עובדים במצוקה? זאת שיטת הטיפול שלמנהלים כדאי להכיר

במשרדים רבים ניתן למצוא כלים לעזרה ראשונה וחובשים שידעו להעניק טיפול בריאותי פיזי בשעת הצורך, אך כשמדובר במצוקה נפשית המצב נותר ללא מענה • אחד הכלים לכך הוא טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), הנלמד בהכשרות המועברות למנהלים כחלק מעזרה ראשונה נפשית

אמפתיה, רגישות והתעניינות: כך תעזרו לעובד במצוקה נפשית / צילום: Unsplash, kev costello
אמפתיה, רגישות והתעניינות: כך תעזרו לעובד במצוקה נפשית / צילום: Unsplash, kev costello

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים

קיראן באטי הוא יועץ פסיכולוגי באוניברסיטת קיימברידג' ותומס רולט הוא פרופסור במחלקה למנהל עסקים בקיימברידג'

מנהלים עוברים לעתים קרובות הכשרות עזרה ראשונה במקום העבודה, אך מעטים חמושים בכישורים הנחוצים לתגובה אפקטיבית למשברי בריאות הנפש שעלולים לצוץ בצוותים שלהם.

בדומה לערכת עזרה ראשונה למצבי חירום פיזיים, עזרה ראשונה נפשית צריכה להיות כלי סטנדרטי שכל מנהל יכול להפעיל בעת הצורך. אחד הכלים לכך הוא טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), המתמקד בקשר שבין מחשבות, רגשות, תחושות פיזיות והתנהגויות. התכנית מועברת למנהלים במסגרת הכשרות, כחלק מעזרה ראשונה נפשית.

במאמר זה, נתאר איך מנהלים יכולים להשתמש בעקרונות ה־CBT כדי לעזור לעובדים לשפר את השלומות שלהם ולבנות ארגון תומך.

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי צמח כטיפול המועדף בהרבה בעיות פסיכולוגיות "קלות". כמו כן, מחקר מקיף שנערך ב־2016 בקרב 144 מחקרים גילה ש־CBT הוא טיפול יעיל בדיכאון ובהפרעות חרדה.

טיפול מבוסס CBT מושתת על הרעיון לפיו הפירוש שאנשים נותנים לסיטואציה מסוימת, משפיע על תגובתם יותר מאשר הסיטואציה עצמה. כלומר הדברים שהאדם חושב על עצמו ועל הסובב אותו - כולל אנשים אחרים, מעצבים את הדרך שבה הוא תופס את העולם, מגיב, ומשפיעים על מה שהוא מרגיש.

היעילות של CBT במקום העבודה גם היא מתועדת היטב. לדוגמה, בדיקה שנתרחשה בחברת הייעוץ דלויט ב־2010, מצאה שפגישות CBT עם מטפל הן דרך יעילה לעזור לעובדים לנהל נושאים כמו היעדרויות, סטרס וחרדה. מה שפחות מובן הוא האם CBT שומר על יעילותו כשהוא נעשה על ידי מנהלים, אבל העדויות מצביעות על כך שכנראה שכן.

טיפול CBT מדגיש את המצב הספציפי שמטפלים בו בלי לצלול לאיזו טראומה או פסיכוזה שנמצאת בבסיסו. זה מנוהל באופן ספציפי בתוך מסגרת זמן מוגדרת מראש, שלא כמו גישות טיפוליות פתוחות אחרות.

טיפולים כאלה מתמקדים בחיבורים שבין המצב הקוגניטיבי של המטופל, מצב הרוח, המצב הפיזיולוגי והמצב ההתנהגותי. על ידי שימוש ב־CBT, אנשים לוקחים שליטה על מה שהם חושבים ועושים, וזה יכול להשפיע באופן חיובי על המצב הרגשי שלהם וכך לשנות את ההתנהגות שלהם, וליצור מעגל קסמים חיובי.

הטיפול יכול לעזור לאנשים לזהות ולאתגר את המחשבות השליליות שלהם ולפתח פרספקטיבה אלטרנטיבית, מאוזנת ולעתים קרובות ריאליסטית יותר. במקביל, CBT מעודד אנשים לאתגר עצמם בהדרגה על ידי התמודדות עם מצבים חברתיים המהווים טריגרים, וזה מאפשר להם לחוות דפוסי מחשבה והתנהגות חדשים וכך לצבור ביטחון. על ידי טיפול בהיבטים הקוגניטיביים וההתנהגותיים, אנשים יכולים לחוות שיפור במצב הרוח, ובסופו של דבר לצמצם חרדה ולשפר את הבריאות הרגשית שלהם.

 

הכרה בבעיות של בריאות הנפש

מנהלים צריכים להתחיל בכך שהם מכירים בקשיים של העובדים, וכך מגבירים את המודעות של העובדים למצב רוחם ונותנים תוקף לתחושותיהם.

אנו ממליצים שמנהלים ישתמשו בכלים המתמקדים בחוויות הריגשיות, הגופניות, התודעתיות והתנהגותיות, כדי לעזור לעובדים לתאר את המאפיינים העיקריים של המצבים הרגשיים והמנטליים שלהם. לדוגמה: מה אני מרגיש כרגע? מה קורה מבחינה פיזיולוגית? איזה מחשבות יש לי? מה אני עושה?

מיפוי של ארבעת התחומים האלה, עוזר בזיהוי דפוסי התנהגות או חשיבה שמתדלקים מצוקה רגשית. על ידי דיון בנושאים אלה, מנהלים ועובדים כאחד יכולים להתחיל לזהות מתי הם או מישהו אחר מרגישים תקועים או חוזרים על דפוסים לא מועילים.

למשל, אנשים רבים חוששים לדבר בפני קהל. לכן, הם עלולים לבקש לא לערוך פרזנטציות. בטווח הקצר, זה מקל על החששות שלהם, אבל בטווח הארוך, זה מנציח את החרדה מנהל עשוי לשים לב שעובד לא מגיע לפגישות והוא מנותק מבחינה חברתית.

להגיב לסימנים של חרדה רגשית

מרגע שמנהל מכיר בכך שעובד נמצא במצוקה רגשית, עליו להקל ולעזור לזהות את המקורות של הקושי והתסמינים. למרות שמנהלים לא מציעים טיפול או ייעוץ, הם כן יכולים ללמוד ליישם את הכישורים של מערכת יחסים טיפולית. החשוב בין כל אלה הוא אמפתיה, שהיא עקרון מנחה חזק לבניית מערכות יחסים.

בשמירה על טון לא שיפוטי, מנהלים מצמצמים את הסטיגמה והבושה שלעתים קרובות מקושרות לבעיות של בריאות הנפש ונותנים הזדמנות לשנות את הנרטיב והתפישות לגבי חרדה נפשית במקום העבודה. במקום להתמקד בבעיות הפרודוקטיביות של עובד או בחוסר היכולת להתמודד, מנהלים יכולים להדגיש איך מקום העבודה יכול להיות גם מקור לתמיכה ועידוד לעובדים בזמן המצוקה שלהם.

כמובן שאנו לא מצפים שמנהלים ייתנו טיפול לעובדים בעצמם. המטרה היא שהם יעודדו שיחות ושיתוף פעולה סביב נושא בריאות הנפש בעבודה וילמדו עובדים על CBT ועל יתרונות השיטה. זה מצריך מערכת יחסים של אמון שבה הסודיות נשמרת כל העת.

חריגות יכולות להיעשות רק כשמישהו אומר משהו המצביע על פוטנציאל מסוים לנזק לעצמו או לאחרים.

מנהלים צריכים גם להיות בעלי הבנה מלאה של איזה שירותי בריאות נפש החברה מציעה ולהיות מוכנים להדריך עובדים למשאבים הרלבנטיים.

© Harvard Business School Publishing Corp