זינוק משמעותי בתעסוקת גברים חרדים ונשים ערביות

תעסוקת נשים ערביות וגברים חרדים נמצאת בעלייה משמעותית, כך על פי נתוני הלמ"ס • ברבעון השני של 2023, תעסוקת הנשים הערביות הגיעה ל-45% ובקרב הגברים החרדים הגיעה ל-56% • העלייה בקרב קבוצות המיעוט הללו גבוהה בהרבה מהממוצע הכללי

מרכז השמה לחרדים / צילום: דרור סיתהכל
מרכז השמה לחרדים / צילום: דרור סיתהכל

על פי נתוני הלמ"ס, תעסוקת נשים ערביות וגברים חרדים נמצאת בעלייה משמעותית: ברבעון השני של 2023, תעסוקת הנשים הערביות הגיעה ל-45%, המשך של מגמת עלייה שנמשכת ברצף מאז 2014, אז 33% בלבד מהנשים הערביות היו מועסקות. גם תעסוקת הגברים החרדים נמצאת בעלייה, ששוברת בלימה בשיעור התעסוקה שלהם שנמשכת בשנים האחרונות. נכון להיום, 56% מהגברים החרדים מועסקים, לעומת 52% בשנת 2014.

בנק ישראל חושף: הישראלים לא מוותרים על המשכנתה אבל כן ייכנסו למינוס או יפגרו בהלוואות אחרות
"תתניעו מחדש": לבנק ההשקעות מהגדולים בעולם יש תחזית אופטימית לישראל 

נתונים אלו מגיעים על רקע שוק העבודה ההדוק שמעלה את שיעור התעסוקה הכללי ל-67% מהאוכלוסייה הבוגרת. אך העלייה בקרב קבוצות המיעוט הללו גבוהה בהרבה מאשר הממוצע הכללי, שעלה במחצית האחוז בלבד בהשוואה ל-2014.

הגידול באחוזי הזכאות לבגרות מעלה את שיעורי התעסוקה

על פי הדס פוקס, כלכלנית בכירה במשרד העבודה, "העלייה בתעסוקת נשים ערביות היא חלק מתהליך מתמשך. כבר לפני עשור התחלנו לראות גידול משמעותי בשיעור הזכאות לבגרות והכפלה של שיעור בעלות השכלה אקדמית ביחס לשנת 2010. למעשה, אפילו מפתיע שזה לא קרה יותר מוקדם". פוקס מצביעה על כך שהגידול באחוזי הזכאות לבגרות ולהשכלה אקדמית מעלים את שיעורי התעסוקה, אך זה לא מוגבל למשכילות: "גם רואים גידול בתעסוקה של נשים ערביות בלי השכלה אקדמית או אפילו בגרות. יש שינוי תרבותי בחברה הערבית, שנהיה יותר מקובל שנשים עובדות. כשאקדמאיות יוצאות לעבוד, זה נותן השראה גם לנשים ללא השכלה ואפילו לאמהות לילדים".

 

לגבי גברים חרדים, פוקס מדגישה את השינוי לטובה שמתרחש עכשיו על רקע הסטגנציה שהתרחשה בשנים האחרונות, ו"רואים סוף-סוף בשני הרבעונים האחרונים תעסוקה עולה. אנחנו מקווים שזה סימן טוב לבאות אבל - זה לא מחייב. אלו נתונים ראשוניים, ושווה להמשיך לעקוב".

למה זה קורה? בעיני פוקס, מדובר על ההשפעה של ההתייקרויות במשק: "גם חרדים הולכים לסופר, וההכנסה של הנשים פשוט לא מספיקה". אחד מהגורמים שאולי משפיעים במיוחד הוא עליית שיעור הריבית, שרלוונטי במיוחד למשפחות חרדיות שמתמנפות עד כמה שהן יכולות כדי להשיג דירה. על פי מחקר של בנק ישראל, יישובים חרדיים מושפעים במיוחד מעליית הריבית במשק. פוקס טוענת שאין קשר לעלייה במספר המשרות בשירות הציבורי לחרדים, ו"אין עדיין נתונים, אבל זה כנראה בשוליים". בעיני פוקס, סביר שנראה גם עלייה באיכות התעסוקה ובהיקפה: "בדרך כלל עלייה בתעסוקה מגיעה יחד עם עלייה באיכות התעסוקה. כנראה לא נראה גידול בשיעור מועסקים במשרה חלקית, בחודש הקרוב יגיעו הנתונים ונדע בוודאות".

"40% מהלומדים בהכשרות הטכנולוגיות הם חרדים וערבים"

איך ממשיכים את המגמה החיובית? פוקס מדגישה את העבודה שנעשית במשרד שלה, של מרכזי הכוון שעוזרים לאוכלוסיות חלשות להשיג עבודה. "40% מהלומדים בהכשרות במסלולים הטכנולוגיים בפיקוח משרד העבודה הם חרדים וערבים. מפנים אותם להכשרות כמו לימודי אנגלית, יישומי מחשב, שוברים להכשרות מקצועיות, הפניה למכללות הטכנולוגיות. חרדי שמגיע לישיבה שמעולם לא חשב על עבודה, המרכזים נותנים מושג מה זה בעצם אומר".

אך בכל זאת, אי אפשר לברוח מהפיל שבחדר - לימודי הליב"ה כמו מתמטיקה ואנגלית, שחוסרם מקשה מאוד על מציאת עבודה מכניסה: "צריך לימודי ליב"ה. צריך לתת לאנשים את המיומנויות להשתלבות בשוק התעסוקה. אנחנו פוגשים את האנשים בגיל 18 והלאה, אבל יש אחריות על מה שקורה לפני כן במערכת החינוך".

כמובן, גם נתוני המאקרו בשוק התעסוקה משפיעים לטובה ומסייעים, ולדברי פוקס, "שוק העבודה הדוק, ומעסיקים צריכים למצוא עובדים איכשהו. הם נאלצים לפתוח את העיניים גם לאנשים שלא דומים להם. אנחנו רואים היום מעסיקים שפונים יותר ומפרסמים מודעות בערבית".

בנוסף לכך, יש לציין את התוכניות המגוונות, בהן גם תוכניות רבות המופעלות על ידי קרן קמ"ח כמו תוכנית מיגו, מרכז כיוון ועוד הפועלות לעידוד תעסוקה ומאפשרים לכל צעיר חרדי למצוא את האפיק התעסוקתי והדרך המקצועית שלו להשתלבות בעולם התעסוקה בהתאם לכישוריו ויכולותיו.

שילוב הגורמים החיוביים, ועבודה קהילתית נבונה בשיתוף ההנהגה החרדית, יצרו את ההיתכנות להשתלבות מהירה ועלייה במספר הגברים והנשים מהציבור החרדי שיוצאים לעבוד ולפרנס את משפחתם בכבוד.

קרן קמ"ח (קידום מקצועי חרדי): "הנתונים אינם מפתיעים, ולמעשה הם התממשות של תחזיות ושילוב של פעילות נכונה לעידוד התעסוקה בציבור החרדי, יחד עם המשך ההפרדה התודעתית בין חובת השירות צבאי ליציאה לתעסוקה. השיח אודות הורדת גיל הפטור תורם לכך שהציבור החרדי, יכול לצאת לשוק העבודה מבלי לחשוש למעמדו החברתי והקהילתי. בנוסף לכך, יש לציין את התוכניות המגוונות, בהן גם תוכניות רבות המופעלות על ידי קרן קמ"ח כמו תוכנית מיגו, מרכז כיוון ועוד, הפועלות לעידוד התעסוקה ומאפשרים לכל צעיר חרדי למצוא את האפיק התעסוקתי והדרך המקצועית שלו להשתלבות בעולם התעסוקה בהתאם לכישוריו ויכולותיו. שילוב הגורמים החיוביים, ועבודה קהילתית נבונה בשיתוף ההנהגה החרדית, יצרו את ההיתכנות להשתלבות מהירה ועלייה במספר הגברים והנשים מהציבור החרדי שיוצאים לעבוד ולפרנס את משפחתם בכבוד".

שר העבודה יואב בן צור מסר: "משרד העבודה מקדם הכשרות ותעסוקה במשק ושם דגש על שילוב אוכלוסיות מגוונות, וזה מוכיח את עצמו. העלייה בשיעור תעסוקת חרדים היא פרי המאמצים שלנו והיא תורמת למשק תרומה אדירה. מנתונים אלו עולה הפוטנציאל האדיר של שילוב האוכלוסיות במשק, כשאנו מרוויחים פעמיים - פעם אחת בהכשרה ותעסוקה איכותית לאדם ופעם שנייה המשק נתרם מכוח-אדם מגוון, מיומן ואיכותי. משרד העבודה ימשך לפתח תוכניות הכשרה ומסלולים טכנולוגיים לטובת שילוב מיטבי בתעסוקה".