הכלכלה שסועת המלחמה של רוסיה מגיעה למגבלת המהירות שלה

כלכלנים רואים בתנועות המטבע של השבוע לא את תחילתו של משבר פיננסי אלא תסמין לתקוות הכלכליות המוגבלות של הקרמלין

הריסות בניין בעיירה האוקראינית בורודיאנקה, שספגה מתקפה רוסית בתחילת החודש / צילום: Associated Press, Jae C. Hong
הריסות בניין בעיירה האוקראינית בורודיאנקה, שספגה מתקפה רוסית בתחילת החודש / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

הזנקת הריבית החדה של הבנק המרכזי הרוסי לצורך עצירת נפילת הרובל השבוע מצביעה על מציאות חדשה עבור הקרמלין: כלכלת רוסיה הגיעה למהירות המותרת שלה. הממשלה הציפה את הכלכלה הרוסית בכסף כדי לשמור על אספקה לחייליה באוקראינה ולבודד את עסקיה ואזרחיה מהמלחמה.

קרב בלימה על הרובל: הריבית ברוסיה עולה מ-8.5% ל-12% 
טילים ב-14 מיליארד שקל: אפילו טורקיה וסעודיה לא שמעו על עסקת נשק כזו | שאלות ותשובות

הודות לתמיכה הכלכלית של המדינה, הביקוש במשק עולה, מה שעוזר לה להתאושש מהמיתון שנגרם בשנה שעברה בעקבות הסנקציות. לעומת זאת, ההיצע - המוגבל יותר ויותר על-ידי הבידוד של רוסיה והמחסור הנרחב בכוח אדם - לא גדל.

חוסר האיזון ההולך וגובר של כלכלת רוסיה בתקופת המלחמה הפך לבולט השבוע כאשר הרובל ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז הימים הראשונים של המלחמה. בכיר בקרמלין האשים את ירידת המטבע במדיניות מוניטרית רופפת. יום לאחר מכן, הבנק המרכזי של רוסיה העלה את הריבית ב-3.5 נקודות אחוז בפגישת חירום, תוך ציון הצורך לייצב את המטבע ולהוריד את האינפלציה, שלדבריו גדלה בשיעור שנתי של 7.6% בשלושת החודשים האחרונים.

הרובל עשה ריבאונד, כאשר דולר אחד מוערך כעת בכ-95 רובל, בניגוד לרמה הקודמת של 102 ביום שני. כלכלנים מפרשים את התנודתיות השבוע לא כתחילתו של משבר פיננסי קרוב, אלא כתסמין של סיכויי הצמיחה הכלכליים המוגבלים של רוסיה. צעד אחד שהבנק המרכזי של רוסיה שוקל כעת כדי לחזק את המטבע יטיל מחדש דרישות - ששימשו קודם לכן במלחמה - ליצואנים להמיר רווחים זרים בחזרה לרובל, על-פי דיווחים בתקשורת.

"רוסיה היא אחת המדינות הבודדות שיכולות לסבול מצב כזה לאורך זמן. אני לא חושב שבהכרח ייגמר להם הכסף או משהו כזה", אמר אריק מאיירסון, אסטרטג ראשי לשווקים מתעוררים בבנק השבדי SEB.

הדילמה של פוטין

אבל הרמה שבה הכלכלה הרוסית יכולה לצמוח מבלי לעורר אינפלציה נמוכה כעת בהרבה מזו שלפני הסנקציות המערביות. הירידה בקצב הצמיחה הפוטנציאלי הזה, כביכול, מציבה דילמה עבור הנשיא ולדימיר פוטין, שכן הוא צריך גם להגביר את הייצור הצבאי וגם להרגיע את האוכלוסייה המקומית לקראת הבחירות הקרובות לנשיאות במרץ.

ההוצאה הממשלתית כחלק מהתוצר המקומי הגולמי זינקה ב-13.5% ברבעון הראשון בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, קצב הצמיחה הגבוה ביותר בנתונים מאז 1996.

קרן המטבע הבינלאומית העריכה כי קצב הצמיחה הפוטנציאלי של רוסיה היה סביב 3.5% לפני 2014, השנה שבה כבשה את קרים מאוקראינה. אנליסטים של Raiffeisenbank Russia מעריכים שהצמיחה הפוטנציאלית לטווח ארוך של הכלכלה עומדת כעת על 0.9%. בשנים שקדמו למשבר הפיננסי של 2008, כלכלת רוסיה צמחה בממוצע של יותר מ-7% בשנה.

"הפיחות של הרובל מראה שהאפקטים הכלכליים הנוצצים של ההוצאות הציבוריות המשגשגות אינם ברי קיימא", אמרה ג'ניס קלוגה, מומחית לכלכלה הרוסית במכון הגרמני לענייני בינלאומיים וביטחון. "המהירות המותרת היא לא מה שהממשלה יכולה לממן, אלא מה שהכלכלה יכולה לייצר".

היכולת של רוסיה להגדיל את הייצור במפעלים שלה כבר מתוחה עד הקצה. במגזרים המספקים סחורות לצבא, המפעלים עובדים מסביב לשעון כדי להתמודד עם ההזמנות. קטגוריות סטטיסטיות הקשורות לתפוקה צבאית, כגון מוצרי מתכת, מוצרים אופטיים וביגוד מיוחד, פרחו במחצית הראשונה של השנה.

מגזרי תעשייה לא צבאיים, בינתיים, נבלו, מורעבים מהיעדר גישה לחלקים מערביים, חוסר יעילות והיסטוריה של השקעה דלה באחזקת מכונות וציוד. התפוקה האוטומטית ירדה ביותר מ-10% משנה לשנה. כתוצאה מכך, כלכלת רוסיה התרכזה יותר ויותר במשאבי הטבע העצומים שלה, כאשר רווחים מאנרגיה ומתכות ממלאים את קופת הממשלה.

תלות גוברת ביבוא 

רוסיה ניסתה להיות עצמאית יותר מאז שפלשה לאוקראינה בפברואר של שנה שעברה והייתה מנותקת מרשתות אספקה ​​מערביות. המאמצים הללו נעים באיטיות ועד כה מראים הצלחה מעורבת. כ-65% מהמפעלים התעשייתיים ברוסיה תלויים בציוד מיובא, לפי סקר שפורסם ביוני על-ידי בית הספר הגבוה לכלכלה במוסקבה. "התהליך של בניית הפוטנציאל במגזרים חדשים לוקח זמן", אמר אייקה קורהונן, ראש המכון של בנק פינלנד לכלכלות מתעוררות.

"אתה צריך מכונות, אתה צריך טכנאים מוסמכים. כל זה דורש משאבים וזה לוקח זמן". רוסיה פנתה לחו"ל כדי למלא את הפער. יבוא הסחורות עלה ב-18% השנה עד יולי, לפי נתוני משרד האוצר. היבוא מסין עלה ושר ההגנה של רוסיה ביקר לאחרונה בצפון קוריאה כדי לצפות במערכות נשק.

לתלות הגוברת של רוסיה ביבוא יש השלכות גדולות על יציבותה הכלכלית. המשק עדיין מחזיק בעודף בחשבון השוטף, כלומר הוא מקבל יותר מיצוא ממה שהוא מוציא על יבוא. אבל העודף הזה ירד השנה ב-85%, מה שאומר שפחות כסף זורם לכלכלה וביקוש נמוך יותר לרובל. רובל נחלש מייקר גם את היבוא במונחי רובל, ומגביר את האינפלציה.

רוסיה נחלה פחות הצלחה במה שקשור במציאת ספקים חדשים למוצרי ביניים והייטק, כמו חלקי מטוסים שנפגעו מסנקציות מערביות. היבוא הזה ירד ב-7 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2022 בהשוואה לשנה קודם לכן, לפי ניתוח שפרסם המרכז לחקר מדיניות כלכלית.

הבידוד הטכנולוגי הגובר של רוסיה צפוי להפחית את סיכויי הצמיחה ארוכי הטווח שלה, שהיו עגומים עוד לפני המלחמה. כוח העבודה במדינה מצטמצם כבר יותר מעשור ככל שאוכלוסייתה מזדקנת. הפריון היה חלש בגלל מחסור בהשקעות ואקלים עסקי שופע שחיתות ובירוקרטיה.

המגמות הללו רק החמירו במהלך השנה האחרונה. רוסיה מתמודדת עם המחסור החמור ביותר בכוח אדם מאז שנות ה-90, כאשר מאות אלפים מגויסים לחזית או נמלטו מהמדינה. "כמעט לא נותר היצע בכלכלת רוסיה, והתוצאה הבלתי נמנעת של זה הולכת להיות אינפלציה", אמר ליאם פיץ', כלכלן בכיר בשווקים מתעוררים בקפיטל אקונומיקס.