ניו-מד דורשת מאדנוק ומ-BP עוד 250 מיליון דולר עבור המכירה

כחצי שנה לאחר ש-BP וחברת הנפט הלאומית של אבו דאבי הציעו לרכוש 50% מחברת ניו-מד תמורת 2 מיליארד דולר, ועדה עצמאית שהוקמה לבחינת ההצעה עלולה להפיל את העסקה • לפי הדיווח ברויטרס, הוועדה המליצה על הגדלת ההצעה ב-10%-12% - כרבע מיליארד דולר, זאת בשל עליית מחירי הנפט והגז ושחיקת השקל

יוסי אבו, מנכ''ל ניו-מד אנרג'י / צילום: ענבל מרמרי
יוסי אבו, מנכ''ל ניו-מד אנרג'י / צילום: ענבל מרמרי

ועדה עצמאית שנועדה לבחון את הצעת אדנוק (חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי) ו-BP לרכישת 50% מחברת ניו-מד (דלק קידוחים לשעבר) שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה תמורת 2 מיליארד דולר, המליצה כי יש להגדיל את ההצעה ב-10%-12%, או כ-250 מיליון דולר. כך מדווח ברויטרס.

קריסה מפוארת: המניה צנחה, הקופה התרוקנה, והביטחוניסטים הלכו הביתה 
העסקה הביטחונית שהזניקה את המניה הישראלית ב-35% 

במסגרת ההצעה, החברה האמירותית ו-BP רוצות לרכוש 45% מהחזקות הציבור ו-5% מקבוצת דלק, שמיועדת להמשיך להחזיק ב-50% הנותרים. לפי המקורות ששוחחו עם רויטרס, הגדלת המחיר מההצעה שהוגשה במרץ נדרשת בשל עליית מחירי הנפט והגז ושחיקת השקל, כאשר הדרישה עלולה להוביל לפיצוץ העסקה. ההחלטה התקבלה על אף שלפי הדיווח, לא עמדו לפני הוועדה הצעות נוספות.

ההחלטה התקבלה בעת מעניינת, כאשר רק אתמול השתתף מנכ"ל ניו-מד, יוסי אבו, במפגש The ChangeMakers Majlis באבו דאבי. מדובר בכינוס של ראשי תעשיית האנרגיה הבינלאומית, לקראת הכנס האקלים השנתי הבינלאומי שיתקיים בבירת איחוד האמירויות בדצמבר.

ניו-מד מחזיקה ב-45.33% מהשותפות במאגר הגז הגדול ביותר של ישראל, לוויתן, כאשר שברון מחזיקה ב-39.66% ורציו ב-15% הנותרים. בשנת 2022 הופקו ממאגר לוויתן 11.4 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים), לעומת 10.2 מתמר ו-0.3 ממאגר כריש, שההפקה ממנו החלה באוקטובר. מתוך כלל ההפקה מלוויתן, 66% מהגז הועבר ליצוא ו-34% למשק המקומי. בה-בעת, מאגר לוויתן היווה 83% מתוך כלל יצוא הגז של ישראל שהסתכם בשנה שעברה ב-9.21 BCM.