הג'יפון החשמלי של MG: מוטב מאוחר מאף פעם

הג'יפון החשמלי של MG, שהיה להיט מכירות ב־2020, חוזר עם טווח משופר ותא נוסעים משודרג • הוא מרווח ושימושי, אבל עם תמחור שאפתני ממתין לו קרב קשה

MG ZS EV 2023 / צילום: יח''צ
MG ZS EV 2023 / צילום: יח''צ

בנובמבר הקרוב תתקיים בדובאי ועידת האקלים השנתית של האו"ם, שמכונה גם COP. הוועידה נערכת השנה בצל השינויים האקלימיים המואצים שהורגשו בשנה החולפת בעולם וההכרה כי מדובר בסכנה ברורה ומיידית. תחום התחבורה, שאחראי לכשליש מכלל פליטות ה־CO2 בעולם, יתפוס חלק מרכזי בוועידה, וכל מדינה תשאף להציג רשימת הישגים בהפחתת הפליטות מכלי רכב.

ישראל עתידה להגיע לתערוכה עם הרבה הבטחות אבל עם רשימה דלה של הישגים בתחום התחבורה הירוקה. התוכניות להטלת מיסוי גודש ומס נסועה, שאותן הציגה ישראל בעבר בפורומים בינלאומיים, טואטאו בשקט מחוץ לסדר היום הציבורי. המדינה מוציאה מיליארדי שקלים על סבסוד השימוש בבנזין מזהם, וההשקעות בתשתיות תחבורה ירוקות מהוות עדיין שבריר מההכנסות העשירות, שמקורן בהפקת גז מזהם.

גם מדיניות מיסוי הרכב הסביבתי אינה עקבית. הטבות המס על כלי רכב היברידיים בוטלו כבר ב־2022, ההטבות על רכבי פלאג־אין יבוטלו בסוף השנה ומס הקניה על רכב חשמלי ישלים בסוף השנה עלייה של יותר מפי שלושה תוך שנתיים. אמנם קצב העלייה במכירות רכב חשמלי בישראל בשנה החולפת היה מרשים והיעדים הממשלתיים למעבר לחשמל שאפתניים, אבל מנגד כלי הרכב החשמליים החדשים מתרחקים במהירות מהטריטוריה "העממית".

את המגמה הזו ממחיש היטב הג'יפון החשמלי ZS של המותג MG מבית סאייק הסינית, שהיה החלוץ בגל של כלים חשמליים נגישים וזולים מסין. הוא נחת כאן ב־2020 עם מחיר פתיחה של מתחת ל־130 אלף שקל והפך באותה שנה למוביל מכירות. אחרי הפסקה ממושכת ב־2021 הוא חזר ב־2022 "על הנייר" עם טווח משופר אבל תג מחיר התחלתי של כ־144 אלף שקל. כעת הוא שוב נוחת בישראל, אבל מחיר הפתיחה שלו עומד עתה על כ־165 אלף שקל. וזה עוד לפני עליית המס.

עיצוב חיצוני

ה־ZS הנוכחי, שהספיק לעבור מתיחת פנים ב־2022, שומר על הפרופורציות הקצרות־גבוהות של ה־ZS המקורי. יש לו מראה יותר בוגר ואיכותי יותר בזכות "גריל" מעוצב, פנסי LED צרים, חישוקים גדולים ופגושים מעוטרים מלפנים ומאחור. זה עיצוב שפונה למכנה משותף רחב, אם כי לא נחרט בזיכרון.

פנים הרכב

סף הכניסה לתא הנוסעים נוח מאד לבני כל הגילים, ותנוחת הישיבה גבוהה יחסית ומעניקה תצפית טובה מבעד לשמשה הקדמית הגדולה ולשמשות הצד העמוקות. קו הדלתות האחוריות גבוה יחסית ונוסעים נמוכים יצטרכו למתוח את צווארם.

המרחב הפנימי מכובד ושימושי עם מרחב ראש נדיב מלפנים ומאחור. מרחב הרגליים מאחור סביר בלבד בהשוואה למתחרות הישירות, שבסיס הגלגלים שלהן ארוך יותר בכ־12 סנטימטרים משמעותיים, ותנוחת הברכיים מאחור די זקופה בשל הרצפה הגבוהה יחסית. המושב האחורי מרווח דיו לשני מבוגרים פלוס, אם כי פחות לנוסע השלישי במרכז.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד החדש מודרני ועדכני, עם מסך מולטימדיה רחב ודקיק שהחומרה והתוכנה שלו שודרגו משמעותית. תפריטי המגע חדים ומגיבים במהירות רבה יותר מאשר בדור הראשון, אם כי הם עדיין דורשים לא מעט חיפוש אחרי פונקציות, שראוי היה לתפעל אותן באמצעות מתג. להבדיל מחלק מהמתחרים, מסך ה־LCD של לוח המחוונים גדול, חד וקריא. הנדסת האנוש יעילה ומאורגנת היטב, אם כי המתג הסיבובי לשליטה בהילוכים מסורבל בסיטואציות של העברות תכופות בין ההילוך הקדמי לאחורי, כמו בעת ביצוע תמרוני חניה הדוקים.

האבזור התקני נדיב מאד, כמקובל אצל הסינים, והחבילה התקנית כוללת בין השאר ריפוד דמוי עור, מושבים קדמיים חשמליים, גג פנורמי נפתח, חישוקים גדולים וגם פתחי אוורור יעילים מאחור. יש מצלמות היקפיות יעילות, שדי חיוניות לנוכח הראות המוגבלת לאחור, וחבילה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות, שלפחות חלקן לא יותר מדי טורדניות.

איכות הייצור והחומרים שודרגה משמעותית בהשוואה לדור הקודם של הרכב, ולמרות שפה ושם עדיין אפשר למצוא משטחי פלסטיק נוקשים, התחושה הכללית היא של רכב ששם על הכוונת שלו ליישר קו עם האיכות של תוצרת אירופה, יפן וקוריאה.

מנוע חשמלי הספק כולל
156 כ"ס

תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש
8.4 שניות

תיבת הילוכים
אוטומטית, הילוך בודד

תא מטען
456 ליטר

סוללה
ליתיום בקיבולת 69 קילוואט־שעה

קבוצת זיהום
1 מתוך 15

 

מנוע וצריכת דלק

מפרט ההנעה התקני כולל מנוע קדמי בהספק של 156 כ"ס וסוללה בקיבולת מעשית של כ־70 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של עד כ־440 ק"מ ב־WLTP. הספק המנוע אמנם לא מרשים ביחס למקובל כיום בפלח, כאשר רוב המתחרים מספקים מעל 200 כ"ס, אבל אין לכך יותר משמעות בקרוס־אובר חשמלי משפחתי בתנאי אמת. במצב התכנות הספורטיבי הרכב צובר מהירות בקצב סביר על כל סוגי השיפועים, גם עם מטען מלא של נוסעים, יוצא לעקיפות בזריזות ומשייט על הכבישים המהירים של ישראל במהירויות מכובדות. נתון תאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־8.5 שניות יספק את הדרישות של רוב המשתמשים.

בעוד שחלק גדול מהיצרנים המערביים עדיין לומדים בדרך הקשה כיצד לייעל את ניצולת הטווח של הסוללות, הסינים עושים קפיצות דרך. ניצולת הטווח של ה־ZS מרשימה, ונכון שלקחנו את הרכב למבחן בספטמבר ולא באוגוסט הלוהט, אבל הטווח בפועל היה די קרוב למוצהר, וזה הישג מכובד. הסוללה גם תומכת בטעינה מהירה יחסית של עד 93 קילוואט.

על הכביש

על הכביש ה־ZS מכויל לפנות אל הנהג הממוצע ונטול הדרישות הדינמיות. יש לו הגה קליל, שמסייע לתנועה עירונית, אבל לא מחזיר יותר מדי היזון מהכביש. מצב הספורט מוסיף לו קצת משקל, אבל לא הרבה יותר דיוק. אחיזת הכביש טובה ברוב השימושים היומיומיים, ונטיית הגוף סבירה בפניות מתונות סבירה, אם כי האחות החדשה, MG4, מטפלת בכבישים מפותלים בהרבה יותר מיומנות.

המתלים סופגים ברכות מהמורות עירוניות טיפוסיות, אבל חיבורי גשרים ומהמורות רוחביות, כגון פסי הרעדה, יטלטלו את התא כהוגן. דווקא הבלמים מרגישים מאוזנים והדרגתיים למרות קיומה של מערכת יעילה למחזור אנרגיית הבלימה. זה לא דבר נפוץ בפלח.

מחיר

כפי שאמרנו בפתיחה, ב־165 אלף שקל ה־ZS החשמלי "מיישר קו" עם ממוצע המחירים בפלח הגדול ביותר של שוק הרכב החשמלי. בשוק הזה שולטים דגמי להיט מוכרים ומוכחים מבית גילי ו־BYD, שהם מרווחים יותר ורובם מאובזרים לא פחות. הקרב האמיתי שלו יהיה על ציי הרכב, ובסיוע הנחות אגרסיביות ומוניטין אמינות מכובד שצבר הדור הראשון על כבישי ישראל, הוא עשוי להשיג בהם נוכחות לא מבוטלת.

חלק מהמתחרות BYD ATTO 3

המוביל בפלח עולה בין 167 ל־174 אלף שקל. יש לו ממדים חיצוניים מכובדים , תא מטען גדול ותא נוסעים מרווח. מנוע של 204 כ"ס וסוללה של 60 קילוואט מספקים ביצועים טובים.

BYD ATTO 3
 BYD ATTO 3

גילי גיאומטרי C

לדור המחודש יש עיצוב נאה ותא נוסעים מאובזר ומרווח באיכות גבוהה. הביצועים זריזים, עם תאוצה ל־100 קמ"ש ב־7 שניות. המחירים נעים בין 145 ל־166 אלף שקל ​

גילי גיאומטרי C
 גילי גיאומטרי C