האם המבצע בג'נין מקרב אותנו להעלאת ריבית נוספת?

בשבוע הבא צפוי בנק ישראל להכריע בהחלטת ריבית דרמטית, אחרי שבועות בהם הכלכלנים התקשו לצפות את הצעד הבא של הבנק המרכזי • כעת, המתיחות הביטחונית והחקיקה המשפטית מחלישות את השקל וההערכות להעלאת ריבית נוספת מתחזקות

ג'נין לאחרונה. השטח בוער / צילום: Associated Press, Fatima Shbair
ג'נין לאחרונה. השטח בוער / צילום: Associated Press, Fatima Shbair

אחרי 10 העלאות ריבית רצופות, בעוד שבוע, ביום שני צפויה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל להתכנס לאחת מהחלטות הריבית המסקרנות של השנה האחרונה, כשכלל לא ברור האם בכלל תהיה עוד העלאת ריבית מעבר לרמה הנוכחית של 4.75%. למעשה, תחזיות הכלכלנים לקראת העלאת הריבית הזו תנודתיות במיוחד.

האותיות הקטנות שמאחורי הטבות הריבית של הבנקים
המחאה נגד המהפכה המשפטית: עימותים ועצורים בהפגנה בנתב"ג 
"היצרנית מספר אחת של מחבלים מתאבדים": כך הפכה ג'נין לכלכלת טרור | ניתוח

לפני מספר שבועות, השוק תמחר העלאת ריבית קרובה בהסתברות של 60%. מיד לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן האחרון, שהפתיע לטובה את התחזיות עם אינפלציה שנתית של 4.6%, ההסתברות צנחה לשיעור כמעט אפסי. בימים האחרונים הרוח שוב שינתה כיוון, ולא מעט כלכלנים שוב מצפים להעלאת ריבית נוספת. 

מעגל הקסמים של השקל והאינפלציה

מה גורם לתחזיות להתהפך בשבועות האחרונים? אחד הפרמטרים המשמעותיים לקראת העלאות ריבית הוא שער השקל. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון אמר לפני מספר שבועות כי, "שער החליפין הוא אולי המשתנה החשוב ביותר בימים אלה בנוגע לאינפלציה".

לדברי הנגיד, "על כל אחוז פיחות (בשער השקל/דולר), המחירים עולים ב־0.2%. יש לנו אינפלציה עודפת של לפחות כאחוז". כלומר, על כל ירידה של אחוז בשער השקל, האינפלציה עולה ב־0.2%. בבנק המרכזי אומרים מפורשות כי השינויים בשער החליפין נגזרים בעיקר מסיבות מקומיות ו"מושפעים מאירועים סביב השינויים החוקתיים".

בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הוציאו בשבוע שעבר דוח על מצבה הכלכלי של ישראל שמנסה לנתח את השפעות המשבר הפוליטי והאי־ודאות בארץ על הכלכלה המקומית. לפי הניתוח, אם הסוגייה המשפטית לא תגיע לכדי פתרון והסכמה ביצועי החסר של הבורסה בתל אביב, בשילוב הפיחות בשקל, יביאו את הריבית בישראל לרמה של 6.25% - כלומר, עלייה של עוד 1.5% מהריבית הנוכחית.

בבנק ההשקעות האמריקאי העריכו שבנק ישראל יעלה את הריבית בשבוע הבא בשיעור של 0.25% לרמה של 5% - שיא שלא נראה מאז 2006. אלא שייתכן שזו הערכה מקלה. התחזית של מורגן סטנלי ניתנה בצל התאוששות מסוימת בשער השקל דולר, ובבנק הסבירו כי "לאור האינפלציה הנמוכה בחודש מאי והתאוששות מסויימת שחלה בשקל, אנו צופים עלייה של רבע אחוז בפעימה ביולי, שלאחריה יוכל בנק ישראל לאמוד את השפעת הריבית והידוק המשק עד כה". אבל מאז התמונה בשוק המט"ח התהפכה.

רק לפני כשבועיים, ב־16 ביוני, שער הדולר עמד על 3.56 שקלים. מאז, המטבע האמריקאי הספיק להתחזק ביותר מ־4% מול מקבילו הישראלי, וחצה את רף ה־3.7 שקלים לדולר. היחלשות הדולר בתקופה האחרונה מיוחסת בעיקר לרפורמה המשפטית ולכוונת הקואליציה לקדם באופן חד צדדי בכנסת את צמצום עילת הסבירות.

המבצע בג'נין מגביר את חוסר הוודאות בשוק

אבל השבוע התווסף עוד גורם שפועל נגד השקל - המתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון. בעקבות יציאת צה"ל למבצע "בית וגן" בג'נין, בבוקר יום שני המטבע המקומי נחלש בכ־0.5%, במה שהחל בתור יום מסחר סוער בשוק המט"ח. אך התמתן לקראת הצהריים, והשער היציג של הדולר נקבע ל-3.71 שקלים. אם המבצע הצבאי יימשך, הוא עלול לתדלק את חוסר הוודאות בשוק המקומי, ולשמור על הרמות הגבוהות בשער החליפין. 

רונן מנחם, הכלכלן הראשי בבנק מזרחי טפחות, אומר כי "ניסיון העבר מראה כי כל עוד מדובר בפעולות ממוקדות, שלהערכות המומחים אמורות להימשך מספר ימים בודד השפעתן על הפעילות הכלכלית מוגבלת ביותר". עם זאת, מנחם מדגיש שההשפעה על שוק המט"ח תלויה במשך המבצע בג'נין. "יש לקחת בחשבון מגוון תרחישים והדינמיקה של הפעולה היא זו שתשליך על הכיוון ורמת התנודתיות התוך־יומית (כלומר, במהלך יום המסחר, א"כ) של השווקים כל עוד היא נמשכת".

לדברי רפי גוזלן, הכלכלן הראשי ב־IBI בית השקעות, המתיחות הביטחונית היא הגורם המשני להיחלשות השקל. "השוק למוד ניסיון ממבצעים צבאיים ולא מייחס לכך משקל רב", הוא מסביר. "הנושא המשפטי הוא הדומיננטי שמושך להיחלשות השקל ומעלה את ההסתברות להעלאת ריבית בשבוע הבא ככל שהפיחות ימשך".

גוזלן מעריך כי רק אם שער הדולר ימשיך להיות גבוה מרף ה־3.7 שקלים, בנק ישראל עשוי להעלות את הריבית. "כשבוחנים את התפתחות האינפלציה רואים שהרכיב שממתן את העלייה הוא המוצרים הסחירים, שמושפעים משער החליפין. כך, ככל שהפיחות מתגבר, האינפלציה הכללית תהיה גבוהה יותר, ותוביל להמשך העלאות הריבית".

בבנק לאומי סבורים שהבנק המרכזי "ייקח פסק זמן ויותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה הקרובה", ואף צופים כי "ייתכן ובנק ישראל יוכל להותיר את הריבית ללא שינוי עד סוף השנה". אך גם להערכתם לשער החליפין תהיה השפעה על המשך העלאות הריבית.