הכתבה בשיתוף Whitescent
בכל פעם שאתם נכנסים לחנות בגדים, אולם תצוגת רכבים, בית מלון, בית חולים או תחנת רכבת, יש שובל של ריח באוויר שמשפיע על החושים, הרגשות, החוויות, הזיכרונות ומצב הרוח. מי שעומדת מאחורי רעיון הפצת הריחות בישראל היא וויטסנט (Whitescent), חברה בעלת מוניטין של 18 שנים בתחום שאחראית ליותר מ-1,600 ריחות מגוונים בלמעלה מ-12,000 אתרים שונים ברחבי הארץ ובעולם. עם הלקוחות של וויטסנט אפשר למנות בין השאר את מותג הספורט אדידס; מותגי האופנה סטורי, קסטרו, רנואר, גאנט, נאוטיקה; רשתות בתי המלון ישרוטל, דן, קנדה ישראל, אטלס, וולדורף; רכבת ישראל ואפילו משכן הכנסת. לכל עסק ולכל מותג יש ריח ייחודי שנקבע במעבדה שבה נרקחים השמנים המיוחדים, או כפי שזה נקרא בעגה המקצועית - מיתוג חושי. "בקרב בני האדם, בדיוק כמו אצל חלק גדול מבעלי החיים, האף, שנמצא בדיוק במרכז הפנים, הוא למעשה מרכז כל החושים והחוש שקולט את הניחוחות ומווסת בעזרתם את הרגשות שלנו", מסביר ליאור טאו, מייסד החברה, את הסנטימנט שמשך אותו לעולם הריח מלכתחילה.
מאמינים בחדשנות של עולם השירות
טאו החל את דרכו דווקא בעולמות הטכנולוגיה. בגיל 23, כמנהל המכירות של נטוויז'ן, הוא חשב שיהיה נכון יותר לגבות על שימוש באינטרנט תשלום יומי במקום שעתי, ולמעשה הגה את מהות הרעיון של דולר ליום, מה שהפך לאחד הקמפיינים האפקטיביים והנחקקים ביותר בהיסטוריה של עולם הפרסום ("ואם ביום שלישי לא בא לי?" בכיכובה של מורן אייזנשטיין). כעבור כשלוש שנים כבר כיהן כמנכ"ל מלל סופט וחיון הפצה, ששיווקה את מוצרי מיקרוסופט, סמסונג ואינטל בישראל, ובנה את אתר הרישוי הראשון מסוגו למכירת רישיונות מיקרוסופט Online. את הניסיון הטכנולוגי שלו רתם טאו גם לוויטסנט, שנחשבת לפורצת דרך עולמית מבחינה טכנולוגית בתחום הריח.
על המסך הגדול בחדר הישיבות של החברה מציג טאו את מרכז השליטה והבקרה של וויטסנט. המערכת, שנבנתה לפני כשנתיים בטכנולוגיה בלעדית, מחברת בין עולם הריח לעולם ההייטק, ובעצם מספקת עבור לקוחותיה שירות ברמת אחריות, יעילות ובטיחות בסטנדרטים הגבוהים ביותר. דרך המערכת, ששולחת סיגנלים אוטומטיים של בדיקות, אפשר להיכנס לכל אחד מהאתרים שבהם משתמשים במוצר של וויטסנט, להגביר או להנמיך מינון, לבדוק כמה שמן נשאר במיכל, כמה זמן המשאבה עבדה ומתי בוצעה הבדיקה האחרונה; ואפילו לדעת בכל רגע נתון היכן ממוקמים טכנאי החברה בדרכם ללקוחות. במוסדות גדולים, כמו בתי חולים שמורכבים מכמה וכמה בניינים, ובמותגים גדולים, כמו חנויות אופנה שמתפרסות על פני כמה סניפים, ישנה בקרה אינדיבידואלית על כל אחד מהפרטים. בנוסף, וויטסנט מאפשרת גישה למערכת לכל לקוח שמבקש.

צילום: באדיבות Whitescent
"המחשבה על הטכנולוגיה הגיעה דווקא מהרצון שלנו להיכנס לשוק בארצות הברית", אומר טאו. "הבנו שיש לתאגידים שמשתמשים במערכות הריח בעיה גדולה: מכיוון שהם נוקטים בשירות עצמי ומתקינים את המכשירים בעצמם, אין להם את הידע ואין להם זמן להתעסק בזה. בנוסף, בעלי תפקידים נוטים להתחלף - וכך הם שוכחים להחליף מיכל או מזניחים את הנושא. בנינו את הטכנולוגיה עבור הלקוחות האמריקאים והטמענו אותה כאן בישראל".
גולת הכותרת של הטכנולוגיה הייחודית היא השדרוג המשמעותי בתחום מתן השירות שהיא מספקת. בתחילת הדרך התאפשר החיבור למערכת רק דרך בלוטות', אבל כיום נעשה שימוש מלא ב-IOT עם נתונים סלולריים. "הטכנולוגיה שלנו הביאה את תחום הריח לרף אחר לגמרי: אצלנו יש שליטה ובקרה מרחוק שמאפשרת לכל מנהל חנות, בניין או מותג ראש שקט. במרבית מהמקרים אנחנו נזהה שהשמן נגמר או שיש תקלה הרבה לפני הלקוחות שלנו".
דוגלים בבטיחות ואחריות מעל הכל
לדברי טאו, תחום הריח הפך בשנים האחרונות לפרוץ, בגלל סוחרים ללא כל הבנה בתחום שמשתמשים במוצרים נחותים ומורידים את המחירים. "יש לנו כצרכנים נטייה להסתכל על המחיר הזול, אבל אנחנו מפספסים את הערכים המוספים ואת השונות הגדולה", הוא טוען. "בסופו של דבר לכל מותג יש אחריות כלפי הלקוח שלו. כשזה נוגע לשמנים, צריך לנקוט במשנה זהירות, שכן מדובר במוצר שנמצא באוויר. אנחנו, בניגוד לסוחרים אקראיים, הבאנו ופיתחנו את תחום מיתוג הריח לישראל, ובמשך שנים אנחנו מקפידים על כל דבר - מאחסון, סימון וליקוט של השמנים, התקני בטיחות ברכבים שמונעים פגיעה ודליפה - החל ברמה הכי גבוהה של איכות הסביבה ועד הפרט הכי קטן כדוגמת מגוון סולמות שמחזיק כל טכנאי כדי להתאים כל אחד מהם על פי אופי המשימה".

צילום: באדיבות Whitescent
בוויטנסט, בניגוד לגורמים אחרים בתחום, מקפידים לעבוד אך ורק עם יצרני שמן בינלאומיים בסטנדרט ייצור גבוה, אין דילול שמנים ושמים דגש מיוחד על התאמת המוצר עם אחריות מלאה. "התחום הזה פרוץ", מזהיר טאו. "יש לנו מתחרים שמבטיחים שירות, אבל אין להם את הכלים לספק שירות בפריסה מהירה בכל הארץ או הכלים הטכנולוגים לעקוב ולתקן במקרה של תקלה, וכמובן שאין להם מערכת שליטה ובקרה כמו שלנו. בנוסף, מי שלא מתמחה בשמנים - לא מבין שהם יכולים להיות מסוכנים. זו הסיבה שאימצנו את CMR Free - תקן מחמיר של שמנים שהגיע מתחום הקוסמטיקה בארה"ב ואירופה ומיושם אצלנו. אנחנו הראשונים וכרגע היחידים בתחום הריח שפועלים לפיו משנת 2019, אמנם זה מייקר את העלויות שלנו ב-20%, אבל אנחנו לא לוקחים את הסיכון ולא מתפשרים על בטיחות".
אחת ההחלטות הבטיחותיות המשמעותיות של וויטסנט, שנלקחה כבר בשנת 2011, הייתה הפיכת השימוש במיכל השמן לחד-פעמי. החברה פיתחה מערכת עם אטימה שנעשית בעזרת לחיצה אחת, כלומר ברגע שהמיכל נסגר אי אפשר יותר לפתוח אותו. מערכת האיטום, שמתחילה בהרכבת גומיות על ידי אנשים עם מוגבלות כחלק משיתופי פעולה של וויטסנט עם עמותת שווים וכפר עידוד ומסתיימת בסגירה הרמטית במחסני החברה, נועדה בין השאר גם כדי למנוע חבלה מכוונת.

צילום: באדיבות Whitescent
מלמדים איך להשתמש נכון בריח
אנחנו, הישראלים, דעתניים ולא אוהבים לצאת פראיירים. אם אנחנו כבר משלמים על ריח - אנחנו רוצים אותו הכי חזק, הכי עוצמתי. במדד עוצמת הריח, הישראלים מובילים את העולם - אנחנו אוהבים להרגיש אותו, לנשום אותו, לקבל אותו בכל הכוח היישר לאף. אבל אנחנו טועים. תפקידו של הריח הוא ללוות אותנו כעננה נעימה וארומטית. בצפון אמריקה ובאירופה, למשל, הריח פחות שתלטן ויותר מעודן בהשוואה לישראל.
"בתור מומחים לריחות, התפקיד שלנו הוא גם חינוך שוק, להראות ללקוחות שלנו איך להשתמש בריח ואיך הם יכולים לתת ערך מוסף לקהל שמגיע לעסקים שלהם", מבהיר טאו. "אם החנות שלך מעוצבת בגוונים בהירים - אתה לא יכול להציף אותה בריחות עזים וחזקים. דוגמה טובה מגיעה מעולם הרכב. כולנו מכירים את תחושת ה'וואו' ליאור טאו, מייסד Whitescent ברגע שאנחנו פותחים את דלת המכונית החדשה. החוויה של ריח של רכב חדש צרובה מאוד בזיכרון של כולנו ויש נטייה לחשוב שחוויה זו יכולה לשמש כאפקט שיכול לסגור עסקה או להשפיע על רכישת רכב חדש - ואז מגיע הרצון למלא את חלל אולם הרכב בריח של הרכב החדש. האפקט שנוצר הוא בעצם הפוך: במקום לקבל את הריח של רכב חדש ברכב עצמו אנחנו מביאים ללקוח את הריח בכניסה לאולם התצוגה, הלקוח כבר לא מקבל את האפקט המתבקש והוא מבין מהר מאוד כי הריח של הרכב החדש נמצא במקום הלא נכון, שהריח מלאכותי ולא מתאים לסיטואציה. ולכן חשוב לדעת להתאים לא רק את הריח הנכון אלא גם את מיקום ההפצה שלו, הריח יכול להיות מרכיב מאוד משמעותי בעסקים - אבל חייבים ללמוד להשתמש בו נכון ובטוח".
לפרטים נוספים ומבחר מוצרים של Whitescent הקליקו>>