אופטימיות מוגזמת? המניות בוול סטריט מזנקות בזמן שרווחי החברות מתכווצים

התקוות המאקרו-כלכליות וההתלהבות מבינה מלאכותית הקפיצו את המניות האמריקאיות לגבהים • אבל לפי התחזיות, רווחי החברות במדד S&P 500 יירדו ברבעון השני בשיעור החד ביותר בשלוש שנים, מה שעלול לגרום למניות להיראות יקרות מדי ולאדות את האופטימיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

המניות האמריקאיות זינקו לגובה השנה אבל חלק מהמשקיעים אומרים שתחזיות רווחים לא מזהירות מאיימות על המשך הנסיקה שלהן. המניות רשמו ראלי כשהכלכלה הפגינה חסינות רבה מהצפוי והמשקיעים הימרו שהבנק המרכזי, פדרל ריזרב, יסיים בקרוב את מהלך העלאות הריבית, שריסק את המניות ב-2022.

כך הפך טרנד מדדים עוקבים S&P לכאב הראש של הבורסה
וול סטריט בשיא של עשורים, אבל החשש ממיתון עדיין פה
בכיר בבנק אוף אמריקה: מהפכת ה־AI מבשרת טובות לישראל

ההתלהבות מטכנולוגיית האינטליגנציה מלאכותית (AI) גרמה גם היא להשתוללות בשווקים, והזניקה מניות של ענקיות כמו אנבידיה ומיקרוסופט. מדד S&P 500 עלה השנה ב-20% כמעט, והנאסד"ק עלה ב-37%.

אבל בעוד שהמניות טיפסו, רווחי החברות צנחו. חברות ב-S&P 500 צפויות לרשום ירידה של כ-7% ברווחים ברבעון השני, על פי שקלול תוצאות מדווחות עם קונצנזוס הערכות האנליסטים שמבצעת FactSet. נתון זה משקף את הירידה הרבעונית הגדולה ביותר בקרב חברות המדד מאז הרבעון השני של 2020, ורבעון שלישי רצוף של ירידה ברווחים.

ציפיות הרווחים לרבעון השלישי והרביעי ירדו גם הן. בתחילת השנה, ציפו האנליסטים בוול סטריט שהרווחים יגדלו ב-5% כמעט ברבעון השלישי וב-10% כמעט ברבעון הרביעי, על פי FactSet. כעת, הם חוזים עליות של בערך 0.2% ו-7.5%.

משקיעים אומרים שהאופטימיות בשווקים יכולה להתאדות בקרוב אם הרווחים ייסחטו עוד יותר, מה שיעמיד בספק את ערך הבסיס של המניות. בשוק משתמשים לעיתים קרובות ביחס בין מחיר המניה של חברה לרווחים של החברה כמכשיר למדוד אם המניה זולה או יקרה. כשצד הרווחים של המשוואה נסוג, זה יכול לגרום לשוק להיראות מתומחר יקר מדי.

 

"האוויר עלול לצאת מהאקוויטי"

"אם אנו רואים שהרווחים מתחילים לרדת, זה יכול להוציא חלק מהאוויר מהאקוויטי", אמרה סנדי ברגר, מנהלת קשרי לקוחות ראשית בחברת ניהול ההון Aspiriant.

החברות במדד S&P 500 נסחרות בערך פי 19.7 מהרווחים הצפויים להן ב-12 החודשים הבאים, על פי FactSet, עלייה ממכפיל של 17 בתחילת השנה וגבוה מהממוצע לחמש שנים, 18.6.

על פי דרך הערכה אחרת של השווי, המניות לא היו כל כך יקרות כבר שנה. מכפיל הרווח מתואם המחזוריות של ה-S&P 500, או CAPE, המשווה את המחיר של המדד ביחס לרווחי חברות מתואמי אינפלציה בעשר השנים האחרונות, עמד על 30.8 נכון לתחילת יולי, הרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2022.

חלק מהמשקיעים חושבים שציפיות הרווחים עוד לא סיימו לרדת, שמיתון מאיים להגיע ושהעלאות הריבית של הפד עושות דרכן לשורה התחתונה בדוחות החברות.

בינתיים בעונת הדוחות הנוכחית, חברות עוקפות את הציפיות של וול סטריט בקצב מהיר מבדרך כלל. מתוך התוצאות, שכבר קיימות לגבי מחצית מהחברות ב-S&P 500, שיעור של 80% מהן עוברות את ציפיות האנליסטים, בהשוואה לממוצע של חמש שנים של 77%, על פי FactSet.

הדוחות החזקים לא מרשימים את המשקיעים

אבל הדוחות החזקים מהרגיל לא מרשימים את המשקיעים. מניות של חברות שרווחיהן עלו על תחזיות הרווחים של וול סטריט, לא השתנו בממוצע יומיים לפני הדוח לעומת יומיים אחריו, על פי FactSet. זה בהשוואה לממוצע של חמש שנים, של עלייה ב-1%.

בשבוע שעבר דיווחה מיקרוסופט על תוצאות רבעוניות שעקפו גם את תחזית ההכנסות וגם את תחזית הרווח של האנליסטים, אבל מניותיה ירדו ב-3.8% יום אחר כך, כשהמשקיעים התמקדו בהאטה בצמיחת החברה.

טסלה עקפה את ציפיות הרווחים של וול סטריט, אך מניית המכונית החשמלית צנחה ב-9.7% ביום המסחר הבא, לאחר שהמנכ"ל אלון מאסק הזהיר שייתכן שיהיו נחוצות הורדות מחירים נוספים.

"כשיש לך ראלי שמונע על ידי מומנטום, השווקים מצפים לשלמות", אומרת אנה רת'בן, מנהלת השקעות ראשית ב-CBIZ Investment Advisory Services. "אם יש חדשות רעות, יש יותר מה להפסיד".

חשש מרכזי מבחינת המשקיעים טמון בשאלה עוד כמה זמן בדיוק יוכלו החברות להגן על הרווחים על ידי ניסיון להעביר הלאה עלויות גבוהות ללקוחות, שבינתיים ספגו רבעון אחרי רבעון של העלאות מחיר. שולי הרווח נטו של חברות במדד S&P 500 צפויים לרדת ל-11.3% ברבעון השני, על פי תמהיל של FactSet בין תוצאות מדווחות והערכות קונצנזוס של אנליסטים, פחות מ-11.5% ברבעון הקודם ו-12.2% שנה קודם לכן.

יצרנית מוצרי הטיפוח פרוקטר אנד גמבל העלתה מחירים ב-7% בכל המותגים שלה ברבעון השני לעומת שנה קודם לכן, וזה סייע לרווחי החברה. אבל נפח המכירות ירד ב-1%, מה שמצביע על התנגדות מסוימת מצד צרכנים החוששים מאינפלציה.

"בנקודה מסוימת, צרכנים יהססו. משהו מתישהו יישבר. אתה לא יכול להעלות מחירים ללא הרף", אמר ג'ורג' צ'יפולוני, מנהל תיקים ב-Penn Mutual Asset Management.

חלק מהמשקיעים אומרים שהם מחפשים ערך בתחומים של שוק המניות שלא היה בהם ראלי, כמו מניות הטכנולוגיה הגדולות.

"לא בהכרח צריך לסגת ממניות על בסיס חששות לגבי הערכות השווי. זו יותר שאלה של רוטציה בתוך שוק האקוויטי האמריקאי", אמרה מרטה נורטון, מנהלת השקעות ראשית באמריקה ב-Morningstar Wealth.

נורטון אמרה שהיא קונה מניות של חלק מהחברות בתחומי החומרים, בנקים וחברות שירותי תקשורת, שיש להן הערכות שווי אטרקטיביות יותר במחירים של היום.

אחרים מחפשים הזדמנויות לרכישת מניות במדינות אחרות. ברגאר מ-Aspiriant אמרה שהיא מעודדת לקוחות להישאר מושקעים באקוויטי לטווח הארוך אבל מציעה שאולי יטו את התיקים שלהם לטובת מניות בינלאומיות.

"יש בשוק מסיבה גדולה. אנחנו לא רוצים להחמיץ את המסיבה, אבל אנחנו עדיין לא מחלקים את המשקאות", אמרה ברגאר.