תחנת רידינג בת"א חוזרת לייצר חשמל: כך זה יקרה

פחות משנה לאחר שהופסקה הפעלת תחנת הכוח התל-אביבית, צוות בין משרדי הגיש את המלצותיו להקמת יחידות ייצור ניידות • בצל החשש מעיכובים תכנוניים בעת שבה מתקרבים למחסור בחשמל, הוועדה ממליצה גם לקדם את שיפוץ היחידות הקיימות של חברת החשמל

תחנת הכוח רידינג, תחזור לפעול לזמן מוגבל / צילום: עינת לברון
תחנת הכוח רידינג, תחזור לפעול לזמן מוגבל / צילום: עינת לברון

צוות בין משרדי הגיש לשר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ, את המלצותיו לגבי חידוש ייצור החשמל בתחנת הכוח רידינג בין השנים 2026-2032.

הצוות בחר באפשרות של הקמת יחידות ייצור זמניות (פיקריות) שהיעילות שלהן פחותה ורמת הזיהום גדולה. עם זאת, בשל חוסר הוודאות התכנוני בעת שבה יש חשש ממחסור בחשמל, הוועדה ממליצה לקדם גם את שיפוץ היחידות הקיימות של חברת החשמל. ההכרעה הסופית בנוגע לחלופה הנבחרת תיקבע ביולי 2024, לכל המאוחר.

יחידות ייצור לשעות ה"פיק"

יחידות הייצור הניידות (פיקריות) הן מערכות שעובדות באמצעות טורבינות גז שמבוססות על מנוע סילוני. הן מיועדות רק לשעות "פיק", בהן הן מייצרות 20%־30% יותר. הקמת היחידות הזמניות החדשות, מחייבת את אישור התוכנית על ידי מוסדות התכנון, ולכן ממליץ הצוות כי עד לקבלת ודאות מספקת בנוגע לחלופת יחידות היצור הזמניות החדשות, תקודם במקביל גם חלופת שיפוץ היחידות הקיימות. וזאת, לתקופת ביניים של שנה. כדי לנסות להפחית את הזיהום, הצוות הבין-משרדי החליט כי יקודם ייצור חשמל מבוזר ברחבי גוש דן, באמצעות הקמת מתקני אנרגיה מתחדשת ואגירה ומתקני ייצור חשמל קטנים בגז טבעי.

סוגיה נוספת שעולה מחידוש הייצור ברידינג היא הרפורמה במשק החשמל משנת 2018 שקבעה כי חברת החשמל תישאר אך ורק מונופול במקטע ההולכה והחלוקה, ולא הייצור. הרפורמה כבר ספגה השנה מכה אנושה, עם העיכובים הרבים שנבעו מהמכרז למכירת תחנת הכוח אשכול מחברת החשמל. אי לכך, הצוות המליץ כי את חלופת היחידות הזמניות יקדם המגזר הפרטי.

הפסקת ייצור החשמל באוקטובר והקמת הצוות הבין משרדי

הצוות, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות קובי בליטשטיין, ובהשתתפות נציגי רשות החשמל, משרד האוצר ומינהל התכנון, שפעל בתיאום עם חברת נגה - ניהול מערכת החשמל, הוקם בעקבות החלטת הממשלה ב-28 במאי, ומטרתו הייתה לבחון מה החלופה להמשך ייצור החשמל בתחנת הכוח, לאחר שזה הופסק בחודש אוקטובר. חידוש הייצור המתוכנן נובע מהתרעת חברת נגה כי צפוי מחסור באספקת חשמל במרכז גוש דן בשנים הקרובות. המחסור הזה צפוי בשל הגידול בביקוש לחשמל, בעיקר בגלל הגידול באוכלוסייה, מגמת החשמול במגזר הביתי והמעבר לתחבורה חשמלית, בעת שבה תחנות כוח חדשות לא הוקמו.

מנגד, הממשלה החליטה כבר באוגוסט 2021 להפסיק את ייצור החשמל ברידינג, כפי שקרה באוקטובר, וכי החשמל למרכז גוש דן יסופק על ידי קווי הולכת חשמל - "פתרון ההולכה המלא", הכולל בין היתר את הקמת תחנות המיתוג "עתידים", שנפתחה בשנת 2022 ו"מורשה", והקמת קווי מתח עליון (161) חדשים מתחנת המיתוג "מורשה" למרכז גוש דן בסמיכות לכביש מספר 5.