילת השנה דווחו רק כ־50 עסקאות על דירות בסכומים של 10 מיליון שקל ויותר

פרויקט SAVYON VIEW / צילום: 3D
פרויקט SAVYON VIEW / צילום: 3D

העסקאות: שלוש דירות יוקרה, שתיים מהן במרכז העיר ואחת בשכונת טלביה. היקרה ביותר היא דירת פנטהאוז חמישה חדרים בפרויקט SAVYON VIEW, בשטח 175 מ"ר, עם מרפסות בשטח 62 מ"ר, שנמכרה תמורת 16.67 מיליון שקל.

דירה נוספת באותו פרויקט - פנטהאוז בן חמישה חדרים בשטח 158 מ"ר, עם מרפסות בשטח 52 מ"ר ונוף להר הבית, נמכרה תמורת 16.2 מיליון שקל; לפי מעקב גלובס, בשנת 2019 נהרג פועל בניין פלסטיני, מוחמד חאתם עסאפרה, במהלך עבודות הבנייה של הפרויקט.

הדירה השלישית, בפרויקט טלביה רזידנס, היא בשטח 200 מ"ר, עם מרפסת בשטח 24 מ"ר, ונמכרה תמורת 16.4 מיליון שקל. מדובר בדירה ברמת מעטפת, כך שעלותה הסופית תהיה גבוהה יותר. בכל אחת משלוש הדירות מקבלים הרוכשים גם שתי חניות ומחסן.

המחיר למ"ר: העסקאות משקפות מחירים גבוהים למדי - מ־82 אלף שקל למ"ר עבור הדירה בטלביה, ועד יותר מ־102 אלף שקל למ"ר עבור הדירה היקרה בפרויקט SAVYON VIEW של אפריקה ישראל מגורים. "אלה עסקאות יפות מאוד אבל לא חריגות לשוק של ירושלים", אומר דרור אוהב ציון, מנכ"ל חברת דרא שיווק נדל"ן,  ששיווקה את הפרויקט. "עם זאת, לנוכח התקופה האחרונה - הריבית שעלתה, אי היציבות הפוליטית וכדומה - לא מובן מאליו שאנשים רוכשים דירות בימים כאלו בסכומים גבוהים".

את העסקה בטלביה רזידנס ביצע משרד גבאי נכסים והשקעות, ואת העסקאות בסביון view ביצעה חטיבת הפרויקטים של משרד אורן כהן גרופ.

 

הרוכשים: בשלוש העסקאות מדובר על תושבי חוץ, יהודים מארצות הברית, אשר רכשו את הדירות למגורים - בין אם דרך קבע ובין אם כדירה שנייה שבה ישהו כמה חודשים בשנה. תושבי חוץ הם אלו ש"מפעילים" את שוק היוקרה בעיר. "בירושלים יש שוק דירות יוקרה יציב ומתפקד, שבמשך שנים ולאורך זמן שומר על אותה רמה, פחות או יותר, בזכות תושבי החוץ, שמגיעים בעיקר מארה"ב", אומר אוהב ציון. "זה שוק קטן, נישתי יחסית, אבל עם ביקוש קשיח שכמעט לא משתנה".

50 עסקאות מתחילת השנה: שוק דירות היוקרה רושם בתקופה האחרונה מעט מאוד עסקאות. לפי בדיקה באתר רשות המסים, מאז תחילת השנה דווחו רק כ־50 עסקאות בסכום של 10 מיליון שקל ויותר, בכל רחבי הארץ - כ־30 מהן בתל אביב, אחריה הרצליה וירושלים, ודירה אחת בבת ים.

אפשר שיש עסקאות נוספות שטרם דווחו לרשות המסים, אולם המגמה ברורה. בשנת 2021 לדוגמה, נרשמו לא פחות מ־503 עסקאות בשווי של 10 מיליון שקל ויותר בכל הארץ.

גם הדולר משחק תפקיד: כשמדובר ברכישות של תושבי חוץ גם לשער הדולר יש השפעה - ובעיקר כשמדובר ברוכשים מארצות הברית. שער המטבע האמריקאי התחזק לא מעט מתחילת השנה לעומת השקל, ואף "קפץ" בנקודות זמן שונות באופן משמעותי - עובדה שייתכן שחסכה לרוכשים הזרים לא מעט כסף.