הממשלה תצביע מחר על תוכנית מסילות רכבת - שממחזרת תוכניות קודמות

נראה שלא יועלו חידושים רבים מחר באשר לתוכנית מסילות רכבת - לא לגבי רכבות מהירות לאילת ולקריית שמונה, ולא לגבי מסילות הרכבת החמישית והשישית באיילון • כן ייתכן שפרויקט המטרו יוכל לחזור למסלולו

רכבת ישראל / צילום: Shutterstock, Markus Mainka
רכבת ישראל / צילום: Shutterstock, Markus Mainka

הממשלה תצביע מחר על תוכנית "לחיבור ישראל ברשת מסילות רכבת" שהיא למעשה מחזור של התוכנית האסטרטגית לרכבות בישראל ומבלי שיש תקציב לביצועה.

הרכבת המהירה לירושלים אמורה להשתדרג, אך מיזם שאפתני אחר עלול לשבש את התוכנית 
גרים רחוק מתחנה של הקו האדום? לא לכולם יהיה פשוט להגיע אליה 

כך, במסגרת אותה החלטה מנויות למשל רכבות מהירות עד 250 קמ"ש לאילת ולקריית שמונה, בהתאם לתוכנית האסטרטגית של הרכבת ואין בכך כל חידוש. למעשה, מדובר אפילו בירידה מהעץ כששרת התחבורה מירי רגב וראש הממשלה בנימין נתניהו שאפו להקים "רכבת קליע" שאין לה כל התכנות מקצועית בישראל. רכבת במהירות של 250 קמ"ש - איננה רכבת קליע.

ההחלטה כוללת גם את מסילות הרכבת החמישית והשישית באיילון, בהתאם לתוכנית האסטרטגית של הרכבת - אף היא, הכפלת מסילות החוף וחשמול הרכבת בחיפה לרבות מנהור המסילה שמפרידה בין העיר והים, מסילת מנשה, עוקף לוד ופלשת, מסילות מהירות בין המטרופולינים וחיבור מסילתי בין ירושלים לבאר שבע.

בהחלטה תכלל הנחיית הממשלה את משרד התחבורה לבחון מערכות הסעת המונים באזור מסילת מנשה, חיבור העיר טבריה, חיבור בית שמש - ירושלים וחיבור אלעד וראש העין - זאת בהתאם גם לסיכום התקציבי שנחתם בין משרדי האוצר והתחבורה ובהתאם להסכמים הקואליציוניים של הליכוד מול יהדות התורה.

ההחלטה כוללת 200 מיליון שקל לתכנון המסילות - כפי שכבר סוכם קודם לכן בסיכום התקציבי בין משרדי האוצר והתחבורה, ויוקם צוות משותף עם האוצר לבחינת הקצאה נוספת של 2.4 מיליארד שקל מתוך מקורות משרד התחבורה. בגלובס פורסם שאחת ההצעות שעלו נגעו בביטול הארכת הקו המהיר בירושלים והגברת תדירות הרכבות בין גוש דן והבירה.

"פרויקט עתיר נזקים"

בנוסף יוקם צוות נוסף שידון במקורות מימון עתידיים לתוכנית. למעשה למרות שכמעט ואין בה כל חדש, העברת החלטת הממשלה תאפשר להמשיך ולקדם את פרויקט המטרו שאותו שרת התחבורה מירי רגב "לקחה בשבי" עד שתקודם הרכבת שהיא ביקשה להקים לאילת ולקריית שמונה. ההחלטה והתקציב לא יבטיחו, למרות ההצהרות, את הקמת המסילות.

בתוך כך, בחברה להגנת הטבע מתנגדים נחרצות להקמת מסילת הרכבת לאילת. בחברה הזכירו כי "מעבודה שנערכה על-ידי מומחים מהשורה הראשונה עבור מרכז שאשא למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטה העברית והחברה להגנת הטבע עולה שכל המטרות כולן -הגיאו- אסטרטגיות, התחבורתיות, הלוגיסטיות, הסביבתיות והכלכליות - לא עומדות במבחן הביקורת והמציאות ובמילים אחרות - הפרויקט לא ישיג את אף אחת מהמטרות שהוצבו עבורו".

לעומת זאת, טוענים בחברה, "הפרוייקט עלול להוביל לפגיעה סביבתית עצומה, הן במרחבי הנגב והערבה והן למפרץ אילת, כתוצאה מהתעבורה הימית והצורך להקים את נמל התעלה".

לכן כתב מנכ"ל החברה להגנת הטבע דן אלון לשרי הממשלה כי "לעמדתנו, הגיעה העת לעצור את הקידום של פרויקט עתיר נזקים זה, אשר כלל לא משרת את המטרות שהציבו עבורו, ולהתמקד במתן פתרונות תחבורתיים אחרים לעיר אילת ולערבה".