בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת; תשואות אג"ח ארה"ב בעלייה

חששות המשקיעים מהתגברות האינפלציה והמשך הריבית הגבוהה הובילו את בורסות אירופה לשיא שלילי של חצי שנה • מנכ"ל ג'יי.פי מורגן: "אני לא בטוח אם העולם מוכן לריבית של 7%"

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

נעילה מעורבת בוול סטריט: דאו ג'ונס ירד ב-0.2%, S&P 500 נשאר יציב והנאסד"ק עלה בכ-0.22%.

מניות טסלה , אפל , מטא (פייסבוק)  ואמזון  רשמו ירידות.

מניות אנבידיה , מיקרוסופט  ואלפאבית (גוגל)  רשמו עליות.

22:00

הירידות בוול סטריט עברו למגמה מעורבת:  דאו ג'ונס יורד בכ-0.2%, S&P 500 יציב והנאסד"ק עולה בכ-0.2%.

מניות טסלה , אפל , מטא (פייסבוק)  וג'ונסון אנד ג'ונסון  רושמות ירידות.

מניות אנבידיה , אמזון , מיקרוסופט  ואלפאבית (גוגל)  רושמות עליות.

תשואות האג"ח של ארה"ב רושמות עלייה: התשואה על שנתיים עומדת על 5.14% והתשואה ל-10 שנים עומדת על 4.62%

21:00

נמשכות הירידות בוול סטריט: דאו ג'ונס יורד בכ-0.7%, S&P 500 יורד בכ-06% והנאסד"ק יורד בכ-0.6%.

מניות טסלה , אנבידיה , אפל , אמזון, מטא\  ומיקרוסופט  רושמות ירידות.

מניות אלפאבית (גוגל)  ושברון  רושמות עלייה.

18:45

השווקים באירופה ננעלו בירידות לאור חששות המשקיעים מהמשך האינפלציה הגבוהה, הריבית והאיתנות של הכלכלה העולמית. דאקס יורד ב-0.25%, פוטסי ירד ב-0.43%, וקאק ירד ב-0.05%.

ירידות גם בוול סטריט: דאו ג'ונס יורד בכ-0.4%, S&P 500 יורד בכ-0.2% והנאסד"ק יורד בכ-0.15%.

18:00

וול סטריט עוברת לירידות קלות. מדדי ה-S&P 500 והנאסד"ק יורדים בכ-0.1%, בעוד הדאו ג'ונס משיל מערכו כ-0.3%.

בורסות אירופה נסחרות במגמה שלילית. מדד הדאקס יורד בכ-0.4%, מדד הקאק רושם ירידה של כ-0.3% והפוטסי מאבד מערכו כ-0.6%.

16:40

וול סטריט נפתחה במגמה חיובית. הדאו ג'ונס עולה בכ-0.2%, ה-S&P 500 רושם עלייה של כ-0.3% והנאסד"ק מטפס בכ-0.4%.

מאקרו ארה"ב: המדד של הזמנות מוצרים ברי קיימא הפתיע לטובה ועקף את התחזיות, כאשר הוא עומד על עלייה של 0.2% בקצב חודשי.

מניית חברת הציוד המשרדי מילר-נול  מזנקת בכ-29%, לאחר שהעלתה את התחזיות שלה לשנת 2024. החברה צופה רווח מתואם בטווח של בין 1.85 דולר ל-2.15 דולר למניה, הגבוה מהצפי הקודם שלה, שעמד על טווח של בין 1.70 דולר ל-2 דולר.

בין המניות נוספות הבולטות לחיוב במסחר, ניתן למצוא את הייוורד הולדינגס , נורווג'יאן קרוז ליין הולדינגס , קארוונה  ו-סי.3.איי.איי. 

בין המניות הבולטות לשלילה, ניתן למצוא את נקסט-ארה אנרג'י , ניומונט ו-סי.אר.אייץ' .

באירופה, הקאק מוסיף לערכו כ-0.2%, בעוד הדאקס והפוטסי נסחרים בירידות קלות.

15:20

מחירי הנפט מזנקים בכ-2%. מחירה של חבית נפט מסוג WTI עומד על כ-92.3 דולר, ומחירה של חבית מסוג ברנט עומד על כ-93.7 דולר.

בהמשך לכך, ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מסביר בסקירתו השבועית כי "מחיר הנפט צפוי להיות מושפע בעיקר מהחלטות של קבוצת OPEC+ בטווח הקרוב בנוגע למכסות היצוא של כלל חברות הקבוצה וכן מהמשך הקיצוץ הוולונטרי בייצור או ביצוא הנפט של ערב הסעודית ורוסיה, מהלכים אשר עלולים להביא לירידה בהיצע הנפט הגלובלי, על אף הצפי לגידול מסוים במקביל בתפוקת הנפט של ארה"ב. הירידה בחששות מפני מיתון בכלכלת ארה"ב עשויה לתמוך בביקושים לנפט.

"מנגד, המשך הרעה במצב היציבות הפיננסית של ענף הנדל"ן בסין, תוך כדי פגיעה בצמיחת הביקושים, עלול להביא להאטת הביקושים. המשך התחזקות הדולר מהווה גורם נוסף הממתן את עליית מחיר הנפט, הנקוב בדולרים. במבט כולל, המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי להיות בהמשך 2023 סביב רמה של כ-85-95 דולר לחבית".

14:15

מגמה מעורבת באירופה: הפוטסי הבריטי יורד ב-0.2%, הקאק הצרפתי נסחר סביב רמות הבסיס, והדאקס הגרמני משיל מערכו 0.1%.

בחוזים העתידיים בארה"ב, נרשמת מגמה חיובית.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות יורדות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 4.5% והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 5.05%.

בסקירתם השבועית מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק התייחסו להתנהגות השווקים והשלמתם עם התבססות הריבית ברמות גבוהות: "התשואות על אג"ח אמריקאיות ל-10 שנים עלו לזמן קצר למעל 4.5% - שיא של 16 שנים, זאת בזמן שהבנקים המרכזיים הגדולים עצרו את העלאות הריבית אך השאירו פתח להעלאות נוספות".

"השווקים בימים אלו משלימים עם הנחתנו בבלקרוק שהריביות יישארו גבוהות. כמו כן, עליית תשואות האג"ח לטווח הארוך מראה שהשווקים מסתגלים לסיכונים במשטר הכלכלי החדש של תנודתיות מאקרו גבוהה. בזמן שהשווקים מסתגלים למשטר החדש, אנו רואים הזדמנויות".

"אנו חיוביים לגבי אג"ח בריטיות ארוכות-טווח ואג"ח ממשלתיות באירופה, בזמן שעדיין לא תומכים באג"ח אמריקאיות לטווח הארוך. אנו חושבים שפרמיית טווח - והתגמול שהמשקיעים מבקשים על אחזקת אג"ח ארוכות-טווח - יכולה לחזור ולדחוף את התשואות גבוה יותר, כמו גם הידוק מוניטרי והעלייה בהנפקת אג"ח. בימים אלו אנו מעדיפים אג"ח אמריקאיות לטווח קצר, שמספקות הכנסה דומה לאשראי באיכות גבוהה ללא סיכון אשראי או ריבית. בנוסף, אנו גם בעד אג"ח לטווח ארוך באירופה ובבריטניה."

12:00

עליות קלות באירופה: הפוטסי הבריטי נסחר סביב רמות הבסיס, הקאק הצרפתי עולה ב-0.2%, והדאקס הגרמני מוסיף לערכו כ-0.1%.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש קלות מול הדולר ונסחר סביב 1.055. גם הליש"ט נחלש מול המטבע האמריקאי ב-0.1%. מול הין, הדולר נסחר ביציבות.

האסטרטגים הראשיים של הבנק השוויצרי לומברד אודייר מציינים בסקירתם כי "בשנת 2023, הדולר האמריקני צפוי להישאר חזק בשל "חריגות הדולר" שעושה קאמבק, ומונעת על ידי נרטיב "נחיתה רכה" לכלכלת ארה"ב, צינון אינפלציה, סימנים לאיזון מחדש בשוק העבודה ופעילות כלכלית איתנה. עם זאת, נתונים מסין ומאזור האירו מצביעים על אכזבות כלכליות רחבות יותר, התומכות בחוזק הדולר. בזמן שהיחס בין שני המטבעות נמצא בהערכת חסר אל מול תנאי הסחר, תנועות בריביות הריאליות שולטות ומניעות את צמד המטבעות ליחס נמוך יותר.

"התחזית הכלכלית האופטימית יותר בארה"ב, ביחס לאירופה, עשויה לקרוא תיגר על ההקלות בשיעורי הריבית של הפד בעוצמה של 100 נקודות בסיס שהשווקים מתמחרים לשנת 2024 - בדיוק כפי שהידרדרות הנתונים האירופיים עלולה להעמיד במבחן את ההקלה המוגבלת של ה- ECB שתומחרה לשנת 2024. בשני המצבים הסיכון בפני המשקיעים הוא לצניחה נמוכה יותר של האירו מול הדולר.

"עם זאת, איננו צופים מגמת פיחות של ה- EURUSD מעבר לששת החודשים הבאים לאור הערכת יתר של הדולר, ובהתחשב בקיזוזים הנובעים מתנאי הסחר בארה"ב ובאלוקציה גבוה של משקיעים בדולר ארה"ב, מעבר למשקל המועדף בתיקי ההשקעות לטווח ארוך יותר. בלומברד אודייר מסכמים כי ביחס לשיעור דולר לאירו של 1.07 כיום, צפויה ירידה לכ-1.04 דולר לאירו בטווח של שלושה חודשים וחזרה לרמות של 1.1 דולר לאירו בטווח של שנה קדימה".

10:19

ירידות קלות בפתיחת הבורסות באירופה: הפוטסי הבריטי יורד בכ-0.1%, הקאק הצרפתי יורד בשיעור דומה, והדאקס הגרמני משיל מערכו 0.2%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות קלות.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט קופצים בכ-1%. מחירה של חבית נפט מסוג WTI עומד על כ-91.3 דולר, ומחירה של חבית מסוג ברנט עומד על כ-93 דולר.

08:00

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הניקיי יורד בכ-0.3%, ההנג סנג עולה בכ-0.6%, בורסת שנחאי מוסיפה לערכה כ-0.3%, ומדד הקוספי משיל מערכו 0.3%.

אמש בוול סטריט, מדדי המניות המרכזיים ננעלו בירידות חדות. מדד הנאסד"ק צלל בכ-1.6%, ה-S&P 500 ירד ב-1.5%, והדאו ג'ונס איבד מערכו 1.1% ובכך סיכם את היום הגרוע ביותר מאז חודש מרץ.

ברקע לירידות השערים, נתוני מכירות הבתים החדשים בארה"ב אכזבו את הצפי המוקדם, יחד עם מדד אמון הצרכנים של CB שפספס את התחזיות.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות קלות.

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי הבוקר התשואות יורדות קלות, לאחר שאמש המשיכו לשבור שיאים. תשואת האיגרת ל-10 שנים נסחרת הבוקר ברמה של כ-4.52%, ותשואת האג"ח לשנתיים עומדת על כ-5.06%.

למה מניות הטכנולוגיה בירידה? בגלל שתשואות האג"ח מתעקשות לעלות  

ברקע למסחר, סוכנות דירוג האשראי מוד'יס הזהירה ביום ב' כי השבתת הממשל האמריקאי עקב מחלוקת בנוגע לתקציבים תהווה "אירוע אשראי שלילי" עבור ארה"ב. ההשבתה עלולה לצאת לפועל ב-1 באוקטובר אם המחלוקות בקונגרס בין נציגי המפלגות הרפובליקנית והדמוקרטית יימשכו בימים הקרובים.

בשוק הסחורות, מחירי החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בעליות של כ-1%. מחירה של חבית נפט מסוג WTI עומד ל כ-91.3 דולר, ומחירה של חבית מסוג ברנט עומד על כ-93 דולר.

בגזרת המאקרו, היום צפויים להתפרסם הזמנות מוצרי בני-קיימא בארה"ב. בהמשך השבוע צפוי להתפרסם בארה"ב ביום שישי הקרוב מחירי ההוצאה הצרכנית (PCE) לאוגוסט יחד עם מדד האמון הצרכני של מישיגן. בשאר העולם, ביום שישי יפורסמו באירופה נתוני האינפלציה לחודש ספטמבר, ובסין יפורסם מדד מנהלי הרכש CAIXIN.

מת'יו רכטר, ראש תחום חקר אסטרטגיה בבנק יוליוס בר, כותב בסקירה שפרסם כי "בשבוע שעבר החליטה ועדת השווקים הפתוחים של הפד להשאיר את ערך הריבית בארה"ב ללא שינוי, בטווח של 5.25%-5.5%. לפיכך, אחד ממחזורי ההידוק המוניטריים המהירים והחדים ביותר בהיסטוריה הגיע לסיומו. אנו צופים שהריבית תישאר גבוהה עד לרבעון השלישי של 2024, לפני שיחלו מחזורי הורדת ריבית".

לדבריו, "אנו עדיין מאמינים כי צפויה נחיתה רכה לכלכלת ארה"ב, בין השאר בגלל ירידה ברגישות לשיעורי ריבית גבוהים לאורך השנים. למשקי בית, למשל, המשכנתאות מחזיקות בדרך כלל 30 שנה והן בריבית קבועה במרבית המקרים".

ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, התייחס לסביבה המאקרו-כלכלית בארה"ב בראיון ל"טיימס אוף אינדיה" והזהיר כי במקרה שהפדרל ריזרב יצטרך להמשיך להעלות את הריבית כדי לצנן את האינפלציה, זה יהיה כואב. בנוסף הוא הדגיש בטון ניצי כי "אני לא בטוח אם העולם מוכן לריבית של 7%".

"אני שואל עסקים וחברות האם הם מוכנים לתרחיש קיצון בו הריבית עומדת על 7% יחד עם סטגפלציה. במקרה שיהיו להם נפחים נמוכים לצד ריבית גבוהה, יהיה לחץ במערכת", אמר דיימון. בנוסף הוא הוסיף כי "אנו קוראים ללקוחות שלנו להיות מוכנים לסוג כזה של לחץ". במקביל, דיימון ציטט את המשקיע האגדי וורן באפט, ואמר כי "רק כשהשפל מגיע, רואים מי שוחה עירום". במילים אחרות, הוא מציין כי השפל חושף את מי שלקח יותר מדי סיכון.

בשבוע שעבר, בהחלטת הריבית של הפדרל רזרב, חברי הפד פרסמו תחזיות המצביעות על העלאת ריבית אחת נוספת השנה לפני הורדות הריבית בשנה הבאה. שוק החוזים העתידיים מתמחר סיכוי קטן שהריבית תגיע ל-6%, שלא לדבר על 7%. בראיון ל"טיימס אוף אינדיה", דיימון התייחס לשורת הכישלונות של הבנקים בארה"ב מוקדם יותר השנה כאשר ג'יי.פי מורגן רכש את בנק פירסט רפובליק כשהוא קרס. "אני לא חושב שאנחנו רוצים מערכת שבה אף בנק לא נכשל. אז, להיות עם חבורה של כישלונות זה לא דבר נורא", אמר דיימון. "אבל אם זה גורם להרס במערכת, אנחנו צריכים לשנות את התקנות כדי למנוע מזה לקרות".