חברת הרובוטיקה הישראלית הודיעה בזום לעובדים: סוגרים, כולם מפוטרים

חברת XACT רובוטיקס נוסדה ע"י הראל גדות על בסיס טכנולוגיה של פרופ' משה שהם מהטכניון ופיתחה רובוט אוטונומי לביצוע ניתוחים • ניסיון למכור את החברה לא עלה יפה, ו-65 עובדיה קיבלו במהלך סוף השבוע הודעה מפתיעה בזום על סגירתה במיידי • גורם מקורב לחברה: "יש לה טכנולוגיה טובה, ואפשר היה להציל אותה"

מייסד XACT, הראל גדות / צילום: יח''צ
מייסד XACT, הראל גדות / צילום: יח''צ

חברת XACT Robotics, שפיתחה רובוט אוטונומי לביצוע ניתוחים ללא מגע יד רופא מנתח, הודיעה לעובדיה על סגירתה. החברה תיפרד מ-65 עובדיה, שרובם לא היו מודעים למצבה של החברה, וחלקם אף גויסו בחודשים האחרונים. העובדים קיבלו את ההודעה בזום, וכרגע לא ברור האם יוכלו לקבל את מלוא הפיצויים המגיעים להם.

אלוט מאשרת את חשיפת גלובס: מודיעה על תוכנית התייעלות
בלעדי | רגע אחרי גיוס הענק, אמנון שעשוע מציג את היוניקורן החדש
הישראלי שהסתכסך עם מיקרוסופט ומאיים על עסקת הענק שלה

גורם המקורב לחברה סיפר לגלובס כי החברה החלה במכירות למוצר שלה ב-2020, אך עוד לא הגיעה להכנסות משמעותיות - התפתחות קלאסית בחברת מכשור רפואי. במקביל XACT Robotics החלה במשא-ומתן עם חברה בינלאומית לרכישתה, אלא שבשבוע שעבר התקבלה הודעה כי הרכישה כבר אינה עומדת על הפרק. בינתיים החברה לא הצליחה לגייס הון והתדרדרה עד סף חדלות פירעון בעודה מחכה לתשובה לגבי הרכישה. ברגע שהתקבלה סופית התשובה השלילית, החליטו בעלי המניות לסגור מיידית את החברה. 

"היה אפשר להציל את החברה" 

"חבל, היה אפשר להציל את החברה. יש לה טכנולוגיה טובה", אמרו היום (א') לגלובס שני גורמים המעורבים ב-XACT. אך לצד ההסכמה הזו, יש בין שני הגורמים הבדלי גרסאות. אחד מהם טוען כי בעלי המניות סירבו ב-2020 להצעה לרכישת החברה ב-500 מיליון דולר, וכי גם את ההצעה העדכנית משכו והתמקחו לגביה עד שהפכה ללא רלוונטית.

הגורם השני טוען כי המוצר עוד לא היה בשל, וכי הצעת הרכישה מלכתחילה לא הגיעה לשלב מעשי, אך החברה סמכה עליה יתר על המידה, וכך המשיכה לדמם מזומנים בעודה מחכה למימוש העסקה, בלי ליצור לעצמה אלטרנטיבות אחרות או לסגור את החברה כשעדיין ניתן לעשות זאת בצורה מסודרת.

על הפרק עמדה לאחרונה הצעה נוספת למזג את XACT לתוך חברה ציבורית או למכור אותה לקבוצת משקיעים בסכום נמוך כדי לנסות להמשיך לקיים אותה כחברה עצמאית, אך גם ההצעות הללו לא הבשילו לכדי עסקה, בין היתר בשל חיכוכים חריפים בין בעלי המניות.

כעת צפויים הפטנטים העיקריים של החברה לחזור לידי הטכניון, שם פותחו, אך לא ברור אם ניתן יהיה להשתמש בהם מחדש. עבור עובדי החברה הנוכחיים, זה כבר יהיה כנראה לא רלוונטי. 

גייסה עד היום כ-60 מיליון דולר

XACT הוקמה על-ידי גורמים מובילים בתחום הרובוטיקה הרפואית בישראל. היא נוסדה על-ידי הראל גדות, בעבר בכיר בג'ונסון אנד ג'ונסון שביקש להקים בישראל מקבץ של חברות בתחום הרובוטיקה והמכשור הרפואי, בין היתר בחממה הטכנולוגית מדקס שקיבלה את תמיכת רשות החדשנות. מייסד ובעל מניות נוסף הוא יוסי בורנשטיין, שייסד וניהל המכשור הרפואי שיזים. מנכ"ל החברה הוא שי מלצר, שניהל בעבר כמה חברות בתחום המכשור הרפואי.

הטכנולוגיה של XACT פותחה על-ידי פרופ' משה שהם מהטכניון, שעל בסיסה הוקמה גם החברה המצליחה מזור, שנמכרה ב-1.64 מיליארד דולר לתאגיד מדטרוניק. שהם ייסד גם חברות ישראליות נוספות בתחום הרובוטיקה הרפואית, ביניהן ForSight ודיאגנוסטיק רובוטיקס. שהם וגדות הקימו יחד גם את מיקרובוט מדיקל, שנסחרת היום בנאסד"ק ב-25 מיליון דולר בלבד.

XACT גייסה עד היום כ-60 מיליון דולר. בסבב הגיוס האחרון שלה, שהתרחש ב-2019, החברה גייסה 36 מיליון דולר בהשתתפות הקרן המשפחתית Saber ובהובלת קרן Chasing Value Asset Management, אותה מוביל שלדון ליברמן, איש עסקים שביצעה כמה השקעות מוצלחות בתחום הרובוטיקה, כולל שתי הישראליות המצליחות בתחום, מזור וקורינדוס. 

מוצר רובוטי אוטונומי לגמרי

החברה פיתחה מערכת לעיבוד תמונה וניווט של כלים דקים מאוד לנקודה מדויקת בתוך הגוף, כדי לשפר את הדיוק ולהפחית תופעות לוואי בטיפולים כמו ביופסיות, אבלציות (צריבה של נקודה מדויקת בתוך הגוף), הזרקת תרופות לאיברים פנימיים, ניקוז נוזלים מתוך הגוף ועוד.

"זו בעצם החברה הראשונה בעולם שקיבלה אישור למוצר רובוטי אוטונומי לגמרי", מסביר אחד הגורמים המעורבים בחברה. "כל המוצרים האחרים בתחום הרובוטיקה הרפואית הם מכשירי הנחיה לפרוצדורה שמבוצעת בסופו של דבר בעזרתו של רופא".

המוצר קיבל אישור FDA בשנת 2019, והחברה הרחיבה את האישור ב-2022, אבל נפלה במקום שבו חברות ישראליות רבות נופלות, בשיווק המוצר או יותר נכון, בגיוס הון מספיק כדי לתמוך במאמצי השיווק עד שיצליחו להזרים הכנסות שיעמידו את החברה על רגליה. ניסיון החדירה שלה לשוק נפל על תקופת הקורונה, אז היה הקשב בבתי החולים ומערכות הבריאות נמוך מאוד לפיילוטים במכשיר רפואי חדש שאינו קשור להצלת חולי קורונה או לרפואה מרחוק. ב-2022 קיבלה החברה אישור לרכיב נוסף של המוצר שלה, ובמהלך השנים התקינה את המערכות שלה בכמה בתי חולים מובילים, אך במקביל התקשתה לגייס הון.

החברה החלה במשא-ומתן למכירתה, אך הגיעה אל המשא-ומתן בכיסים מרוקנים, מה שהקשה עליה לנהל אותו מפוזיציה של חוזק. התהליך נמשך אל תוך התקופה הנוכחית בשוק, בה קשה במיוחד לגייס הון לחברות מכשור רפואי. כאמור, כאשר התקבלה בשבוע שעבר הודעה כי הרכישה הצפויה לא תצא לפועל, החליטו בעלי המניות באופן מיידי לסגור את החברה.