מתנה מאמריקה: מה עומד מאחורי מגמת ההתחזקות המחודשת של השקל מול הדולר?

בשבוע שעבר פוחת המטבע האמריקאי ב-2.5% מול השקל, במקביל לצניחתו בעולם • סיבות מרכזיות לכך: התמתנות האינפלציה בארה"ב והעליות בוול סטריט • אי.בי.אי: "השקל אמנם הצטרף למגמת ההתחזקות מול הדולר, אבל בקלות יכול לסטות ממנה בשל התפתחויות החקיקה"

דולרים / צילום: Shutterstock
דולרים / צילום: Shutterstock

שער החליפין של השקל מול הדולר קיבל לאחרונה חיזוק לא צפוי, לאחר תקופה שבה חווה תנודתיות, ובעיקר היחלשות שנבעה לדעת רוב הכלכלנים מגורמים פנימיים בישראל, ובראשם המחלוקת סביב הרפורמה המשפטית. בשבוע החולף התחזקה השפעת שוק המטבעות העולמי על שער החליפין ודחפה להתחזקות של השקל מול הדולר בכ־2.5%, לרמה שהגיעה עד ל־3.6 שקלים בסוף השבוע שעבר (ביום ב' השבוע נחלש המטבע המקומי ב־1% לרמה של 3.64 שקלים לדולר).

● קרן הסל של קת'י ווד שוב מזנקת, והמשקיעים מנצלים זאת כדי לצאת ממנה 
באיזה בנק תשלמו פחות על המרת מט"ח? | בדיקת גלובס

בד בבד עם היחלשותו מול השקל, נחלש הדולר באופן מהותי גם מול סל המטבעות הזרים בשבועיים וחצי האחרונים. אינדקס הדולר (DXY) ירד בכמעט 4 נקודות בסיס, אל מתחת לרף 100 הנקודות. מדובר בשפל הגדול ביותר שרשם מדד זה מאז אפריל 2022. באופן לא מפתיע, אז גם החל מהלך העלאות הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב (פד).

דוח של בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס מתחילת השבוע, קובע שהדולר ירד בחדות בתגובה לנתוני האינפלציה בארה"ב. נתונים שהתפרסמו ביום רביעי שעבר הראו כי האינפלציה במדינה נבלמת בחדות, כשירדה משיעור של 4% ל־3% בלבד. בגולדמן זאקס צופים כי בסביבה הנוכחית עמדת הפד ביחס להעלאות ריבית נוספות תתמתן, אך זאת לאחר החלטת הריבית הקרובה, בסוף חודש יולי, שמסתמנת בשוק בסבירות גבוהה להעלאה נוספת.

הקשר בין העלאות הריבית של הפד לשער החליפין של הדולר הוא בלתי נפרד. כך כשהאינפלציה בארה"ב נמצאת כיום בשליטה והפד מסמן לשוק שהוא בדרך לסיים עם העלאות הריבית, בשווקים שונים בעולם ממשיכים בריסון מוניטרי ומעלים ריביות, וכל אלה יוצרים שוק מזמין יותר להשקעות פיננסיות מחוץ לארה"ב. כך שאין פלא כי צפי לסיום הסבב האגרסיבי של העלאות ריבית הוביל לנפילה כזו בשווי הדולר.

 

"נתון חיובי אחד אינו מספיק"

ארי ואלד, האסטרטג הטכני של בית ההשקעות אופנהיימר, סבור כי קיים סיכון מהותי לנוכח ציפיות גוברות בשוק בארה"ב לירידה באינפלציה שם. "לחצי האינפלציה הולכים ופוחתים, לאחר שמדד המחירים לצרכן לחודש יוני הראה ירידה בשיעור האינפלציה ל־3%, אולם הורדה מהירה מדי של שיעור הריבית עלולה ללבות מחדש את מדורת האינפלציה, כפי שכבר התרחש בארה"ב בשנות ה־70, מה שיסכן את הכלכלה ושוקי ההון".

התחזיות צפו שכלכלת סין תתאושש. ואז הגיע הרבעון השני של 2023 

מנגד, טוען מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, כי ירידת הדולר לא השפיעה כלל על ההערכה בשוק שהפד יעלה את הריבית בהחלטה הקרובה בסוף החודש. שפריר מציין כי "בשוק מתמחרים עליית ריבית נוספת בהסתברות של 92%", זהה כמעט לסבירות ששררה בשווקים בטרם פרסום נתוני האינפלציה החיוביים בארה"ב. גם לאחריהם, בכירים בפד צוטטו כאומרים שנתון חיובי אחד אינו מספיק כדי לשנות את דעתם בדבר המדיניות המוניטרית הנדרשת.

השקל מתחזק, אך עדיין מצוי בחסר משמעותי

את התחזקות השקל ביחס לדולר לאחרונה יש לקחת כנראה בערבון מוגבל. בשבוע שעבר התחזק כאמור השקל בכ־2.5% מול המטבע האמריקאי - כחלק מהיחלשות הדולר בשווקים, אך לכך קדמה התנודתיות החזקה במטבע הישראלי בחודשים האחרונים, כמו גם פיחות בערכו למול הדולר והאירו, שהתחזקו מולו מתחילת השנה בכ־4% וכ־9% בהתאמה.

שפריר מהפועלים מצביע על כך שפרמיית הסיכון של השקל מגלמת "פיחות עודף" של כ־35 אגורות, כלומר ללא הסיכונים המאיימים על כלכלת ישראל שערו של הדולר היה נמוך ב־35 אגורות. כלומר שגם לאחר הייסוף בו בשבוע שעבר, עדיין השקל מצוי ברמה נמוכה בהרבה מול הדולר מכפי שהיה אמור להיות ללא המשבר הפוליטי במדינה.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי.בי.אי בית השקעות, אומר לגלובס כי אכן "הדולר נחלש מאוד בעולם לאחרונה, בעיקר לאחר העצירה בהעלאות הריבית וההפתעה כלפי מטה באינפלציה בארה"ב". גוזלן מסכים כי היחלשות הדולר לא פסחה על שוק המט"ח בישראל, אך לנוכח התנודתיות שגוזר המצב הפוליטי, "השקל אומנם הצטרף למגמת ההתחזקות מול הדולר בימים האחרונים, אבל בקלות יכול לסטות ממנה, בהתאם להתפתחות במשבר החקיקה".

"אין סכנה לחידוש לחצי האינפלציה בארה"ב"

יש כמובן עוד סיבות שהביאו להתחזקות השקל אל מול הדולר בתקופה האחרונה, ובין היתר העלייה במדד הנאסד"ק האמריקאי. גוזלן מסביר את הקשר שבין וול סטריט לשער החליפין בכך ש"עליות בבורסות בארה"ב מובילות לייסוף מהיר של השקל בשל שינויי החזקות של הגופים המוסדיים שצריכים לצמצם חשיפה לחו"ל. ירידה בתשואות האג"ח בארה"ב מובילה ליותר השקעות בשוק המניות, ולהיחלשות הדולר מול השקל".

לא ברור כיצד המגמה בישראל תימשך, כאשר כאמור ביום ב' השקל נחלש משמעותית אל מול הדולר ואיבד חלק מהייסוף שלו בשבוע שעבר, עם ירידה של 1% אחר הצהריים.

גוזלן מסביר שהגורמים הפנימיים בישראל עדיין מהווים פקטור משמעותי בשוק המט"ח כאן, ולדבריו, "המשבר הפוליטי בישראל ממשיך לתת את אותותיו על שוק המט"ח ומעיב על הגורמים החיצוניים. כל עוד אין שינוי באסטרטגיה של הממשלה לקידום החקיקה, אנו נמשיך לראות את השקל נחלש למול הדולר".

ובחזרה למגמות העולמיות, על אף היחלשותו האחרונה של שער הדולר מול סל המטבעות, ואלד מאופנהיימר מעריך שאין בכך סכנה לחידוש של לחצי האינפלציה, וזאת לנוכח המתאם שבין היחלשות שער הדולר להיחלשות בשוק הסחורות. עם זאת, הוא צופה שכדי להימנע מחזרה על ההיסטוריה יותיר הפד את הריבית ברמתה הגבוהה לאורך זמן, כפי שקרה בשנות ה־80.

בגולדמן זאקס צופים שמגמה זו, של התמתנות מדד המחירים בארה"ב, תתחזק בזמן הקרוב. הדוח של בנק ההשקעות מסכם שהגורמים שעלו במדד יוני בנתוני האינפלציה בשבוע שעבר צפויים להתמתן ולתמוך בירידה אינפלציונית נוספת, וכך לחזק את מגמת היחלשות הדולר ובהמשך גם את יוניות הפד.