איגוד הפרסום לקרעי: "שמור על מדד רייטינג אחד"

לאחר שבתזכיר חוק השידורים החדש נכתב כי מדידת הרייטינג בטלוויזיה תעבור לידי הרגולטור, שיגר איגוד חברות הפרסום מכתב לשר התקשורת קרעי • חברת בוקינג ערכה סקר אינטרנטי שבחן מהם שדות התעופה המרשימים ביותר בעולם לדעת התיירים • אירועים ומינויים

יגאל בראון, מנכ''ל איגוד הפרסום ויו''ר ועדת המדרוג / צילום: אילן ספירא
יגאל בראון, מנכ''ל איגוד הפרסום ויו''ר ועדת המדרוג / צילום: אילן ספירא

איגוד חברות הפרסום שיגר מכתב לשר התקשורת ד"ר שלמה קרעי בנושא מדידת הרייטינג בטלוויזיה, שבו הוא קורא לשר "לשמור על מדד רייטינג אחד לישראל. שני מדדים יפגעו, ולא יועילו, שכן נתוני המדד כיום אמינים ומקובלים על כל הפרסומאים והמפרסמים בישראל, ומהווים בסיס לפרסום של כל החברות החשובות במשק… באף אחת ממדינות העולם, אין התערבות רגולטורית של מוסדות המדינה בהפקת הנתונים".

המכתב נשלח לאחר שבתזכיר חוק השידורים החדש נכתב כי המדידה תעבור לידי הרגולטור. כלומר, המדינה תהיה אחראית לנושא, ולא כפי שנהוג כיום, כשהמדידה מתבצעת על ידי חברת קנטאר באמצעות מכשירי פיפל מיטר שהוצבו בכ־700 בתי אב (מדגם מייצג דורש 550־600), עבור ועדת המידרוג.

בין מממני הוועדה נמנה איגוד הפרסום, ועד לפני שלוש שנים גם המדינה השתתפה במימון, באמצעות הרשות השנייה. קנטאר מבצעת מדידות דומות בעוד כ-85 מדינות, ובהן בריטניה, צרפת, איטליה, הולנד, ספרד, טורקיה, קנדה, ברזיל ועוד.

"משרדי הפרסום הרוכשים זמן שידור עבור לקוחותיהם מכל ערוצי הטלוויזיה, נאמנים רק לאמת אחת - האמת המקצועית של נתוני הצפייה, המופקים על ידי ועדת המדרוג בה אנחנו חברים ותורמים למימונה", נאמר במכתב.

"מהרגע שבו פרשה הרשות השנייה, גדל נטל המימון על כל ערוצי הטלוויזיה ועלינו הפרסומאים, הזקוקים לצורך עבודתנו ברכש מדיה אמין ומקצועי. באף אחת ממדינות העולם, אין התערבות רגולטורית של מוסדות המדינה בהפקת הנתונים... נשמח אם המדינה תחזור להיות חברה מן המניין בוועדה, תשתתף במימונה כמו שאר החברים, ותוכל כך להביא להגדלת המדגם, כפי שהמשרד שואף".

בשיחה עם גלובס אומר יגאל בראון, מנכ"ל איגוד חברות הפרסום שהוא גם יו"ר ועדת המידרוג, כי "השר טוען שהרייטינג נשלט על ידי ערוץ 12, אבל זו טעות שנובעת מחוסר הבנה יסודית במערכות למדידת רייטינג. את המדידה בישראל עורכת חברה בינלאומית, המודדת את הרייטינג במרבית ממדינות המערב הליברלי. ועדת המדרוג היא רק המזמין.

"איגוד הפרסום יושב בוועדה גם בתקן 'כלב השמירה'. את הפרסומאים מעניין רק דבר אחד - נתוני אמת. אנחנו רוכשים זמן אוויר בטלוויזיה עבור לקוחותינו. הם סומכים עלינו שנעשה להם את השיבוץ המקצועי והאמין ביותר, ומשום כך יש לנו רק אינטרס אחד - נתוני צפייה אמתיים המייצגים את נתוני הצפייה של כלל מדינת ישראל.

"לכן, כל מי שמשמיע טיעון אחר לגבי אמינות הנתונים של הוועדה - מדבר מפוזיציה, ויש לו כנראה עניין לחזק את מעמדו. מעבר לכך, בוועדה מועסק סטטיסטיקאי בעל שם וניסיון בינלאומי, המבקר את כל תהליך המדידה ואמינותו. למשרדי הפרסום אין אינטרס שערוץ מסוים יהיה חזק יותר מערוץ אחר. אנחנו מחויבים להציג בפני המפרסמים את הנתונים האמתיים, בכדי למקסם את החשיפה של מסריהם לקהלים השונים".

מה תעשו אם השר קרעי לא יקבל את עמדתכם?
"אם השר יקים מערכת מקבילה, היא לא תזכה לאמון של אף אחד מהגופים המעוניינים למקסם את האפקטיביות הפרסומית שלהם. אנחנו נמשיך להיות חברים בוועדת המדרוג, ולעבוד עם נתוני הרייטינג שהיא מפיקה.

"אנו קוראים מכאן לשר לא ליצור כאוס במערכת. אתה רוצה שמשרדך יהיה מעורב בהפקת הנתונים וגם ישפיע - תורה לרשות השנייה או לכל גוף רגולטורי מטעמך שיצטרף לוועדה, יקח חלק במימון פעולותיה ויהיה בעל השפעה על החלטותיה".

במשרד התקשורת קיבלו את המכתב, ועומלים על מענה, אך סירבו להגיב באופן רשמי.

לבחור נכון את הקונקשן

כמה פעמים "נתקעתם" בשדה תעופה כלשהו בגלל טיסת המשך, ואיך הייתה החוויה? האם הייתה שם בריכה על הגג, גלריית אמנות או יער מקורה, או שהסתפקתם במתחם האוכל ובהמתנה מורטת עצבים?

חברת בוקינג ערכה סקר אינטרנטי שבחן מהם שדות התעופה המרשימים ביותר בעולם לדעת התיירים, בקרב כ-42.5 אלף משיבים ומשיבות בני 18 ומעלה מ-33 שווקים כולל ישראל. התנאי: המשיבים נסעו לפחות פעם אחת בשנה החולפת, והיו מקבלי ההחלטות העיקריים או שותפים בקבלת ההחלטות בנוגע לנסיעה.

מלון Crowne Plaza Changi Airport an IHG Hotel / צילום: בוקינג
 מלון Crowne Plaza Changi Airport an IHG Hotel / צילום: בוקינג

התשובות העלו ששה שדות תעופה: סינגפור צ'אנגי (בריכה, ג'קוזי, גן פרפרים ומפל מים מקורה הם התמצית), הלסינקי-ונטה (שעוצב ברוח התרבות הפינית, וכולל חדרי יוגה), הונג קונג, דובאי, ולינגטון (פסלי ענק של דמויות מסרטים שצולמו בניו זילנד) ומדריד-בראחס, שעוצב מחדש עם קירות זכוכית, חלונות עגולים ותקרה בצורת כיפה מבמבוק שדרכה נכנס אור שמש טבעי, וכולל גם מתחם ספא.

מצנח הזהב

איילה מיכלסון מונתה למנכ"לית חברת הבינה העסקית סייסנס ישראל, ולמנהלת המוצר והטכנולוגיה הראשית.

איילה מיכלסון, מנכ''לית סייסנס ישראל ומנהלת המוצר והטכנולוגיה הראשית / צילום: יח''צ
 איילה מיכלסון, מנכ''לית סייסנס ישראל ומנהלת המוצר והטכנולוגיה הראשית / צילום: יח''צ

עירן טאוס מונה למנכ"ל קבוצת רניום, העוסקת ב-Life sciences, דיאגנוסטיקה ורפואה מותאמת אישית.

עירן טאוס / צילום: סיון פרג'
 עירן טאוס / צילום: סיון פרג'

ישי רוט, 46, מונה למשנה למנכ"ל קבוצת הבנייה שובל, ושגיא ברזני, 38, מונה לסמנכ"ל הכספים.

נאוה אופק-שפר מונתה לדירקטורית בחברת הנדל"ן אאורה, המתמחה בייזום, תכנון והקמה של מתחמי התחדשות עירונית. הצטרפותה של אופק שפר מייצרת רוב נשי בדירקטוריון, כאשר פרופ' לימור עציוני וליאת צאיג מכהנות בו מ-2015.

משה כהן, 52, יכהן כמנהל מחוז מרכז של קופת החולים מאוחדת. כהן נמצא במאוחדת מעל 20 שנה, ובתפקידיו האחרונים במחוז מרכז כיהן כסגן מנהלת מחוז, מנהל תפעול, מנהל לקוחות ומנהל המגזר החרדי והערבי.

דארן שיין מונה למשקיע בכיר בקרן Square Peg ישראל, משקיעה בעיקר במיזמים בשלבי סיד ו-A מתחומי ה-SaaS, פינטק, Future of Work, Consumer Internet ומדטק. רוב השקעותיה בישראל בשנים האחרונות היו בחברות מבוססות AI.

אסי מויאל מונה לסמנכ"ל תפעול ראשי בחברת האדטק eTeacher.

חדשות טובות

קרן עזריאלי יזמה את מחנה הקיץ One Team, המשלב נערות יהודיות ובדואיות באופן שווה. המחנה, שמופעל על ידי אורט קדימה מדע, מתקיים בכפר הנוער "כפר סילבר" בהשתתפות 50 נערות, ונועד לקדם כבוד הדדי והבנה לאחר וליצור חברויות חדשות דרך האהבה המשותפת של הנערות לספורט.