כשוול סטריט בשוק שורי, אלו הן חמש המגמות שמדאיגות את המשקיעים

עונת הדוחות שבפתח, עקום התשואות ההפוך וחוסר הוודאות בשוקי העולם - הם רק חלק מהגורמים המגבירים את החשש בקרב המשקיעים בבורסות האמריקאיות • כך קורה שגם בעיצומו של ראלי בשוק, מנהלי הכספים וההשקעות פועלים בזהירות יתר ונערכים לירידה הבאה

הבורסה לניירות ערך בניו יורק / צילום: Associated Press, Mary Altaffer
הבורסה לניירות ערך בניו יורק / צילום: Associated Press, Mary Altaffer

שאלה מוכרת הזדחלה חזרה למסדרונות וול סטריט: האם זהו השוק השורי השנוא ביותר אי פעם? ה־S&P 500 נכנס לטריטוריה שורית בששת החודשים הראשונים של 2023, כשרשם ראלי של 20% מהשפל האחרון.

אבל למרות המצב הלכאורה אופטימי, משקיעים רבים טוענים שהם לא יכולים להפסיק להסתכל מעבר לכתפם בחשש. אפילו אחרי שמניות אמריקאיות הוכיחו את עצמן והתגברו על סיכונים גדולים, כולל רצף העלאות ריבית ומשבר בנקאות, מנהלי כספים עדיין לא משוכנעים שהראלי הזה בר קיימא.

הדוח שחשף התנהלות מטרידה של פירמת רואי החשבון דלויט והתגובה
החברה קרסה, הנושים מתקוטטים על הוילה המפוארת של הבעלים | בדיקת גלובס 

למעשה, ההיסטוריה מלמדת שמשקיעים לא נוטים לחבב, בלשון המעטה, שווקים שוריים כשהם נמצאים בתוכם. סוחרים רבים הגיבו בעצבנות לריצת השוורים שנמשכה 11 חודשים אחרי המשבר הפיננסי של 2008.

הפעם, רוב החרדות של המשקיעים הורגעו לעת עתה, אבל ירידה במניות ועלייה בתשואת איגרות החוב בשבוע שעבר, לאחר גל פרסומים של נתונים כלכליים חזקים, מראה כמה שברירי השוק השורי הזה עלול להיות.

משקיעים מציינים שהם עוקבים אחרי מגמות מטרידות בשוק, ואלו החמש המרכזיות:

1. עונת הדוחות עלולה לחשוף חולשות מוסתרות

עונת הדוחות לרבעון השני החלה לצבור תאוצה השבוע. חלק מהמשקיעים מזהירים שהיא עלולה להיות רצופה מהמורות.

חברות במדד S&P 500 צפויות לדווח על ירידה של 7.2% ברווחים ברבעון, כך לפי נתוני FactSet, מה שיהווה את הירידה ברווחים השלישית ברצף בהשוואה שנתית.

משקיעים מנסים לראות אם כוח התמחור של החברות יורד. שולי הרווח נטו של חברות ב־S&P 500 צפויים לרדת ב־11.4%, ירידה קלה מהרבעון הקודם אבל הרבה יותר נמוך מהשיא של 13% שהושג ב־2021.

כך, חברות עלולות למצוא את עצמן נסחטות משני הקצוות. בגלל שהן ניצבות מול עלייה בעלויות המימון מחד, ומתקשות להעלות מחירים על מוצריהן בשעה שהאינפלציה דועכת, מאידך.

"השוק מתמחר תסריט חיובי ביותר בנוגע לרווחים, ואנחנו לא ממהרים להאמין לזה", אמר פלוריאן איילפו, מנהל מאקרו במחלקת ההשקעות בבנק השוויצרי לומברד אודייר. איילפו מתאר כי הצוות שלו התחיל לצמצם חשיפה למניות בתיק הדגל מרובה הנכסים של החברה ואף מחזיק 25% ממנו במזומן.

2. היפוך עקום התשואה מעמיק

לפני כשנה, שוק איגרות החוב בארה"ב החל לשלוח אזהרות קלות בנוגע למיתון מתקרב. לאחרונה, האזהרה הזו מתגברת.

חלק מעקום התשואה של האוצר האמריקאי הפוך באופן עקבי מאז יולי האחרון, כך שהתשואה על אג"ח ממשל ארה"ב ל־10 שנים ירדה מתחת לתשואה של האיגרת לשנתיים. המצב החמיר עד כדי כך שבשבוע שעבר, התשואה ל־10 שנים ירדה לרמה הנמוכה ב־1.08% מהתשואה לשנתיים - הפער השלילי הגדול ביותר מאז 1981.

משקיעים מסתכלים על עקום התשואה האמריקאי כמדד לבריאות הכלכלה. כשהעקום מתהפך, המשמעות היא שסוחרי אג"ח מהמרים שהפדרל ריזרב יותיר את הריביות גבוהות בטווח הקצר, על מנת להמשיך להיאבק באינפלציה, אבל מתישהו יצטרך להתחיל להוריד אותן כדי להחיות את הכלכלה.

המשקיעים מהמרים שהיפוך עקום התשואה ינצח סימנים יותר חיוביים לגבי צמיחה, כולל נתונים מהעת האחרונה המראים המשך של החוסן בשוק העבודה האמריקאי.

3. השווקים ברחבי העולם סובלים מחוסר יציבות

השווקים מחוץ לארה"ב פתחו את 2023 במגמה חיובית. סין הסירה את מגבלות הקורונה שלה, מה שהפך לגל אופטימיות שזרם להוצאות צרכנים סינים שיביאו לצמיחה כלכלית בסין ומחוצה לה. בעקבות כך מדדי מניות אסיאתיים זינקו יחד עם מדדי אירופה. מאז, ההתרגשות דעכה והשווקים נרגעו.

מדד האנג סנג ההונג קונג הספיק לצלול לתחום האדום והשלילי, בעוד שמדד שנגחאי המשולב עלה ב־3.5% בלבד. המדד הכלל־אירופי Stoxx Europe 600 עלה רק במעט יותר - 5.4% השנה - וביום חמישי רשם את הירידה הגדולה ביותר מאז מרץ.

המניעים המובילים לירידה באופטימיות הם התחזיות הכלכליות הקודרות ביותר שפורסמו, המיתון מכה בגוש האירו ומשקיעים חוששים לגבי ההשפעה של המלחמה באוקראינה ואינפלציה שנותרת עיקשת בהשוואה לזו שבארה"ב.

במקביל, התקופה של צמיחה מהירה בסין, בינתיים, הסתיימה ככל הנראה, כשהכבידו עליה שוק הנכסים הבעייתי, נטל החוב הגובר ושיעור האבטלה הגבוה בקרב הצעירים.

4. הצרות שגרמו הריביות הגבוהות ממשיכות לבעבע

כמה מהתחומים בשוק שנראו בטוחים ביותר הופכים פגיעים ללחץ ומתח כשהריבית עולה.

יריית האזהרה הראשונה נורתה בסתיו, כשעליות הריבית גרמו לטלטלות בשוקי האג"ח ובדולר. מיד לאחר מכן הגיע משבר בנק סיליקון ואלי, שקרס לאחר שהתברר שהבנק צבר הפסד של 1.8 מיליארד דולר בתיק האג"ח בגלל עליות הריבית.

בבריטניה, חברת השירותים Thames Water נקלעה לצרות, כשהיא כורעת תחת עומס חוב גדול וגידול בעלויות שירות החוב.

משקיעים רבים מתארים שהם חסרי שקט לגבי הדבר הבא שיקרה. סקר שנערך בין אנשי מקצוע בשוק ביוני על ידי דויטשה בנק, הראה שכמעט כל 400 המשיבים ציפו שריביות גבוהות יותר יגרמו ליותר "תאונות" גלובליות. כ־18% מהמשיבים האמינו שהלחצים יהיו משמעותיים, ויובילו למתח פיננסי רציני.

5. הפוזיציה במניות אמריקאיות נראית מתוחה

אחרי שמנהלי הנכסים, קרנות הגידור ומשקיעים פרטיים ישבו בצד בתחילת השנה, פעילות הרכישה שלהם החלה לעלות ומצטרפת לרכישות שעושות קרנות הקוונט.

ביחד, הגיעו הפוזיציות בשוק המניות האמריקאי לרמה הגבוהה ביותר זה כשנה ווחצי, על פי הערכות של ג'יי. פי מורגן צ'ייס. הפוזיציות הללו בתחומי הטכנולוגיה, בעיקר בענף התוכנה והמעבדים, נראות מתוחות במיוחד, לדברי אלואיז גולדר, מנהלת נכסי דאטה בבנק.

הפוזיציות הצפופות האלה העלו חששות בנוגע לכך שמניות אמריקאיות עלולות להיות פגיעות להיפוך מגמה מהיר. שמונה מניות ב־S&P 500 - אלפבית, אמזון, אפל, מטא, מיקרוסופט, טסלה ואנבידיה - מהוות כעת 30% משווי המדד כולו, כך לפי נתוני השוק של דאו ג'ונס. ההשפעה של טכנולוגיה, בשילוב עם הפוזיציות הצפופות, עלולה להיות מכפיל כוח לכל מהלך בשוק, אם הסנטימנט ישתנה ומשקיעים ינסו לצאת מהן באותם זמנים.

FOMO, או "הפחד להחמיץ", "פועל במלוא העוצמה" כתבו לאחרונה אסטרטגים של ג'יי. פי מורגן.