הנפקת הביוטק הכי גדולה מאז 2021 עוררה תקוות, ואז הגיעו תוצאות הניסוי

התוצאות למוצר המוביל של חברת אסלירין - שרק במאי גייסה 540 מיליון דולר והפכה להנפקה הכי גדולה בתחום מאז 2021 - הגיעו ביום שני בלילה, והן היו כישלון • המוצר לא עמד ביעד העיקרי שלו, והמניה ירדה אחרי המסחר ב־58%

המחקר נכשל, והמניה של אסלירין צנחה / אילוסטרציה: Shutterstock
המחקר נכשל, והמניה של אסלירין צנחה / אילוסטרציה: Shutterstock

ההנפקה של חברת Acelyrin (אסלירין) האמריקאית במאי האחרון התרחשה בדיוק בזמן שתעשיית הביוטק בארה"ב חיפשה חדשות טובות. והחברה סיפקה את הסחורה: היא גייסה 540 מיליון דולר, יותר מהסכום המבוקש, והפכה להנפקה הכי גדולה בתחום מאז 2021. שווי החברה בהנפקה, 1.7 מיליארד דולר, לא היה קרוב לשיאים של 2020־2021, אבל היקף הגיוס והחיוביות שבה התקבל בשוק הספיקו כדי לחזק את הקולות שטענו שהשוק מתחיל להיפתח. ואכן, מאז התרחשו עוד כמה הנפקות, אם כי אף אחת מהן לא הגיעה לסדר גודל כזה.

השבוע בביומד | הג'וב החדש של אורי הדומי, ומה הגיל של הלב שלכם?
4 מתוך 4: תרופה ישראלית נוספת מקבלת אישור FDA
לתעשיית הביומד יש מועמד משלה לנשיאות ארה"ב, והיא לא מרוצה

גם מבחינת תשואה, המניה נראתה טוב. היא עלתה 30% ביום המסחר הראשון, ואמנם ירדה במהלך יוני ויולי אבל החלה לטפס שוב לקראת פרסום התוצאות במוצר המוביל שלה, Izokibep לטיפול במחלת עור דלקתית שגורמת פצעים וצלקות. התוצאות הגיעו ביום שני בלילה, והן היו כישלון. המוצר לא עמד ביעד העיקרי שלו, והמניה ירדה אחרי המסחר ב־58%. נציין שניתוח התוצאות בדרכים חלופיות היטיבו עם המוצר, אבל בתעשיית הביומד ניסויים קליניים נשפטים לפי יכולתם להשיג את התוצאה המבוקשת שהוצהר עליה מראש.

מנכ"לית שהשוק אוהב לאהוב

אסלירין הוקמה בלוס אנג'לס ב־2020. המודל העסקי שלה התבסס על סדרת מוצרים שהיא רכשה מחברות אחרות בתחום הדלקתי והחיסוני. המוצר המוביל שלה, Izokibep, הוגדר מוצר אנטי-דלקתי רב תחומי, שיכול לטפל לא רק במחלת העור HS, אלא גם במחלות נפוצות וחמורות יותר כמו דלקת מפרקים שגרונית בחולי פסוריאזיס, מחלת העיניים אובאיטיס ועוד. השוק אהב את העובדה שהמוצר מתקדם, קרוב מאוד לתוצאות, מתאים לשווקים גדולים ומקודם על ידי צוות בעל ניסיון רב.

מייסדת החברה היא פרופ' שאו־לי לין, בת למשפחת מהגרים שהגשימה את החלום האמריקאי. לין הצהירה שפיצחה את השיטה לפיתוח תרופות, והיא יכולה לעשות זאת מהר יותר וטוב יותר מחברות גדולות וקטנות כאחד. היא הציגה גישה של "להיכשל מהר", כלומר, להפסיק השקעה מיותרת בפרויקטים שאין מאחוריהם ממש. מהבחינה הזאת, אסלירין עשתה את מה שהבטיחה. המוצר שלה נכשל מהר.

לין צברה ניסיון רב וקרדיט בשוק. היא רופאה ומדענית שכיהנה בתפקידי מחקר באוניברסיטאות המובילות בארה"ב, ושימשה בתפקידי מפתח בחברות תרופות גדולות כמו גילאד ואמג'ן. היא הייתה שותפה להבאת תרופות חדשניות לשוק ולמחקרים פורצי דרך, ונחשבת למי שמקדמת גיוון, קהילה ועבודת צוות. ארגון PharmaVOICE הכיר בה כאחד מ"100 האנשים הכי מעוררי השראה".

עוד לא אבדה תקוותה של החברה

למרות המכה שחטפה, אין צורך עדיין להספיד את החברה. אסלירין גייסה יותר מ־500 מיליון דולר בהון פרטי לפני שהונפקה, כך שגם לאחר הכישלון יש לה מספיק מזומן בקופה, יותר מ־800 מיליון דולר. היא תוכל להמשיך לנסות את המוצר המוביל באינדיקציות נוספות, לקדם מוצרים אחרים בצנרת ולרכוש מוצרים שיינטשו על ידי חברת תרופות - משבר בשוק הוא תקופה טובה לכך. אם הירידות שספגה המניה אחרי המסחר יישמרו עם פתיחתו, שווי החברה יעמוד על 1.1 מיליארד דולר.

אף שאסלירין עצמה עוד לא אמרה את המילה האחרונה, בשוק שמנסה לצעוד בזהירות לעבר התאוששות, האירוע הזה עלול להיות צעד אחד אחורה.