שבבים | ניתוח

לקראת הנפקת השנה: חברת השבבים הבריטית ARM מגיעה לוול סטריט

ההנפקה של מעצבת וספקית השבבים לסמארטפונים בעיקר, זוכה לתזמון מדויק עם התפוצצות ההייפ של אנבידיה והבינה המלאכותית • מה צפוי לה בבורסה האמריקאית, למה ויתרה על הנפקה בלונדון למרות הצעות מפתות מממשלת בריטניה, ומי עתיד להיפגע מהמהלך

חברת השבבים הבריטית ARM / אילוסטרציה: Reuters
חברת השבבים הבריטית ARM / אילוסטרציה: Reuters

הנפקת ענק מתחום השבבים - של חברת ARM הבריטית, מתקרבת בצעדי ענק לוול סטריט וצפויה להיות אחת מההנפקות הגדולות בתחום הלוהט. ARM, שעיצובי השבבים שלה נמצאים כמעט בכל הסמארטפונים בעולם, כולל אפל ואנדרואיד (עיצבה את הארכיטקטורה של שבבים שנמצאים ב־99% מכלל הסמארטפונים), נרשמה להנפקה בניו יורק, ארבעה חודשים אחרי שהגישה תשקיף חסוי.

רגע לפני הדוח שכל וול סטריט מחכה לו, המשקיעים כבר מסתערים על המניה 
מכירה מתקרבת? הדיווח שמקפיץ את חברת הסייבר הישראלית בוול סטריט 

החברה לא מייצרת בעצמה שבבים, אלא היא אחראית להמציא את העיצוב הכולל - כולל רכיבים ושפת התכנות כדי לבנות את השבבים. המודל העסקי של ARM הוא מתן רישיון לקניין הרוחני עבור עיצובים אלו, שמסביבם ניתן לבנות את המערכות. לחברה חמישה לקוחות מרכזיים שמהווים מעל ל־50% מההכנסות: קוואלקום, אפל, אנבידיה, AMD וברודקום.

ההנפקה צפויה לצאת לדרך לאחר ביטול עסקת הרכישה של החברה על ידי אנבידיה, ענקית המעבדים הגרפיים, שהייתה עלולה ליצור מונופול אימתני בשוק השבבים. לאחר כישלון העסקה דחפה בעלת השליטה ב־ARM, סופטבנק גרופ היפנית - קרן השקעות שצברה הפסדים של מיליארדי דולרים מאז פרוץ המשבר בהייטק - את הליך הנפקתה של החברה הבריטית, ועל פי ההערכה אף הבטיחה השקעה של אנבידיה במהלך מכירת המניות.

קרן ויז'ן של סופטבנק רכשה את ארם ב־2016 לפי שווי של 31.8 מיליארד דולר (שהייתה אז הרכישה הגדולה ביותר אי פעם של חברת טכנולוגיה אירופית), ולפי הדיווחים היא מכרה לאחרונה לבעליה, סופטבנק, רבע ממניות החברה לפי שווי של 64 מיליארד דולר.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, אומר כי "זו תהיה ההנפקה הכי גדולה מאז המשבר בתחום הטכנולוגיה (באפריל אשתקד לערך), והתקיימותה תשפיע משמעותית על סנטימנט המשקיעים. זה יכול לפתוח חלון לעוד הנפקות, אחרי שהשוק הזה היה סגור למעשה בשנתיים האחרונות מאז הקורונה".

לדבריו, ARM היא חברה ייחודית במיוחד, "בזכות היתרונות הטכנולוגיים שיש לה מול אינטל, לקוחותיה הצליחו לקפוץ כמה מדרגות ולהגיע למובילות בשוק. יתרה מכך, ארם חזקה בשוק הסלולר, תחום שאינטל נכשלה בו. בשנים האחרונות היא גם פועלת בשוק המחשוב - שמובל כיום על ידי AMD".

לפי וסצ'ונוק, התזמון של ההנפקה הוא בזכות אנבידיה: "אנחנו רואים את ההצלחה הגדולה של אנבידיה בעיקר בנושא ה־AI משפיעה גם פה. ארם רוצה לנצל את ההייפ של שבבי הבינה המלאכותית כדי להנפיק בשווי גבוה. ברקע אחר לא היינו רואים הנפקה ועוד בהצעת רכש שכזו. אם ארם תצליח להנפיק בשווי יותר גבוה מהצעת רכש של אנבידיה לפני כמה שנים, זו תהיה הצלחה". 

 

שוק הסמארטפונים בקיפאון, וההכנסות ירדו

לפי דיווח בבלומברג, ההנפקה צפויה לצאת לפועל בספטמבר, ו-ARM תגייס 10-8 מיליארד דולר לפי שווי חברה של כ־60־70 מיליארד דולר. אם תתרחש, ההנפקה תהיה השלישית בגודלה בהיסטוריית הטכנולוגיה העולמית. במקום הראשון נמצאת Alibaba עם 25 מיליארד דולר שגויסו בהנפקה, אחריה מטא שגייסה בהנפקה 16 מיליארד דולר, ARM כאמור במקום השלישי עם כ־10 מיליארד דולר, ובמקום הרביעי Uber שגייסה בהנפקתה 8.1 מיליארד דולר.

לפי דיווחיה של ARM, הכנסותיה השנתיות עומדות על 2.68 מיליארד דולר, והיא מייצרת רווח נקי בהיקף של 524 מיליון דולר. ההכנסות בשנת הכספים 2023 שהסתיימה במרץ האחרון מהוות ירידה ביחס ל־2.7 מיליארד דולר בשנה הקודמת, על רקע הירידה במכירות סמארטפונים - שוק היעד העיקרי של ארם.

לצד זאת נכנסה ארם לתחום שבבי השרתים, מה שמכניס אותה לשוק הצומח של מרכזי הנתונים ואף עשוי להכניס אותה בעתיד גם לתחום הבינה המלאכותית היוצרת. בחברה שואפים לצמצם את התלות שלה בשוק הסמארטפונים שמצוי בקיפאון, ולפנות יותר ויותר ללקוחות של שבבים למרכזי נתונים.

אופטימיות בשוק השבבים

ההנפקה של ארם עשויה לעורר מחדש את שוק ההנפקות בוול סטריט שנסגר בסוף 2021, על רקע ההתקררות בשוק ההון והציפיות לעליית הריבית שהתממשו לבסוף. "יש ציפייה ששוק השבבים יתאושש בשנה הבאה", אומר וסצ'ונוק. "שני הוורטיקליים העיקריים בשוק השבבים זה סלולר ומחשוב, ואלו חלשים כיום. זה צפוי להשתפר, בזכות השקות של מכשירים חדשים. בכל השקה של אייפון חדש, שוק הסלולר מתאושש ויש ביקושים חוזרים למוצרי אפל".

החברה הבריטית ויתרה על הנפקה בבורסת לונדון, לרוע מזלה של ממשלת בריטניה, שניסתה לפתות אותה עם הטבות שונות לבחור בבורסה המרכזית במדינה. הבחירה באחת מהבורסות בניו יורק כנראה נובעת מכך שממשלת בריטניה לא הצליחה להקל על סופטבנק מבחינה רגולטורית, מה שהיה מקשה עליה לבצע עסקאות שדורשות את אישור בעלי המניות. אולם סופטבנק מתכוונת להשאיר את המטה הראשי של ארם בבריטניה, מה שעתיד ליצור עוד מקומות עבודה.

האתגר: מתיחות פוליטית גוברת עם סין

היכן טמונים האתגרים של ARM? בעיקר בסין. החברה הקצתה יותר מ־3,500 מילים בתשקיף שהגישה לפירוט הסיכונים שעומדים בפניה בשוק שמהווה כרבע מההכנסות שלה. בין האתגרים המצוינים בתשקיף בן 330 העמודים: ריכוז עסקים ברפובליקה העממית של סין שהופך אותם לרגישים לסיכונים כלכליים ופוליטיים, המתיחות הפוליטית הגוברת מול בריטניה וארה"ב והאפשרות לאובדן מוחלט של שליטה על החברה הבת הסינית המרכזית שלה. פרט לאלו, אתגרים נוספים של החברה נוגעים להאטה בשוקי הסלולר והמחשוב העולמיים.

במחנה הנפגעות הפוטנציאליות מההנפקה, ממקם וסצ'ונוק מאופנהיימר קודם כל את אינטל. "אם ARM תהיה ציבורית, היא תהיה חזקה יותר. אחרי ההנפקות, ההנהלות של החברות מתחילות לחשוב ביזנס ונוקטות צעדים שאמורים לשפר את הרווחיות. כך שאינטל צפויה להתמודד עם תחרות קשה יותר.

"שנית, אותם מהלכי התייעלות יכולים להגדיל את כוח המיקוח מול הלקוחות. אנבידיה לדוגמה מעלה מחירים בצורה פראית, וייתכן שגם ARM תנהג ככה".