העברת זכויות בדירה בעת גירושים בלי לשלם היטל השבחה? לא בכל מקרה

בית המשפט המחוזי קבע לאחרונה כי העברת זכויות מכוח הסכם גירושים אינה "העברה מכוח דין" לצורך קבלת פטור מתשלום היטל השבחה • לאחר שוועדות הערר ביקרו לא אחת את חוסר התאימות בין היטל ההשבחה למס שבח - הכנסת החליטה להתערב

חלוקה / אילוסטרציה: Shutterstock
חלוקה / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותב עוסק בדיני משפחה, צוואות וירושות

רקע: במסגרת הליכי גירושים של בני זוג, ביקשה האישה בשנת 2021 לקבל אישור לטאבו לצורך העברה, "אגב גירושים" (העברת זכיות בין בני זוג אגב הליך הפרידה והגירושים שלהם), של חלקה במשק עזר בכפר גיבתון. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חייבה אותה בגין אותה העברה בתשלום היטל השבחה כאילו מדובר במכירה רגילה, שלא בין בני זוג. גם ועדת הערר המחוזית דחתה את הערר של האישה, ולאחרונה ערעורה נדחה גם על ידי בית המשפט המחוזי.

הבעל נתן לאשתו שיקוי אהבה בלי ידיעתה. מה קבע ביהמ"ש?
חפר מתחת ליסודות ופיצל דירה. מה קבע ביהמ"ש?

באותו מקרה מדובר היה במשק שיש לו חוזה חכירה מרמ"י לפיו החוכר יישא בכל המסים ותשלומי החובה, לרבות היטל השבחה. בית המשפט מדגיש כי בסעיף 2(א) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה - 1965, החוכר לדורות הוא החייב בהיטל ההשבחה.

החלטה: בית המשפט לא מצא ממש בטענה כי העברת המקרקעין במסגרת הסכם גירושים בין בני זוג אינה בבחינת מימוש הזכויות לצורך תשלום היטל ההשבחה, שכן מדובר בהעברה מכוח דין, ולכן כפה תשלומי היטל השבחה לרשות המקומית.

באותו מקרה דובר אמנם על משק חקלאי, אלא שהדברים אמורים גם במקרים אחרים.

המשמעות: בשנים האחרונות דנו ועדות הערר לא פעם בסוגיה של הטלת היטל השבחה אגב גירושים. הפסיקה תמכה מצד אחד בעמדת ועדות הערר, אך ביקרה את המצב החוקי הקיים מצד שני.

נכון להיום, על פי הפסיקה בן הזוג המעביר את זכויותיו אגב גירושים לבן הזוג האחר, חייב במועד ההעברה לשלם את חלקו היחסי בתשלום היטל ההשבחה (במידה שיש השבחה) ואילו מי שמקבל את הזכויות יכול לדחות את תשלום חלקו בהיטל ההשבחה ובלבד שהוא חותם על הצהרה שבה הוא מתחייב לשלם את חלקו בהיטל ההשבחה אם וכאשר ימכור את הנכס.

עו''ד רונן אליהו / צילום: קרן מזור
 עו''ד רונן אליהו / צילום: קרן מזור

אנומליה חוקית

חשוב להדגיש, מדובר באנומליה חוקית שכן לפי סעיף 4 א' לחוק המקרקעין, שעוסק במס השבח בהעברה אגב גירושים, ההעברה אינה מוגדרת כעסקה ומס השבח יוטל על בן הזוג שקיבל אותה רק אם ימכור אותה בעתיד וזאת במידה שאינה דירתו היחידה בעת המכירה. מס השבח ייקבע בהתאם לשבח שנצבר החל מיום הרכישה ההיסטורי של שני בני הזוג עד למועד זה.

דחיית התשלום ניתנת בין אם העברת זכויות המקרקעין בוצעה בין בני הזוג, ובין אם היא בוצעה בין בני הזוג לילדיהם.

החקיקה: לאחרונה הרים המחוקק סוף סוף את הכפפה לאחר שוועדות הערר ביקרו לא אחת את חוסר התאימות בין היטל ההשבחה למס שבח, ואושרה בקריאה טרומית הצעת חוק "דחיית תשלום היטל השבחה אגב גירושים".

על פי הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון - דחיית תשלום היטל השבחה אגב גירושים), התשפ"ג 2023 - של חברת הכנסת מירב בן ארי שעברה לדיון בוועדת הפנים של הכנסת, מוצע כי לא ייראו כמימוש זכויות לצורך תשלום היטל השבחה העברת זכויות בנכס הנעשית על פי פסק דין אגב גירושים, בין אם היא העברה בין בני הזוג ובין אם העברה מהם לילדיהם. כלומר אותו דין יחול הן על מס שבח והן על היטל השבחה.

בדברי ההסבר נכתב: "כיוון שבמקרה השבחה כמו במקרה מס שבח או מס רכישה, הנכס נותר עדיין בידי המשפחה שרוצה לחלק את הרכוש בין בני המשפחה, לא מתקיים אירוע מכירה. כמו כן, לא התבצע מימוש של הזכות במקרקעין. לפיכך אין לגבות גם במצב זה דמי היטל על ההשבחה. מן הראוי שתהיה אחידות בין הרשויות".

עמ"נ 11731-09-21