"מהלך מסוכן ולא הגיוני": איטליה תוקפת את העלאות הריבית בגוש האירו

איטליה מותחת ביקורת חריפה על העלאות הריבית של הבנק המרכזי האירופי, שממשיך במדיניות שלו על אף הירידה באינפלציה בגוש האירו • סגן ראש ממשלת איטליה: "בניגוד למחקר שלו עצמו ולהגיון הבריא, הבנק מאותת שהוא הולך להעלות שוב את הריבית, כשהוא פוגע במשפחות ובעסקים" • הפוזיציה היא זו שקובעת את העמדה האיטלקית: המדינה שקועה בחובות עמוקים, והעלאות הריבית מייקרות את ההחזרים שלה

סגן ראש ממשלת איטליה, מתיאו סלביני / צילום: Associated Press, Domenico Stinellis
סגן ראש ממשלת איטליה, מתיאו סלביני / צילום: Associated Press, Domenico Stinellis

לא רק בישראל יש מי שמותחים ביקורת על מדיניות העלאת הריבית של הבנק המרכזי. באיטליה, חברת גוש האירו, הכלכלה השלישית בגודלה באיחוד ומדינה השקועה בחובות עמוקים, מסתכלים בתדהמה על העלאות הריבית האחרונות של הבנק האירופי המרכזי, ומדי פעם "נפלטים" לבכירים בממשלה דברי ביקורת חריפים נגדה.

וול סטריט סוגרת מחצית חזקה, מה מלמדת ההיסטוריה על ההמשך?
גוגל תפטר עובדים בווייז. איך יושפע מרכז הפיתוח הישראלי?
באוצר מקדמים: מס חברות בשיעור של 15% לפחות

הפוזיציה, כמובן, היא מה שקובע את העמדה האיטלקית: העלאות הריבית מייקרות את החזרי החוב הלאומי האיטלקי, מקטינות את התקציב הפנוי של הממשלה ומאיימות על התאוששות המדינה ממגיפת הקורונה ובכלל. העובדה כי הרטוריקה שנשמעת מבכירי הבנק המרכזי האירופי (ECB) היא עדיין "לוחמנית" נגד האינפלציה, והציפייה להעלאות נוספות, הן אלו שהביאו בכירים בממשלה האיטלקית להתבטאויות יוצאות דופן נגד הבנק המרכזי בימים האחרונים.

מי שעומדת במרכז הביקורת הציבורית הזו היא נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד. בעוד הגרמנים מאשימים אותה באי-העלאה מספיקה של הריבית כדי לקרר את האינפלציה, האיטלקים מאשימים אותה בהעלאה מוגזמת שפוגעת במדינות דרום-אירופה ומנציחה את הפער בין הצפון העשיר לדרום העני. בשבוע האחרון, היו אלו שני סגני ראשי הממשלה של איטליה - מתיאו סלביני ממפלגת ה"לגה" ואנטוניו טג'אני מ"פורצה איטליה" - שיצאו בחריפות נגד הנגידה הצרפתית. 

"עם רמות ריבית גבוהות כאלה, אתה מסתכן במיתון" 

לדברי סלביני השבוע, מדיניות העלאות הריבית של הבנק המרכזי ושל לגארד היא "לא הגיונית ומסוכנת". "הבנק המרכזי האירופי, בניגוד למחקר שלו עצמו ולהגיון הבריא, מאותת שהוא הולך להעלות שוב את הריבית כשהוא פוגע במשפחות ובעסקים", אמר מנהיג מפלגת ה"לגה", שמכהן גם כשר הפנים. סלביני אמר כי המשך העלאת הריבית "יפגע בכלכלה האיטלקית", וימנע ממנה אפשרות צמיחה.

אנטוניו טג'אני, שר החוץ האיטלקי, שנחשב לבעל קשרים טובים עם בריסל, חזר גם הוא על הביקורת ואמר כי על הבנק המרכזי האירופי "להתרכז יותר" בעידוד צמיחה וביצירת מקומות עבודה, ולא רק במאבק באינפלציה באמצעות העלאת הריבית. "עם רמות ריבית גבוהות כאלה, אתה מסתכן במיתון", אמר.

בשבועות האחרונים, ציפו באיטליה כי הירידה הנמשכת באינפלציה בגוש האירו, משיא של 10.6% באוקטובר של השנה שעברה ל-6.1% בחודש מאי, תביא להפוגה בהעלאות הריבית, ואולי תקצר את משך הזמן שבו מדינות גוש האירו יצטרכו להתמודד עם סביבה עסקית "עוינת" של ריביות גבוהות. אבל לגארד ונגידי בנקים מרכזיים אחרים השותפים ל-ECB המשיכו להפגין רטוריקה חריפה בימים האחרונים ואמרו כי יצטרכו לראות ירידה מתמשכת באינפלציית הליבה כדי להפסיק עם העלאות הריבית. כעת, עומדת ריבית הבסיס בגוש על 3.75%, והרמיזות מצד לגארד ואחרים בפגישתם השנתית בסינטרה שבפורטוגל, היו להעלאה נוספת של 0.25% באוגוסט. הנגיד הגרמני יואכים נאגל דורש העלאה נוספת בהמשך השנה.

מבחינת האיטלקים, התבטאויות אלו גדשו את הסאה. בכירי הממשלה התאפקו מאז דצמבר, המועד האחרון שבו הם הרשו לעצמם לבקר את ה-ECB בצורה חריפה ופומבית. איטליה תלויה, בין היתר, בחסדי הבנק האירופי המרכזי ל"הורדה מלאכותית" של תשואות האג"ח שלה, מכיוון שהוא הקונה היחיד בשוק לאגרות החוב הממשלתיות שרומא מנפיקה. הבנק מנסה לשמור על המרווח בין תשואות אג"ח גרמני לאג"ח איטלקי ב"גבולות הסביר", ועל ידי כך, מסייע לממשלה האיטלקית להוריד את עליות החוב שלה. עדיין, החוב האיטלקי זינק ל-2.8 טריליון אירו בשנה האחרונה ותשלומי הריבית עליו מכבידים על התקציב האיטלקי.