אחרי שמונה דחיות, האם המכרז ברחובות ייצא לפועל

עפ"י חוברת המכרז, דירת 4 חדרים במזרח העיר צפויה לעלות 1.8 מיליון שקל • וגם: התוכנית של הפטריארכיה היוונית בירושלים

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

יום שני 24/7 

הפטריארכיה היוונית מקדמת שני מלונות

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים תדון בתוכנית גדולה מאוד שאותה יוזמת הפטריארכיה היוונית האורתודוכסית וחברת דיאני הולדינגס (Dyani Holdings), חברה זרה, ב־140 דונם לאורך דרך חברון, ובסמוך לגבעת המטוס ולקיבוץ רמת רחל, שבה מתוכנן לעבור הקו הכחול של הרק"ל הירושלמי.

התוכנית נועדה לנצל את הקו ואת זכויות הבנייה המתוגברות שמאושרות על ידו, על מנת להקים שני מגדלי מלונאות של 16 קומות כל אחד, ומגדלי מגורים של 12־30 קומות, 3,500 יחידות דיור, ושטחי ציבור, מסחר ותעסוקה.

מכרזים ל־500 דירות ברחובות

ארבעה מכרזים מעניינים מאוד אמור להסתכם ביום זה, בקריית ההגנה במזרח רחובות, באזור שתחום בין כביש 40 ממזרח, שכונת קריית ההגנה ממערב, וכביש עוקף רחובות מצפון. המכרז הוא על 494 דירות מתוך 758 שאמורות להבנות במתחם, ששטחו 80 דונם.

המכרז הוצא במקור לפני שנתיים, אך נדחה לא פחות משמונה פעמים עד כה, ובחודש שעבר הוצאה לו חוברת. יש לציין כי מכרז על שטח סמוך ל־34 דירות הסתיים לפני כחודשיים ללא הצעות. על פי התוכנית, בכל מכרז כזה יוקמו 120־140 יחידות דיור, במגדלים של 15־17 קומות. מחצית מהדירות יוקצו להגרלות במסגרת מחיר מטרה.

חישוב תיאורטי של מחיר דירת 4 חדרים 100 מ"ר מעלה כי הוא יגיע לכ־1.8 מיליון שקל. מהשוואה לעסקאות יד שנייה שבוצעו בדירות 4 חדרים עולה כי מדובר בהנחה נאה, שתגיע לכ־700 אלף שקל.הערכה שלנו: למרות המצב הקשה שבשוק, יש סיכוי שהמכרז הזה יזכה להיענות.

יום רביעי 26/7

חשש שלא יוכלו לנחות ליד בילינסון

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז תדון בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית התחדשות עירונית בפתח תקווה. רק שלוש התנגדויות הוגשו, אבל כל אחת מהן כבדת משקל הן במישור התכנוני והן במישור הכלכלי.

התוכנית מצויה בפינת הרחובות קפלן וז'בוטינסקי, צפונית לבית הספר קפלן, ועיקריה הריסת 48 דירות בשלושה מבנים ישנים, והקמת 192 דירות בשני מגדלים של 27 ו־31 קומות. כמו כן יתוספו לפרויקט עוד חמישה מבנים קטנים בני קומה או שתיים, שישמשו למסחר ולמבני ציבור.

ההתנגדות הראשונה לתוכנית הוגשה מטעם דיירי שני מבנים שכנים, אף הם מבנים ישנים שהוקמו לפני כ־50 שנים. השכנים מעוניינים לצרף אותם לתוכנית, כי אחרת הם עלולים למצוא שהסיכוי שלהם להשתתף בפרויקט התחדשות עירונית אחרת קטן כתוצאה מיישום התוכנית הזו.

קופת חולים כללית, שמחזיקה בבית החולים בילינסון שמעברו השני של רחוב קפלן, טוענת כי מדובר בתוכנית נקודתית שמקודמת, על אף שבמקביל מקודמת תוכנית מתארית לאזור. עוד טוענת הקופה לפגיעה באפשרויות הטיסה והנחיתה בבית החולים, ובמרכז האנרגיה והארובה של בית החולים.

חברת שיכון ובינוי המחזיקה במגרש שכלול בשטח התוכנית, מתלוננת שהתוכנית פוגעת בזכויותיה ובאפשרויות שלה למימושן, ועל כן דורשת לתקן את התוכנית בהתאם.