דחייה נוספת: העבודות באתר אנרגיית הרוח ברמת הגולן מושהות לחודש

שבועיים לאחר פרוץ הסערה סביב הקמת תחנות כוח מאנרגיית רוח, הודיע רה"מ על דחייה שנייה בחידוש העבודות, שתמשך עד ה-1 באוגוסט • במקביל הורה ראש הממשלה להקים צוות בין משרדי למציאת פתרון לחיכוך בין הצדדים

אנרגיית רוח. דחייה נוספת במיזם של חברת אנרג'יקס בגולן / אילוסטרציה: Shutterstock
אנרגיית רוח. דחייה נוספת במיזם של חברת אנרג'יקס בגולן / אילוסטרציה: Shutterstock

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לדחות את חידוש העבודות במיזם אר"ן (אנרגיית רוח נקייה) ברמת הגולן בחודש, עד 1 באוגוסט, בצל החששות מחידוש המחאות של הדרוזים.

פרויקט אנרגיית הרוח בגולן: מי מתנגד לעבודות והאם הן יימשכו? | שאלות ותשובות

מדובר בדחייה המשמעותית השנייה של הפרויקט, לאחר שנתניהו דחה בתיאום עם השייח' מוואפק טריף את העבודות עד לאחר חג הקורבן, שנגמר בסוף השבוע. הדחייה הראשונית התבצעה בניגוד לעמדת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, וקרוב לוודאי שגם זו המחודשת והארוכה יותר מנוגדת לעמדת השר.

צוות שמטרתו להפחית את החיכוך בין הצדדים

בה בעת, נתניהו החליט על הקמת צוות בין-משרדי שיכלול גם נציגים מהעדה הדרוזית ומחברת אנרג'יקס שיידרש להגיש את המלצותיו עד 19 ביולי, במטרה להפחית את החיכוכים בין הצדדים. הצעד של נתניהו התבצע אף שבג"ץ החליט לדחות על הסף עתירה נגד הפרויקט, שהגישו שלושה תושבים דרוזים - ועליה התפרסם לראשונה באתר גלובס. בעקבות כך, העותרים סילקו את התביעה.

הסערה סביב פרויקט אר"ן פרצה ביום רביעי לפני כשבועיים, כאשר בעימותים בין כוחות המשטרה לבין מפגינים דרוזים נפצעו 12 אנשים: ארבעה שוטרים באורח קל, שלושה מפגינים נפצעו קשה מירי, שלושה נוספים נפגעו באורח בינוני ועוד אחד במצב קל.

מיזם אר"ן מיועד לספק חשמל ל-50 אלף משקי בית בשנה למשך 20 שנה. המיזם, שנולד כיוזמה משותפת של תושבים דרוזים בצפון רמת הגולן וחברת אנרג'יקס שרצו לקדם יחד פרויקט תשתית לאומית לייצור חשמל מאנרגיית רוח, כולל 21 טורבינות רוח, הספק של 104 מגה-וואט, ועלותו נאמדת ב-700 מיליון שקל. הפרויקט כולל פינוי של כ-170 דונם של קרקע ממוקשת משנת 1967, והחזרת השטחים לשימוש חקלאי לבעלי הקרקעות. נוסף על כך, הפרויקט כולל הסדרת תשתיות חשמל וצפוי לספק מאות משרות בתקופת ההקמה, ועשרות משרות בתקופת ההפעלה.

העבודות הופסקו בשל חשש מהמשך מחאות אלימות

ביום חמישי שלאחר פרוץ המחאה הגדולה, התרחשה פארסה כאשר העבודות באתר הופסקו עד לתום הערכת המצב של המשטרה, בשל חשש להמשך המחאות האלימות. אולם, במהרה הורה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על חידושן. "העבודות בגולן יימשכו עד ערב חג הקורבן, יפסקו בחג, ויימשכו מיד לאחריו", הודיע בערב חמישי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסיום הביקור בג'וליס, שבו נועד עם השייח' טריף. עם זאת, כאמור, בסופו של דבר לא קיבל רה"מ את עמדתו והורה על הפסקה מיידית, עוד בטרם חג הקורבן. דחייה שהתארכה כאמור עד לאוגוסט.

מטעם אנרג'יקס נמסר: "ראש הממשלה פנה לחברה בבקשה להשהות לזמן קצר את עבודות ההקמה של הפרויקט, במטרה להקים לאלתר צוות בין משרדי בהשתתפות של נציגי חברת אנרג'יקס ונציגי העדה הדרוזית בצפון רמת הגולן. הצוות יפעל להקמת הפרויקט בחיכוך מינימלי עם האוכלוסיה ויגיש את המלצותיו לראש הממשלה עד לתאריך 19.7.2023. לאור האמור לעיל, החברה נאותה להשהות את המשך עבודות ההקמה. חידוש העבודות יחול לא יאוחר מה-1 באוגוסט, 2023. החברה מעריכה את מחוייבות ראש הממשלה והממשלה כולה לשלטון החוק ולהקמת הפרויקט הלאומי."