ההתרסקות של יבגני פריגוז'ין העירה את יצרני הפייקים

התרסקות המטוס בו שהה יבגני פריגוז'ין יצרה גל שמועות. אבל חלקן מופרכות • המשרוקית של גלובס

ציוץ בטוויטר, 30.8.23
ציוץ בטוויטר, 30.8.23

קשה להגיד שזה תפס מישהו בהפתעה. לפני כשבוע וחצי, נודענו שהמטוס בו טס יבגני פריגוז'ין - מפקד כוח וגנר שהתחיל בניסיון הפיכה נגד משטרו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וחזר בו באמצע הדרך - התרסק, ופריגוז'ין מצא את מותו. הספקולציות שההתרסקות לא הייתה תאונה אלא מכוונת בהוראת פוטין עלו ברגע שהגיעו הידיעות על ההתרסקות. אנחנו לא נקבע מסמרות בשאלה הזו, אבל העניין הרב שהיא עוררה הבטיחה שגם יסתובבו ברשתות החברתיות לא מעט פייקים בנושא. הנה כמה נבחרים.

המשרוקית | כך הפכו האיומים בהשבתת הלימודים לשגרה של אוגוסט
המשרוקית| האם האמנה של ארגון הבריאות העולמי פוגעת בריבונות ישראל?
המשרוקית | האם בעבר יאיר לפיד תמך בהסכם הגרעין עם איראן?

כבוד אחרון. למרות שפוטין נחשד על־ידי כל העולם בחיסול של פריגוז'ין, ליריבים ראויים צריך לתת כבוד ראוי. "ולדימיר פוטין חולק כבוד אחרון ליבגני פריגוז'ין", נכתב בפוסט ויראלי בטוויטר, בתוספת סרטון מהטיקטוק בו הנשיא הרוסי נראה בלוויה מפוארת. רק שכפי שהראו באתר בדיקת העובדות ההודי The Quint, הווידאו הוא בכלל מהלוויה של מאמן הג'ודו המנוח אנטולי רכלין ב־2013, והקרמלין הודיע שפוטין לא מתכוון להגיע ללוויה של פריגוז'ין.

זה לא מהחיסון. אם אכן פוטין הוא זה שעומד מאחורי התרסקות המטוס, כנראה שהוא לא יודה בזה. אבל איזה תירוץ כן ימציאו? "הטייס של פריגוז'ין סבל מדלקת שריר הלב של אחרי החיסון, ייתכן שהתקף לב גרם להתרסקות" - כך סיפר ציוץ בטוויטר עם צילום של כותרת מאתר החדשות RT, שנחשב לשופר של הקרמלין. הפוסט הוסיף: "ידענו שהרוסים הולכים לעשות משהו מטורף. אבל לעזאזל פושעי המלחמה המשוגעים האלה התעלו על עצמם הפעם". האם יכול להיות שמקורביו של פוטין בחרו ללכת על הקו המעט מיושן הזה של האשמת חיסוני הקורונה בכל מקרה מוות?

בודקי העובדות האמריקאים של Lead Stories חפרו בארכיון אתר החדשות ולא מצאו בו שום כותרת כזו, וגם ניסיון למצוא אותה באמצעות האתר Wayback Machine (הידוע בכינוי "ארכיון האינטרנט") לא מצא משהו כזה. בקיצור, צילום הכותרת הזה הוא פייק. כדי להיות בטוחים, האתר Check Your Fact פנה ל־RT, שם אישרו שמעולם לא פורסמה שם כותרת כזו. ולמען הסר ספק, נזכיר שלמרות שאכן חיסוני הקורונה מקושרים עם דלקת שריר הלב, הם נחשבים לבטוחים ולכאלה שהתועלת שבהם עולה על הסיכון.

הוראות בימוי. האם יכול להיות שה־BBC, כלי תקשורת ותיק ומוערך, התחיל ליפול בתאוריות קונספירציה? "ה־BBC נכנס בכל הכוח לתאוריות קונספירציה", נכתב בציוץ בטוויטר שהכיל סרטון בו נראה קליפ של ה־BBC לפיו מקורותיו מוסרים שההתרסקות בוימה ושפריגוז'ין בריא ושלם. הסרטון מכיל את הלוגו של תאגיד השידור הבריטי וגם ערוך כמו הקליפים שמועלים מטעמו לרשתות החברתיות. אבל זה לא סרטון שלהם, ובודקי העובדות של האתר Logically Facts פנו ל־BBC כדי לקבל מטעמם הבהרה שהצוות המשפטי כבר נקרא לדגל כדי לנקוט בהליכים נגד מי שצריך. וכדי לסגור את כל הפינות, גם חיפוש באתר ה־BBC לא מצא שום טענה שההתרסקות זויפה.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת: 
● לא, הסרטון הזה לא מראה את פוטין נוכח בלוויה של מפקד וגנר פריגוז'ין - The Quint 
● RT לא פרסמו מאמר שאומר ש"דלקת קרום הלב של אחרי החיסון" השפיע על הטייס במטוס שהתרסק והרג את פריגוז'ין - Lead Stories 
● 
הסרטון של חדשות ה-BBC שטוען שהמוות של פריגוז'ין בוים הוא פייק - Logically Facts