חוקרים מחפשים שנים את המפתח לניהול מוצלח. זו התשובה של פרשת משפטים

בפרשה אנו למדים כי על המלך של עם ישראל מוטלת מצווה מיוחדת: לכתוב ספר תורה, ללכת איתו לכל מקום וללמוד אותו יום וליל • מצווה זו מדגימה כיצד ההצלחה כרוכה ענווה: לא משנה באיזו עמדת ניהול נחזיק, עלינו ללמוד באופן מתמיד ולזכור שלא הכל אנחנו יודעים

''הסנהדרין'', ציור של ניקולאי גה, 1892 / צילום: ויקיפדיה
''הסנהדרין'', ציור של ניקולאי גה, 1892 / צילום: ויקיפדיה

איתיאל גולדויכט, רב, מרצה ב־aish ומייסד TLI Advance, תכנית ניהול להצלחה עם משמעות

תקציר הפרשה

פרשת שופטים (ספר דברים, פרק ט"ז, פסוק י"ח - פרק כ"א,פסוק ט') עומדת בסימן הסדרת מוסדות השלטון והחברה. המוסד הראשון שמופיע בה הוא מערכת המשפט, המורכבת משתי ערכאות: בית המשפט העירוני (פרק ט"ז, פסוקים י"ח-כ') ובית המשפט העליון (פרק י"ז, פסוקים ח'-י"ג), שיש חובת ציות מוחלטת לדין שיפסוק.

חוק המלך (פרק י"ז, פסוקים י"ד-כ'). החוק לא קובע שצריך מלך, אלא מפרט את ההגבלות כדי לשמור שהכוח לא ישחיתו.

הכהונה והנבואה (פרק י"ח). המשותף לכהן ולנביא הוא שהם ערוץ התקשורת בין העם לאלוהיו. הכהן מתווך את עבודת הקודש, הנביא מתווך לעם את דבר האל.

חוקים העולם המשפט. ערי מקלט הן עבור הרוצח בשגגה הנמלט מגואל הדם (פרק י"ט, פסוקים א'-י"ג). עדים: עד שקר יישא באחריות מלאה למה שעלול היה לקרות בשל עדותו (פרק י"ט, פסוקים ט"ו-כ"א).

חוקים מעולם המלחמה. פטור מגיוס לאיש "...אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת-חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ… הָאִישׁ אֲשֶׁר-נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ… הָאִישׁ אֲשֶׁר-אֵרַשׂ אִשָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ..." (פרק כ', פסוקים ה'-ז'). וגם: למי מציעים שלום ולמי לא.

מתוך אתר "929 - תנ"ך ביחד: מיזם לקריאה ישראלית משותפת ורבת קולות בתנ"ך"

במשך 5 שנים הכלכלן האמריקאי ג'ים קולינס יחד עם צוות של 20 חוקרים ניתחו יותר מ-1,400 חברות. הם מצאו שרק 11 מהן שברו את השוק והצליחו להפוך מטובות למצויינות - ולהישאר כך לאורך זמן. בספרו מ-2001 "גלגל התנופה: מטוב למצויין" (הוצאת "פקר") מתאר קולינס, שנבחר לאחד ממאה האנשים המשפיעים בעולם הניהול, מהם המאפיינים של חברות ועסקים שהצליחו להגיע למצויינות.

קולינס גילה שלכל החברות הללו היו מספר דברים משותפים. אחד מהם, בולט במיוחד, היה סוג המנכ"לים והמנהיגים שלהן. קולינס מכנה אותם "מנהיגי שלב 5": הם ממזגים ענווה וצניעות עם כוח רצון ונחישות. נחישות, מילא, אפשר ללמוד וללמד את התכונה הזו. אבל כיצד מפתחים ענווה, במיוחד ברמות האלו?

ללכת עם ספר התורה לכל מקום

בפרשת משפטים מצווים בני ישראל למנות להם מלך אחרי שיתיישבו בארץ ישראל: ״כִּי תָבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי: שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶך…" (ספר דברים, פרק י"ז, פסוקים י"ד-ט"ו).

לעם היהודי יהיה מלך בארץ ישראל, והמלך הזה מצווה במצווה מיוחדת: לכתוב לעצמו ספר תורה וללכת איתו לכל מקום וללמוד בו תמיד: ״וְהָיָה כְשִׁבְתּוֹ עַל כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ וְכָתַב לוֹ אֶת מִשְׁנֵה הַתּוֹרָה הַזֹּאת עַל סֵפֶר מִלִּפְנֵי הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם: וְהָיְתָה עִמּוֹ וְקָרָא בוֹ כָּל יְמֵי חַיָּיו…״ (ספר דברים, פרק י"ז, פסוקים י"ח-י"ט).

ספרי ניהול, כמו זה שכתב קולינס, מדגישים את חשיבות הענווה, בייחוד של מנהיגים הרוצים להצליח, אך הם לא מסבירים כיצד לטפח את הענווה הזו. חכמת היהדות, לעומת זאת, אומרת באופן מפורש: שיכתוב ספר תורה וילמד ממנו כל הזמן. מדוע? ״לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו וּלְבִלְתִּי סוּר מִן הַמִּצְוָה יָמִין וּשְׂמֹאול לְמַעַן יַאֲרִיךְ יָמִים עַל מַמְלַכְתּוֹ הוּא וּבָנָיו בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל" (ספר דברים, פרק י"ז, פסוק כ'). "לבלתי רום לבבו" - בפשטות, כדי שיישאר ענו.

מה הפך את משה למנהיג גדול

ואיך ספר התורה עוזר בכך? ראשית, אדם שהולך לכל מקום עם ספר תורה מבין שלמרות הצלחותיו יש לו עוד מה ללמוד. החכמה האמיתית היא להיות כל הזמן בלמידה, כמו שאומרת המשנה בפרקי אבות (ד, א) : "איזהו חכם הלומד מכל אדם".

שנית, הוא לא לומד מסתם ספר. הוא לומד מספר שמעודד את ההתפתחותו המוסרית והערכית. שלישית, בכך שהוא הולך לכל מקום עם ספר התורה ולומד ממנו, המלך לא יוכל לחשוב שהוא אכן יישות עליונה. הוא יודע שיש יישות גבוהה ממנו.

על המנהיג היהודי הראשון, משה רבנו, נאמר: ״וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה״ (ספר במדבר, פרק י"ב, פסוק ג'). משה לא היה סתם ענו: הוא היה ידועה בצניעותו המופלגת. וזה מה שהפך אותו למנהיג כל כך גדול.

למידה מעודדת צמיחה אישית

המצווה המיוחדת הזו שניתנה למלך, מלמדת אותנו כי כדי לזכות בהצלחה, עלינו לשמור על ענווה. עלינו להיות בלמידה מתמדת.

לא סתם וורן באפט השקיע 80 אחוזים מזמנו בקריאה וביל גייטס קרא מדי שבוע ספר. האנשים החכמים והעמוסים ביותר בעולם מוצאים שעה ביום למטרות למידה. עלינו להתמקד לא רק בידע מקצועי וטכני אלא גם בלמידה המעודדת צמיחה אישית, והופכת אותנו לבני אדם טובים יותר.

מלך יהודי אמיתי הוא מנהיג ענו במהותו. בין אם אנחנו פוליטיקאים, מנהיגים עסקיים או אתלטים מובילים - עלינו לאמץ את המודל הזה. רק ענווה מאפשרת לנו למצות את פוטנציאל הגדלות שלנו.