שותפו של באפט השקיע אלף דולר לפני 60 שנה ועשה מזה מיליון

צ'ארלי מאנגר, שותפו העסקי של וורן באפט וסגנו בחברת ההחזקות ברקשייר האת'וויי, סיפר כיצד עשה הון מהשקעה צנועה בשותפויות לקידוחי נפט שביצע ב-1962 • ההערכה היא שההשקעה מכניסה לו עד היום 70,000 דולר בשנה

צ'ארלי מאנגר (מימין) ו-וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
צ'ארלי מאנגר (מימין) ו-וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

שותפו העסקי של וורן באפט וסגנו בברקשייר האת'וויי, צ'ארלי מאנגר, מכניס 70,000 דולר בשנה מהשקעה של 1,000 דולר שביצע לפני מעל 60 שנה - כך סיפר בפגישה השנתית של בעלי המניות בחברת ההחזקות. ההערכה היא שלאורך השנים, ההשקעה הבודדת הזו הכניסה לו מעל מיליון דולר.

ספיישל וורן באפט: כל ההשקעות והטיפים של משקיע העל
הוא קנה אותו לפני 25 שנה. כמה שווה היום הבית של וורן באפט?

הסיפור של ההשקעה הזו הולך כך: ב-1962, מאנגר פגש איש עסקים בשם אל מרשל במהלך טורניר גולף לזוגות נשואים. תוך כדי משחק, ציין בפניו מרשל את תוכניתו להגיש הצעת השקעה במכרז מקומי של קידוחי נפט, עליה העיר לו מאנגר באגביות: "אתה עושה את זה לגמרי לא נכון". דבר הוביל לדבר, ומאנגר הצטרף להצעת הרכישה של מרשל, כאשר הוא אחראי על ההיבטים המשפטיים והפיננסיים של העסקה.

בפגישת בעלי המניות של ברקשייר האת'וויי, וורן באפט שיתף שמאנגר אינו היחיד שמרוויח תמלוגים משותפויות ישנות של קידוחי נפט. מסתבר שגם אביו של באפט השקיע בתחום בשווי הנע בין 1,000 ל-1,500 דולר, ובאפט ציין כי אחותו הצעירה, המחזיקה בהם כיום, מקבלת מהם הכנסה חודשית עד היום.

ב-2016, מאנגר שיתף עוד על הרקע להשקעה בפגישה של בעלי המניות של עיתון דיילי ג'ורנל, אשר נמצא בבעלותו, ולא חסך בעוקצנות: "השכלתי להבין שתחת חוקיה המשונים של ציוויליזציית אידיוטים, האנשים היחידים שהתכוונו להגיש הצעה ולהשקיע בקידוחי הנפט הללו הם מתווכים בתחום, שהיו חבורה בזויה, קמצנית ומלוכלכת של ממזרים, שחשבו שאף אחד לא יעז להגיש הצעה במחיר שלהם. 50 שנה לאחר מכן, עשינו מההשקעה 100,000 דולר בשנה".

מאנגר חתם את דבריו באותה פגישה בכך שאמר: "הבעיה בסיפור הזה היא שהוא קרה רק פעם אחת".