עיכובים במינויי הבכירים בענף הנדל"ן: "אזלת יד שנשלם עליה"

השמאי הממשלתי הראשי עזב אחרי שש שנים, אולם טרם גובשה ועדת איתור למינוי מחליף • לרשם הקבלנים אין מחליף כבר חודשים, וכך גם לגבי יושבי ראש הוועדות המחוזיות בצפון ובחיפה • גם בשלוש ועדות ערר מחוזיות ייתכנו עיכובים • "אזלת יד שעליה כולנו נשלם"

אוהד עיני - השמאי הממשלתי הראשי היוצא, עמית גריידי - מ''מ רשם הקבלנים / צילום: יוסי זמיר, משרד השיכון
אוהד עיני - השמאי הממשלתי הראשי היוצא, עמית גריידי - מ''מ רשם הקבלנים / צילום: יוסי זמיר, משרד השיכון

לפני כשבועיים סיים את תפקידו השמאי הממשלתי הראשי, אוהד עיני, לאחר שש שנים סוערות למדי. כיום אין אדם בראש האגף, אלא שגם ועדת איתור למציאת מחליף לשמאי הממשלתי הראשי טרם גובשה. זהו לא התפקיד היחיד הנוגע לענף הנדל"ן שטרם אויש, ולזמן ממושך: תפקיד רשם הקבלנים לא מאויש כבר כחצי שנה, בראש הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה בצפון ובחיפה אין מינוי קבוע, ושלושה יושבי ראש ועדות ערר מחוזיות מסיימים בסוף החודש את תפקידם, וטרם הוכרזה זהות המחליפים שלהם.

רגב תמליץ למנות לראש הרשות לתחבורה ציבורית מועמד ללא ניסיון בתחום
יעדים ומציאות לחוד: מה מסתתר בתוכנית העבודה של הממשלה ל-2023?
השמאי הממשלתי הראשי: "כשהמחירים משתנים בקצב מהיר כל כך, השמאים צריכים להיות זהירים מאוד" | ראיון

אגף שומת מקרקעין שבו פועל השמאי הממשלתי הראשי נמצא תחת משרד המשפטים, ובאחריותו של השר במשרד, דודי אמסלם. ממשרד המשפטים נמסר כי בימים אלו הם פועלים להקמת ועדת האיתור, אולם לא ידוע מתי היא אמורה להתחיל לפעול - וכי מינוי השמאי הממשלתי הראשי טעון את אישור הממשלה. מלשכתו של השר אמסלם נמסר כי מקודמת ישיבה בנושא, וכי הדברים "נלמדים ויטופלו בהקדם".

אוהד דנוס, מי שהיה בעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אומר בשיחה עם גלובס כי עבודת ועדת האיתור, כשתצא לדרך, עשויה להימשך בין שבועות לחודשים. לדבריו, היעדר שמאי ממשלתי ראשי במשך תקופה ארוכה עלולה לפגוע בפעילות המדינה סביב שיווק ומכירת קרקעות, עד כדי פגיעה בהיצע. "השמאי הממשלתי הראשי נמצא בצמתים מרכזיים של קבלת החלטות בנוגע לעסקאות בקרקעות מדינה ולמדיניות לגביהן. הוא מכריע בסוגיות שעולות מיליארדים למדינה. מדובר במחלוקות ובסוגיות כבדות משקל, וכל זה עלול להיות מוקפא, לעצור. זה עוד טריז שתוקעים בגלגלי ענף הנדל"ן, ועל אזלת היד הזו כולנו נשלם".

לתפקיד רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון כבר הוקמה ועדת איתור, אך רק בחודש שעבר - משמע כבר יותר מחצי שנה אין מחליף לאילן אליהו. את מקומו ממלא עמית גריידי, במקביל לתפקידו כממונה על חוק המכר במשרד.

מדוברות המשרד נמסר כי המועד האחרון להגשת המועמדות לתפקיד הרשם היה ב־21 ביוני, וכי "בימים אלו נבדקים טופסי המועמדים שהוגשו. נציין כי ניגשו עשרות מועמדים לתפקיד ובדיקת האסמכתאות אורכת זמן". ההערכה היא כי יידרשו כמה חודשים רק לבדיקת המועמדויות.

חודשים ללא יושבי ראש ועדות מחוזיות

בשתי ועדות מחוזיות לתכנון ובנייה ממתינים חודשים למינוי יושבי ראש: בוועדה המחוזית צפון פרש אורי אילן לפני כשנה, ומאז ממלא את מקומו מתכנן המחוז, רונן סגל; בוועדה המחוזית חיפה פרש איתמר בן דוד לפני יותר מחצי שנה - ואת מקומו ממלא ערן ניצן, המשמש במקביל גם כיו"ר הוועדה המחוזית תל אביב. במטה התכנון הלאומי מציינים כי העניין ידוע, ונמצא בטיפול. נזכיר כי מינוי נוסף שלו נדרש בימים אלו מטה התכנון הוא מתכנן מחוז דרום, במקום תומר גוטהלף שפורש בקרוב.

"יש טעם לפגם כאשר המינויים האלה לא קורים", אומרת עו"ד דקלה מוסרי טל, מבעלי משרד מוסרי טל עורכי דין ומי ששימשה בעבר יו"ר ועדת הערר במחוז חיפה. "יו"ר ועדה הוא תפקיד בעל משקל משמעותי. זה אדם מקצועי שמגדיר מדיניות ואת האופן שבו מתנהלים הדיונים ומקודמות התוכניות במחוז. ממלא מקום מבטיח שהוועדות יתפקדו, אבל הוא עושה עוד תפקיד במקביל, וזה בוודאי מקשה עליו בביצוע תפקיד היו"ר בצורה מלאה".

עו''ד דקלה מוסרי טל / צילום: דקלה שי
 עו''ד דקלה מוסרי טל / צילום: דקלה שי

ברקע כל אלו, החודש יסיימו את תפקידם שלושה יושבי ראש ועדות ערר מחוזיות: עו"ד בני זלמנוביץ' בירושלים, עו"ד יריב אבן חיים במרכז, ועו"ד תמר עיני ורדון בתל אביב. עבור שלושת המחליפים שלהם כבר הוקמה ועדת איתור, ובקרוב צפויה הודעה על המינויים החדשים.

עו"ד מוסרי טל מציינת כי "בוועדות ערר אי־אפשר למנות יו"ר זמני, ופער של חודש ללא יו"ר קבוע משמעותו עשרות תיקים, אם לא יותר, שהדיון בהם יידחה. כבר היום, למעשה, יושבי הראש הנוכחיים לא יושבים בדיונים חדשים, אלא רק דנים בתיקים שבהם טיפלו ונותרו פתוחים".

הסיבה לעיכובים: חילופי הממשלות

על המינויים אחראיים כמה גופים שונים - מטה התכנון הלאומי, משרד המשפטים, משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, נציבות שירות המדינה ועוד - כך שלא מדובר בגוף אחד שלא מתקדם. לגלובס נודע כי בחירת השמאי הממשלתי הראשי, למשל, התעכבה בין היתר בשל ניסיון להאריך את כהונתו של עיני בתפקיד - ניסיון שלא צלח. גם את כהונתו של רשם הקבלנים נעשה ניסיון להאריך, אך שם נראה כי עיקר העיכוב נובע מחילופי השלטון: מאחר שלא ניתן להקים ועדות איתור בתקופת ממשלת מעבר, הצטברו בידי נציבות שירות המדינה בקשות רבות להקמת ועדות איתור לקראת סוף השנה הקודמת, ונדרש זמן עד להקמתן. רק כעת, חודשים רבים אחרי, הן יוצאות לפועל - וכך נכון לגבי ועדות איתור רבות, בכלל התפקידים בשירות הציבורי.