אזרחים דרוזים עתרו לבג"ץ: "עצרו את העבודות באתר אנרגיית הרוח ברמת הגולן"

שלושה אזרחים דרוזים הגישו עתירה לבית המשפט העליון לעצירת העבודות על פרויקט אר"ן • "עתירה זו מוגשת בדחיפות מתוך מטרה למניעת כאוס והתקוממות ציבורית", נכתב בבקשה • "אנרג'יקס סומכת על ממשלת ישראל שתעשה כל מה שנדרש לביצוע הפרויקט במהירות וביעילות", מסרה החברה

מחאת הדרוזים נגד מיזם אר''ן, רמת הגולן / צילום: דוברות משטרת ישראל
מחאת הדרוזים נגד מיזם אר''ן, רמת הגולן / צילום: דוברות משטרת ישראל

שלושה אזרחים דרוזים, מבית ג'אן וממג'דל שמס, עתרו היום (ה') לבג"ץ בדרישה לעצור את המשך העבודות באתר אר"ן (אנרגיית רוח נקייה) ברמת הגולן של חברת אנרג'יקס, ואף לבטלן. כך נודע לראשונה לגלובס. זאת, כאשר לפי הסיכום בין הממשלה לבין החברה, אנרג'יקס, העבודות צפויות להתחדש ביום ראשון - לאחר חג הקורבן.

האם זה פלילי ואיך לא גילו על הפרשה בזמן: השאלות הקשות בהונאה שמסעירה את ההייטק
הפיטורים בווייז הזכירו את הדרך המכוערת שבה מראים לעובדים את הדלת בארה"ב
הבנקים יוכרזו "קבוצת ריכוז"? הממונה על התחרות פתחה בהליך ונפגשה עם הנגיד

"עתירה זו מוגשת בדחיפות מתוך מטרה למניעת כאוס והתקוממות ציבורית בתקווה לשמור על שלום הציבור ומניעת שפיכות דמים ו/או פצועים חו"ח", נכתב בעתירה. "בית המשפט הנכבד מתבקש לתת צווים למניעת חידוש העבודה עד הכרעה בעתירה, וכן להורות על ביטול הקמת חוות רוח טורבינות בקרקעות התושבים הדרוזים ברמת הגולן".

העותרים הוסיפו כי זוהי גם עתירה לצו ביניים לפיה מתבקש בית המשפט להורות על מניעת הקמת המתקן "בקרקעות הכפרים הדרוזים ברמת הגולן, וכן להימנע מכל עבודה בעצמם או באמצעות אחרים, במישרין או בעקיפין". לדבריהם, חידוש העבודות ביום ראשון, "קרוב לוודאי תגרום להסלמה חמורה ביותר וסיכון חיי אדם, מכאן חשיבות צו ביניים וצו ארעי".

העותרים מאשימים את חברת אר"ן בחוסר תום לב

חלק הארי מהעתירה מתבססת על טענות שהועלו עוד לפני אישור התב"א, כאשר הפרויקט כבר קיבל את מלוא האישורים הנדרשים להקמתו בשלל היבטים לרבות בהיבט הבריאותי, הכלכלי והסביבתי. בין השאר, הם דורשים קביעת מרחק מינימלי ממקומות מגורים, כאשר כבר היו כמה טורבינות שתוכננו לקום, אך ירדו בשל המרחק. כיום, הטורבינה המאושרת הקרובה ביותר היא במרחק של כ-1.2 ק"מ מתושבים. העותרים מאשימים את חברת אר"ן כי החתימה "בחוסר תום לב בעלי קרקעות פרטיות מהכפרים הדרוזים ברמת הגולן על חוזים להשכרת הקרקעות, מבלי שחשפה בפני המשכירים את רמת הסכנה הנשקפת והפגיעה ביתר החלקות הסמוכות והקרובות למקום שבו ייעדה את הקמת הטורבינות".

בשלב הנוכחי, נערכים לחידוש העבודות ביום ראשון וטרם ידוע אם העתירה תשפיע על מועד חידוש העבודות. מטעם אנרג'יקס נמסר: "אנרג'יקס סומכת על ממשלת ישראל שתעשה כל מה שנדרש לביצוע הפרויקט במהירות וביעילות".

העימותים האלימים שהתרחשו בשבוע שעבר בין כוחות המשטרה לתושבים הדרוזים ברמת הגולן, העלו לסדר היום את המאבק נגד הקמת טורבינות הרוח באזור.

כזכור, הפרויקט נולד כיוזמה משותפת של תושבים דרוזים בצפון רמת הגולן וחברת אנרג'יקס, שרצו לקדם יחד פרויקט תשתית לאומית לייצור חשמל מאנרגיית רוח.

המיזם כולל 21 טורבינות רוח, הספק של 104 מגה-וואט, ועלותו נאמדת ב-700 מיליון שקל. אר"ן מיועד לספק חשמל ל-50 אלף משקי בית בשנה למשך 20 שנה. הפרויקט כולל פינוי של כ-170 דונם של קרקע ממוקשת משנת 1967, והחזרת השטחים לשימוש חקלאי לבעלי הקרקעות. נוסף על כך, הפרויקט כולל הסדרת תשתיות חשמל וצפוי לספק מאות משרות בתקופת ההקמה, ועשרות משרות בתקופת ההפעלה.

"אנרג'יקס מושיטה את ידיה לתושבים הדרוזים בצפון רמת הגולן", אמר לגלובס אריאל יוצר, מנכ"ל אנרג'יקס ישראל. "החברה רוצה להקים את הפרויקט בשיתוף פעולה ותיאום, קוראת להרגעת הרוחות ומשוכנעת שהתועלות הרבות, ההשקעות הכספיות הרבות שאנרג'יקס מבצעת באזור, יניבו רשת חשמל טובה יותר, פרנסה וכלכלה פורחת לצפון רמת הגולן".