סקר חדש חושף: כ-68% מהסטארט-אפים הישראליים החלו למשוך כספים מישראל

בסקר השתתפו 734 בכירים מתעשיית הטק המקומית, ביניהם מנכ"לים ומשקיעים המייצגים 521 חברות • הסקר מצא כי לאור אי־הוודאות המשפטית, כ-68% החלו לנקוט צעדים כמו הוצאת יתרות מזומנים, שינוי מיקום רישום החברה, רילוקיישן ופיטורי עובדים • מנכ"ל החברה שערכה את הסקר: "רואים ירידה באמון המשקיעים בישראל וגם שינוי באסטרטגיה כתוצאה מכך"

כ-68% מהסטארט-אפים הישראלים החלו למשוך כספים מישראל / צילום: Shutterstock, Avon Dissanayake
כ-68% מהסטארט-אפים הישראלים החלו למשוך כספים מישראל / צילום: Shutterstock, Avon Dissanayake

נתונים חדשים העולים מסקר שנערך על־ידי Start-Up Nation Central לפני ימים ספורים, בו השתתפו 734 בכירים מתעשיית הטק המקומית, ביניהם מנכ״לים ומשקיעים המייצגים 521 חברות, חושפים מגמה מדאיגה: תעשיית ההייטק חווה זעזועים משמעותיים בעקבות הרפורמה המשפטית.

הסערה המשפטית מגיעה לבורסה. איך ממשיכים מכאן?
ה-AI על פי גוגל ומיקרוסופט: 10 תובנות וכלים שכדאי להכיר
הבכירה באנבידיה העולמית מבטיחה: הבינה המלאכותית היא לא בועה

הסקר מצא כי לאור אי־הוודאות המשפטית, 68% מהסטארט-אפים בישראל החלו לנקוט צעדים אקטיביים, פיננסיים ומשפטיים, הכוללים הוצאות יתרות מזומנים, שינוי מיקום רישום החברה (הוצאתה מישראל), רילוקיישן ופיטורי עובדים. הסקר מצא גם כי 67% מן המשקיעים כבר מעורבים בהשקעות או שוקלים להשקיע בחברות זרות, וכי ההשקעות מחוץ לישראל מקבלות משקל הולך וגדל באסטרטגיה של משקיעים וקרנות מקומיות. עוד עולה מן הסקר, כי בעוד שמשקיעים רואים התאוששות בתעשיית הטק האמריקאית, בארץ הרוב המכריע של המשקיעים לא מעריך כי תחול התאוששות בקרוב.

76% מהחברות מתכוונות לנקוט שינויים אקטיביים עקב הרפורמה

לפי ממצאי הסקר, הרוב הגורף, הן של המשקיעים והן של בכירי חברות הטק, מאמינים כי ההתקדמות בחקיקה ובקידום הרפורמה המשפטית מתחילת השנה תשפיע באופן שלילי על תעשיית הטק המקומית. 78% מבכירי חברות הטק ציינו את ההשפעות השליליות של הרפורמה המשפטית על פעילויות החברות שלהם, ו-84% מן המשקיעים ציינו כי לרפורמה יש השפעות שליליות על חברות הפורטפוליו שלהם. בנוסף, 80% מן המשקיעים מאמינים כי הידרדרות במערכת היחסים בין ישראל לארה״ב תשפיע גם היא באופן שלילי על תעשיית הטק המקומית.

במסגרת הצעדים האקטיביים, הכלכליים והמשפטיים שהחלו לנקוט בכירי חברות הטק, מצא הסקר כי 22% מהחברות מדווחות שהוציאו יתרות מזומנים מישראל, וכ-53% מקבוצה זו מדווחות שהוציאו לחו״ל למעלה מ-30% מיתרות המזומנים שלהן. המשקיעים מציינים כי 37% מחברות הפורטפוליו שלהם הוציאו חלק מיתרות המזומנים לחו"ל, מתוכם 68% ציינו שיותר מ-30% מהכספים הועברו.

19% מהחברות שהשתתפו בסקר מדווחות שפיטרו עובדים; כ-46% מקבוצה זו מדווחות שפיטרו 10-30% מהעובדים, ו-28% נוספים מדווחות שפיטרו יותר מ-30% מעובדיהן. מצד המשקיעים, 25% מדווחים על כך שהיו פיטורים בחברות בהן הם מושקעים, כאשר מתוכם 73% מעריכים את היקף הפיטורים במעל 10% ממצבת העובדים. עוד נחשף כי 8% מהחברות מדווחות שהחלו בשינוי מקום רישום החברה, ו-20% מהמשקיעים מציינים שחברות בפורטפוליו שלהם החלו בשינוי מקום רישום החברה.

כאמור, לפי ממצאי הסקר, הרוב המכריע של חברות הסטארט-אפ מתכוון לנקוט צעדי שינוי וצמצום בעתיד הקרוב, כאשר 76% מהחברות מתכוונות לנקוט צעדי שינוי אקטיביים בעקבות הרפורמה; ובפירוט: 31% מהחברות מתכוונות לפעול להוצאת כספים מישראל, 29% מהחברות מתכוונות להעביר את מיקום רישום החברה. 70% מתוך חברות אלו מדווחות שכבר נקטו בצעדים אקטיביים לבחינת משמעויות משפטיות וכספיות של המהלך עם גורמי מקצוע.

69% מהמשקיעים צופים שחברות בפורטפוליו שלהם ישנו את מקום רישום החברה של החברה. 21% מהחברות מתכוונות להוציא עובדים לרילוקיישן, ו-15% מהחברות מתכוונות לפטר עובדים. 54% מחברות אלו מעריכות שיאלצו לפטר 10%-30% מעובדיהן, ו-31% נוספים מהחברות מעריכות שיאלצו לפטר למעלה מ-30% מעובדיהן. 71% מהמשקיעים צופים פיטורים בחברות שבהן הם מושקעים, כאשר 64% מתוכם צופים פיטורים של 10%-30% ממצבת העובדים ועוד 20% מתוכם צופים פיטורים של יותר מ 30% מהעובדים.

"רואים איך החששות הופכים למציאות והכוונות למעשים"

אבי חסון, מנכ"ל Start-Up Nation Central , אומר בשיחה לגלובס: "אנחנו נמצאים בקשר רציף גם עם מנכ"לי חברות וגם עם משקיעים ואנחנו מודעים למצב העניינים, אך לרוב בצורה אנקדוטלית יותר, בעוד הסקר אמור לתת רובד נוסף, שהוא יותר מדויק וסטטיסטי - כלומר, להסתכל לא רק על הלכי הרוח אלא על הפעולות בשטח והתמונה שמצטיירת היא מאוד ברורה ומאוד מדאיגה".

חסון הסביר כי "חלק מהפעולות המתרחשות כעת אפשר להפוך די בקלות, למשל הוצאת מזומנים מהמדינה - זה נעשה בשיחת טלפון ואפשר להפוך זאת, אבל חלק מהפעולות שמבוצעות כעת על ידי חברות הטק, כמו למשל שינוי מיקום פעילות החברה והרישום שלה או רילוקיישן של עובדים - יקח הרבה מאוד זמן לשקם אותן".

עוד הוסיף חסון, כי "אנחנו רואים ירידה באמון המשקיעים בישראל וגם שינוי באסטרטגיה כתוצאה מכך. הירידה בהיקף ההשקעות המקומיות ניכרת גם בקרב הקרנות הישראליות. לדוגמה, TLV Partners הודיעו לאחרונה על גיוס קרן, אבל גם הודיעו שהקרן שגויסה תשקיע לא מעט מחוץ לישראל - כלומר, אפילו משקיעים ישראלים מפזרים את הפורטפוליו שלהם מחוץ למדינה. התמונה שמתקבלת אמנם לא מאוד מפתיעה אבל היא בהחלט מדאיגה, אנחנו רואים איך החששות הופכים למציאות והכוונות הופכות למעשים".