בגולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה מסמנים את הסיכון העיקרי לאינפלציה בישראל

בשל הסיכונים שעלולים לנבוע משער החליפין של השקל מציעים בבנק אוף אמריקה להתערב בשוק המט"ח באופן ישיר • בגולדמן זאקס מעריכים כי כל עוד לא תהיה בהירות בעניין המשבר הפוליטי, אין ספק שבנק ישראל יטה לכיוון אגרסיבי יותר

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

קצת לפני החלטת הריבית של בנק ישראל פורסם דוח מיוחד של בנק אוף אמריקה, אחד מהבנקים הגדולים בארה"ב, אשר מתריע מפני היחלשות השקל. "הסיכון החשוב ביותר לאינפלציה בישראל הוא הפיחות בשקל", כותבים שם.

בבנק אוף אמריקה ציינו את מצבה של הכלכלה בישראל כאשר נראה כי "האינפלציה מתקררת סוף סוף, אינפלציית מדד המחירים לצרכן ירדה משיא של 5.4% בינואר ל-4.6% במאי והאינפלציה הבלתי סחירים ירדה מ-4.9% ל-4.2%". בעקבות מצבה של ישראל העריכו בבנק נכונה כי הוועדה המוניטרית בישראל תחליט לא להעלות את הריבית היום.

● בנק ישראל מעריך שהצמיחה תעלה אך מזהיר מפגיעה בהשקעות בהייטק. ומה יקרה לאינפלציה? 

הסיכון לעלייה מחודשת באינפלציה הוא כאמור, הסיכוי להמשך פיחות בשער השקל. בבנק אוף אמריקה מדגישים שהפיחות נובע לדעתם מ"רעש פוליטי".

בניתוח של הבנק הם מציינים כי בשל הירידה בהלוואות ותנאי האשראי בישראל הם צופים שבנק ישראל לא יצטרך להעלות עוד את רמת הריבית בישראל. היום ציין נגיד בנק ישראל כי האינפלציה נמצאת ב"סביבה מרסנת".

עם זאת, בשל הסיכונים שעלולים לנבוע משער החליפין של השקל מציעים בבנק אוף אמריקה להתערב בשוק המט"ח באופן ישיר. זאת בניגוד למדיניותו של בנק ישראל עד כה. "אנו חושבים שיהיה יעיל יותר להתערב בשוק המט"ח, בייחוד עבור בנק עם המון יתרות בחזקתו". בבנק אוף אמריקה קובעים כי האופציה הזאת עודנה על השולחן.

יש לציין כי במסיבת העיתונאים היום הדגיש הנגיד כי כרגע אין התערבות של הבנק בשוק המט"ח וכל עוד לא יראו כשלי שוק בסקטור זה אין להם צפי לעשות כן.

בנק אוף אמריקה מסיים את סקירת השוק הישראלי בציפייה לחידוש השיחות בבית הנשיא:" אנו רואים סיכוי להתחדשות השיחות בפגרת הכנסת הקרובה" אומרים בבנק. בדוח הבנק מציינים כי במידה והשיחות יתחדשו הסיכון בישראל יירד. במידה והשיחות יכשלו בכל זאת, בבנק צופים כי הסיכון לאינפלציה צפוי לעלות, ולכן יעלה את הלחץ בבנק ישראל להמשיך בעליות הריבית.

גולדמן זאקס: בנק ישראל ישאר ניצי

גם בגולדמן זאקס שמים דגש על היחלשות השקל בסקירתם המוניטרית לאחר החלטת הריבית. בסקירה של בנק ההשקעות הגדול קבעו כי בנק ישראל ייחס את היחלשות השקל עם מצבה הכלכלי של ישראל. דברי הנגיד, פרופ' אמיר ירון, אומרים בבנק ההשקעות, מראים כי המשך עליות הריבית הן בהחלט על הפרק. זאת בהסתמך על הנתונים בהמשך השנה.

בגולדמן זאקס מעריכים כי כל עוד לא תהיה בהירות בעניין המשבר הפוליטי, אין ספק שבנק ישראל יטה לכיוון אגרסיבי יותר, "היחלשות השקל משאירה את האופציה שבנק ישראל ישאר ניצי בהתייחסותו לרמת הריבית בישראל", כך לפי סקירתם.