"תתניעו מחדש": לבנק ההשקעות מהגדולים בעולם יש תחזית אופטימית לישראל

ברנרד מנסה, נשיא הפעילות הבינלאומית של בנק אוף אמריקה, מאמין שתעשיית ההייטק הישראלית תהפוך אטרקטיבית יותר ותיצור הזדמנויות חדשות בתחומים רבים כאשר הצמיחה העולמית תתאושש • אבל לדבריו, זה לא ממש מעבר לפינה: "משקיעים ופרשנים רגילים לרעיון של הורדת ריבית עם הסימן הראשון למיתון. אבל זה נכון רק אם המאבק באינפלציה יירשם בבירור כניצחון"

ברנרד מנסה, נשיא הפעילות הבינלאומית של בנק אוף אמריקה / צילום: BofA
ברנרד מנסה, נשיא הפעילות הבינלאומית של בנק אוף אמריקה / צילום: BofA

המצב הכלכלי בישראל לוט בערפל, והכנסת יצאה לפגרת הקיץ הממושכת, ולא תתכנס בחזרה עד לאוקטובר. כשזה יקרה, לא ברור האם הרפורמה המשפטית תימשך, וכיצד תושפע מכך הכלכלה. כבר כעת הוציאו חברות הדירוג אזהרה מפני המשך האי-ודאות הפוליטית שנוצרה עקב המשבר הפוליטי סביב הרפורמה.

כך הפך טרנד מדדים עוקבים S&P לכאב הראש של הבורסה
המניות בוול סטריט מזנקות בזמן שרווחי החברות מתכווצים
וול סטריט בשיא של עשורים, אבל החשש ממיתון עדיין פה

למרות חוסר הוודאות נראה שיש מי שבטוח במצבה הכלכלי של ישראל, וצופה שהמצב ישתפר משמעותית. מדובר בברנרד מנסה, נשיא הפעילות הבינלאומית של בנק אוף אמריקה, אשר בראיון בלעדי לגלובס מספר כיצד תופס הבנק את המצב בישראל, מהן התחושות בעולם לגבי האינפלציה העולמית ובמה כדאי לנו להשקיע כעת.

ברנרד מנסה

אישי: בן 54
מקצועי: הצטרף לבנק אוף אמריקה ב־2010 עם סיום תפקידו הקודם בגולדמן זאקס בלונדון
עוד משהו: חבר במועצת המנהלים של קרן קופי אנאן, ארגון ללא מטרות רווח המקדם ממשל גלובלי טוב יותר

בנק אוף אמריקה הוא אחד מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם, והבנק השני בגודלו בארה"ב לפי שווי שוק. הוא משרת לקוחות ביותר מ-100 מדינות ובהן כמובן גם ישראל. מנסה סירב להתייחס בראיון למשבר הנוכחי בישראל, אך בדוח של בנק אוף אמריקה בתחילת חודש יולי ציינו האנליסטים בבנק שהם צופים כי בטווח הקצר התנודתיות בכלכלה הישראלית תימשך, כאשר הפיחות בשקל יוצר סיכון להעלאת ריבית עתידית על ידי בנק ישראל.

בדוח הבנק ציינו עוד, כי בזמן פגרת הקיץ של הכנסת הם צופים כי הדיונים סביב המשך חקיקת הרפורמה יימשכו. בדוח הודגש כי לשני הצדדים, תומכי ומתנגדי הרפורמה כאחד, יש אינטרס בפשרה ובהסכמה.

"הכלכלה בישראל היא דינמית ומונעת על ידי תעשיית ההייטק. עם זאת, כמו במדינות רבות אחרות, ההאטה העולמית השפיעה גם על ישראל ועל המרחב הטכנולוגי", פותח ברנרד מנסה כשהוא נשאל על המצב בארץ.

לדבריו, "צוות המחקר שלנו צופה האטה בצמיחה הכלכלית השנה, לרמה של 2.5%. למרות האתגרים החברתיים והפוליטיים הייחודיים לישראל, זוהי עדיין צמיחה מהירה יותר מכפי שאנו רואים בחלקים רבים אחרים של העולם".

תחזית הצמיחה של מנסה והאנליסטים בבנק אוף אמריקה אינה גבוהה, ואם מביאים בחשבון את הצמיחה הטבעית בישראל, שמסתכמת ב-2% בשנה, אז התוצר לנפש - כלומר סך הצמיחה הכלכלית חלקי הצמיחה באוכלוסייה - נמוך משמעותית.

נוסף על כך, מדובר בתחזית נמוכה יותר מהעדכון האחרון של בנק ישראל, אשר בתחזית האחרונה שלו, בחודש יולי, חזה עלייה בתוצר הצפוי לישראל בשנת 2023, אשר תעמוד על 3%.

התחזית הכלכלית של בכיר בנק אוף אמריקה

האינפלציה בארה"ב תתכנס ליעד של 2% רק בסוף השנה הבאה, או בתחילת 2025
ארה"ב תיכנס ל"מיתון קל" בתחילת השנה הבאה
האינפלציה בישראל תעמוד על 3.6% בעוד שנה - מעל תחזית בנק ישראל שעומדת על 3.5%
סקטור ההייטק בישראל צפוי להתאושש

עם זאת, תחזיתם עומדת בתיאום עם תחזית בנק מורגן סטנלי, אשר תחזית הבסיס שלו צופה צמיחה של 2.5% תוצר אף היא. זאת בניגוד לתחזית של חברת הדירוג S&P, אשר צופה צמיחה נמוכה מאוד של 1.5% בלבד, ולמעשה מציבה את ישראל בצמיחה לנפש שלילית.

"כאשר התחזית העולמית תשתפר, ישראל תוכל להתניע חזרה את המשק. הכלכלה של המדינה מתקררת, האינפלציה יורדת והקשרים הכלכליים באזור נמצאים במגמת שיפור. למרבה המזל, הזעזוע האינפלציוני היה קטן ומוגבל בהרבה בהשוואה לכלכלות אחרות, ולכן ההתאמות הנדרשות יהיו כואבות פחות. מכיוון ששוק העבודה עדיין מהודק, הכלכלנים שלנו צופים נחיתה רכה יותר בתוך ישראל, במיוחד בהשוואה למדינות רבות אחרות".

מנסה ממשיך ומתייחס לפעילות בנק ישראל להורדת האינפלציה. "בעוד שבנק ישראל הצליח להדק את מדיניותו ולהפוך את מגמת האינפלציה חזרה כלפי מטה, האינפלציה עדיין גבוהה. כמו בנקים מרכזיים אחרים בעולם, אנחנו חושבים שבנק ישראל יהיה סבלני בהורדת הריבית. האנליסטים שלנו אינם צופים קיצוצים השנה, ולדעתם האינפלציה תעמוד על כ-3.6% עד סוף השנה". תחזית האינפלציה של בנק אוף אמריקה דווקא דומה לזו של בנק ישראל, אשר צופה אינפלציה של 3.5%.

"השוק האמריקאי קריטי לחברות ישראליות"

בראיון עימו מנסה מדגיש את נקודת החוזק של ישראל כמדינה המייצרת סטארט-אפים ומביאה חדשנות כערך מוסף: "ישראל ידועה בהיותה 'אומת הסטארט-אפ'. זאת, בעיקר בשל ההון האנושי החזק שלה, הוצאות ממשלתיות גדלות על מחקר ופיתוח, אוניברסיטאות מובילות, תרבות יזמית וטכנולוגיה חדשנית.

"בשני העשורים האחרונים הפכה ישראל למרכז עולמי במספר סגמנטים טכנולוגיים, בהם אוטו-טק, סייבר, פודטק, קלינטק, פינטק ואינטרנט. השוק האמריקאי הוא השוק החשוב ביותר עבור חברות ישראליות, והוא קריטי להמשך ההצלחה והצמיחה של חברות אלה".

היכן אתה רואה הזדמנויות השקעה חדשות? מה תהיה ההזדמנות הגדולה הבאה עבור ישראל?
"תעשיית ההייטק הישראלית היא בעלת ערך רב, וכאשר הצמיחה העולמית תתאושש, אנו מאמינים שהיא תהפוך אטרקטיבית יותר ותיצור הזדמנויות חדשות בתחומים רבים, כולל בחקלאות, בבינה מלאכותית (AI), במחשוב קוונטי, בהיתוך, באבטחת סייבר ובקלינטק.

"אם הייתי צריך להצביע על הזדמנות אחת הייתי מצביע על החשיבות של ה-AI באסטרטגיה ארגונית ובהשקעות. קצב ההזדמנויות שנוצר כעת על ידי AI הוא מדהים, מה שכמובן מבשר טובות עבור ישראל.

"העולם כולו עוסק בכך. בדיוק חזרתי מאירוח הכנס השנתי שלנו לטכנולוגיה פורצת דרך, שדן באופן שבו ניתן להמשיך לפתח את השיח על לאן אנו הולכים מכאן. הפגשנו קבוצת חלוצים עולמיים, הוגי דעות, לוקחי סיכונים, אקדמאים, פרשנים, מנחים ומשקיעים. כולם שואבים השראה מהאפשרויות הטמונות במדע, בטכנולוגיה, ובדרך שבה כל האלמנטים הללו קשורים לכסף.

"במונחים של היכן בנק אוף אמריקה משקיע, התשובה הזהירה היא: בכל מקום. קיום שלוחה מוצלחת כאן בישראל וברחבי אירופה הוא רכיב קריטי באסטרטגיה הבינלאומית שלנו. כך, אנו ממשיכים לתפוס נתח שוק בעסקי הבנקאות התאגידית וההשקעות שלנו ובשווקים גלובליים - בעת שאנו ממשיכים להתמקד בצמיחה אחראית."

כיצד לחברות ישראליות כדאי לנהוג בבואן להיכנס לשוק האמריקאי?
"מייסדים ומנהלים בכירים חייבים לבחון את הדרך הטובה ביותר לביסוס דריסת רגל חזקה בשוק האמריקאי, כבר מן השלבים המוקדמים של הקמת החברות. ניתן להשיג זאת באמצעות תמיכה חזקה של בעלי מניות אמריקאים, בריתות אסטרטגיות ותמיכה מבנקים אמריקאיים גדולים".

"הכלכלה העולמית עדיין בתקופת מעבר"

מנסה עוסק בבנק ההשקעות בתכנון ובביצוע האסטרטגיה הגלובלית של הבנק, וכתוצאה מכך היקף הידיעה שלו על המתרחש בעולם הוא עצום, וקשה שלא להתעניין מה הוא חושב על הכלכלה העולמית, כאשר עדיין לא ברור אם היא צפויה לצאת מהמשבר הכלכלי הנוכחי ללא מיתון.

"ברור שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בתקופת מעבר מבחינת הצמיחה", אומר מנסה, "ורואים את זה באינפלציה שנותרה גבוהה ובמדיניות הריסון המוניטרי של הבנקים המרכזיים. התמונה הכוללת היא של צמיחה חלשה, חזרה מהוססת של האינפלציה לעבר היעד המקורי ותחזית של מדיניות מוניטרית תלוית-דאטה וחדשות".

בדגש על ארה"ב, מנסה מסביר שתחזית בנק אוף אמריקה צופה כי הכלכלה תעבור דרך מיתון קל בתחילת השנה הבאה, זאת כאשר הפד עצמו צופה 'נחיתה קלה' של כלכלת ארה"ב מהאינפלציה הגבוהה שאליה הגיעה בסוף השנה שעברה. באירופה, הוא מדגיש, הצמיחה אמורה להישאר מעל האפס, אך התחזית לעתיד מאוד מרוסנת.

מה צריך לעשות כדי להוריד את האינפלציה בארה"ב ובאירופה ליעד של 2%?
"כצפוי, האינפלציה ירדה, אך היא עדיין גבוהה מכדי שהבנקים המרכזיים יכריזו על ניצחון. נראה כי שני הגורמים המניעים את האינפלציה - מחירי סחורות חזקים ושרשראות אספקה פקוקות - הולכים ודועכים.

"עם זאת, שני מקורות אחרים המתחזקים את האינפלציה - שוקי עבודה מהודקים בחלק מהמדינות וציפיות לאינפלציה גבוהה מהרגיל - עדיין פעילים".

מנסה מסביר כי הם אינם צופים שהאינפלציה תתקרב ליעד 2 האחוזים של הבנקים המרכזיים העיקריים עד סוף השנה הבאה, או ב-2025.

הבנקים המרכזיים העיקריים נמצאים כעת בשלב השלישי של מחזור המדיניות לפי מנסה. בשלב הראשון, הבנקים המתינו כחצי שנה יותר מדי כדי להתחיל את מחזור העליות. מה שאומר שבשלב השני, במשך רוב השנה שעברה, הבנקים המרכזיים 'שיחקו תופסת'.

"כעת, אנו נמצאים בשלב השלישי, התלוי בדאטה ובחדשות. בתקופה זו של חוסר ודאות, הבנקים המרכזיים לא ימהרו להוריד את הריבית, וידבקו במדיניות "גבוה יותר וממושך יותר". משקיעים ופרשנים רגילים לרעיון של הורדת ריבית עם הסימן הראשון למיתון. עם זאת, זה המצב רק אם המאבק באינפלציה יירשם בבירור כניצחון".