שתו כאילו אין מחר: עולם ללא הנגאובר

תחליפים שמתחברים לקולטנים במוח ומגבירים את תחושת השמחה, תרופות שמפחיתות את הדחף לשתות או זריקות שיסייעו לכם להתפכח במהרה • בקרוב ייתכן שנוכל לצרוך אלכוהול, גם במידה מוגזמת, בלי תופעות הלוואי שאחרי

עולם ללא הנגאובר / צילום: Shutterstock
עולם ללא הנגאובר / צילום: Shutterstock

אמ;לק

חוקרים שואפים להפוך את השתייה לבטוחה ומהנה יותר. ב-GABA Labs מפתחים אלכוהול סינתטי, שמספק את ההשפעות המענגות אבל ללא הנגאובר או בעיות בריאותיות.

יוזמות אחרות כוללות תרופות שמטרתן להפחית את התשוקה לאלכוהול וגם זריקת הורמונים שתנטרל שיכרון ותביא להתפכחות מהירה. 

מה אם תוכלו ליהנות מהקוקטיילים האהובים עליכם בלי חמרמורת או השפעות שליליות אחרות? זו אחת המטרות של חוקרים העמלים להפוך את אחד החטאים העתיקים ביותר בעולם לפחות מזיק. חלק מהם מפתחים זריקות הורמונים שיכולות לעזור לאנשים להתפכח במהרה. אחרים עובדים על תחליפי אלכוהול שפועלים על קולטנים במוח המשפיעים על תחושת השמחה, אבל מדלגים על אלה שגורמים לשתיינים להתנודד ולמלמל.

פרויקט מיוחד | AI בעיני הון סיכון: איפה לשים את הכסף?
ראיון | לא רק המנטליסט של הסלבס: ליאור סושרד ממציא את עצמו מחדש בעולם העסקים
הצוללת | מה התנאי שיאפשר לנו לעמוד במטרות שהצבנו לעצמנו?

"אלכוהול זה כמו לנגן בפסנתר עם כפפות אגרוף. אתה לוחץ על יותר מדי קלידים", אמר דיוויד אורן, מנהל בכיר ב־GABA Labs. החברה, שמושבה בלונדון, מפתחת אלכוהול סינתטי שלטענתה יספק השפעה מהנה ללא הנגאובר, בעיות בריאות או דיבור לא ברור. הבסיס הוא חומצה גאמא־אמינובוטירית (או בקיצור גאבא), חומצת אמינו שמתחברת לקולטנים בחלק הקדמי של המוח שגורמים לתחושת המרגוע והחברתיות שמביא אלכוהול, אך נמנעת מהנזק שהוא גורם לגוף.

ד"ר דיוויד נאט, המדען הראשי ב־GABA Labs, מספר שהעניין שלו באלכוהול ובקולטני גאבא החל לראשונה לפני כמעט 40 שנה, כשהמחקר שלו הוביל אותו לגלות את האינטראקציה בין השניים. הוא פסיכיאטר ונוירופסיכופרמקולוג, ובמשך שנתיים שימש כראש מחלקת מדע קליני במכון הלאומי לצריכת יתר של אלכוהול ואלכוהוליזם בארה"ב, שהוא חלק מן המכונים הלאומיים לבריאות. זה שנים רבות שהוא טוען במאמרים מדעיים שאלכוהול גורם לחברה נזק גדול יותר מאשר סמים אחרים.

קולטני גאבא הם הקשר הראשוני של אלכוהול במוח, וגורמים לאנשים להיפתח ולהירגע, אמר נאט. אבל אלכוהול גם מציף לאחר מכן את המוח במוליכים עצביים אחרים שיכולים לגרום לתופעות לוואי לא נעימות.

לדבריו, יצירת חומר שמכוון רק לקולטני גאבא מאפשרת למוח להפעיל לאחר מכן באופן טבעי דופמין וסרוטונין בשעה שההנאה מהערב ממריאה. "ההרגשה דומה לזו של כוס יין. זה מרגיע, זה הופך אותך למעט יותר פטפטן, מעט יותר מעורב חברתית", אמר על Alcarelle, המוצר שמפתחים ב־GABA Labs.

החברה פועלת לגייס כ־8 מיליון ליש"ט (כ־10 מיליון דולר) במטרה להשלים בדיקת בטיחות מזון בארה"ב עד אמצע 2026, אז תשיק את המוצר שם לפני שתציג אותו לשווקים באירופה ובבריטניה. "רק לממציאים מותר להשתמש בו בשלב זה", אמר נאט.

לאורך הדרך, אומרים אורן ונאט, היו הרבה בדיקות עצמיות, עם הרבה גרסאות מוקדמות שבהן הם לא הרגישו כלום. שניהם זוכרים את היום שבו שתו כוס של הגרסה האחרונה של Alcarelle וידעו שסוף כל סוף הצליחו. "זה נותן תחושה של זוהר חמים", אמר אורן. "אתה נשאר אתה, ואתה נמצא עם אנשים שנשארים עצמם. אתם אמיתיים".

לדברי החברה, כבר יש לה כבר בארה"ב שיסייע לה למצוא מתנדבים לבדוק את המוצר וגם מנהל פרויקט. כמו כן היא זיהתה כמה מעבדות שיוכלו לעזור להפיק אותו מרגע שהמימון יושג. כחלק מהבדיקה החברה תביא בחשבון את ההשפעות של ערבוב Alcarelle עם אלכוהול אמיתי או של שימוש בכמויות מוגזמות, אמר נאט.

הממציאים מספרים כי האלכוהול הסינתטי הוא רכיב חסר טעם שנועד להוספה לגרסאות של משקאות לא אלכוהוליים, מבירה, דרך יין ועד משקאות חריפים. אפשר להוסיף אותו למשקאות שהופקו ללא אלכוהול או למשקאות שעברו הליך של הוצאת האלכוהול.

תרסיס לאף במקום דרינקים

חלק מהצרכנים, אלה החוששים מהשפעות בריאותיות, החלו לשתות פחות אלכוהול בשנים האחרונות. הבידוד בקורונה תרם לזינוק בשתייה ב־2020, כך לפי מחקרים, אבל צריכת האלכוהול ירדה מאז, בייחוד בקרב צעירים. מכירות המשקאות הלא אלכוהוליים או אלה בעלי תכולת אלכוהול נמוכה צמחו ב־2022, על פי נתוני חברת IWSR העוקבת אחר התעשייה.

נוסף לתכונות הממכרות, לכאבי חמרמורת ולאובדן שליטה מוטורית אלכוהול יכול לגרום למגוון השפעות מזיקות. בעזרת אנזים ששמו אלכוהול דהידרוגנאז הכבד מפרק אתנול לתרכובת רעילה ששמה אצטאלדהיד, חומר מסרטן. מכוני הבריאות הלאומיים אומרים שהחומר תורם ליותר מ־200 בעיות בריאותיות שונות.

אלכוהול יכול לגרום בעיות בריאות לכל אחד, לא רק לאנשים שיש להם הפרעת שימוש, אמר ד"ר ג'וזף וולפיצ'לי, מייסד מרכז וולפיצ'לי לטיפול בהתמכרויות בפנסילבניה והמנהל הרפואי שלו. "השימוש באלכוהול נמצא על ספקטרום. זה לא מצב דיכוטומי".

לכן חלק מהחוקרים עובדים על דרכים לסייע לאנשים להפחית בכמויות האלכוהול שהם צורכים. חברת Amygdala Neurosciences מסן פרנסיסקו מפתחת תרופה שניתנת דרך הפה ומטרתה להפחית את הדחף לשתות. היא עושה זאת בהתמקדות במסלולי דופמין במוח שמופעלים כשאנשים נתקלים במקומות ובאנשים שהם מקשרים עם שתייה. התרופה של החברה, מולקולה אורגנית קטנה, חוסמת אנזים שהוא חיוני במסלולי דופמין. התוצאה היא שדופמין הופך למולקולה אחרת לגמרי שמצמצמת את ייצורו, עם השפעותיו המהנות, כשמרגישים חשק לשתות. ירידה במקרי ההשתוקקות יכולה לסייע לצמצם את השתייה לרמות בריאות יותר, כך אומרים בחברה.

"אנשים שלא יכולים לשלוט בשתייה לא תמיד רוצים להפסיק לגמרי לשתות", אמר ד"ר מאק מיטשל, יועץ רפואי בכיר בAmygdala. "הם פשוט רוצים להיות מסוגלים לשתות באופן נורמלי".

חברת התרופות Indivior השלימה ניסוי קליני בתרסיס לאף שאנשים יכולים לקחת לפני שהם יוצאים לשתות, ויכול לגרום להם לרצות פחות מהרגיל. "אני מגיע למגרש החניה. אני לא רוצה שישה או שבעה דרינקים. אני ארסס לעצמי מעט תרסיס לאף", אמר מנכ"ל החברה מארק קרוסלי, שהציג מקרה אחד אפשרי לשימוש במוצר.

התרופה, נלטרקסון (naltrexone), פועלת על קולטני האופיואיד במערכת התגמול במוח וחוסמת את ההשפעות הנעימות של האלכוהול. ב־Indivior רוצים לייצר גרסת פעולה מהירה של נלטרקסון שעובדת בתוך חמש דקות, אמר כריסטיאן היידברדר, המדען הראשי בחברה.

"חשבתי שזה לעולם לא יצליח"

ומה עושים כשמישהו שתה יותר מדי? עכברים שיכורים שהוזרק להם הורמון סטרס התפכחו בתוך שעה עד שעתיים - מהירות כפולה ויותר בהשוואה לעכברים שיכורים שלא קיבלו את הזריקה. כך הדגימו חוקרים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת טקסס סאות'ווסטרן בדאלאס והמכון הרפואי על שם הווארד יוז באוניברסיטת רוקפלר בחודש מרץ.

הם בחנו את התרופה על עכברים שיכורים ששכבו על הגב חסרי הכרה. בפעם הראשונה שעכברים נעורו מתנומת האלכוהול שלהם לאחר שהזריקו להם את ההורמון, החוקרים נדהמו. עוזר מחקר במעבדה בדאלאס זינק מהכיסא והכריז שמדובר בנס. "זה אחד מהניסויים האלה שאתה חושב שבחיים לא יצליח", אמר סטיבן קליוור, ביולוג במרכז הרפואי של אוניברסיטת טקסס סאותווסטרן ואחד ממחברי המחקר שפורסם בכתב העת Cell Metabolism. "זה היה רגע שמגדיר קריירה".

ההורמון, FGF21, מופק בכבד בתגובה לאלכוהול. מחקרים קודמים הראו שהוא גורם לעכברים לשתות פחות אלכוהול ולשתות יותר מים, וגם מגן על הכבד. ההורמון מפעיל נוראדרנלין, מוליך עצבי הכרחי לעוררות, תשומת לב, תפקוד קוגניטיבי וסטרס. עכברים שההורמון הוזרק להם הצליחו ללכת על מוט מתגלגל - המקבילה אצל מכרסמים להליכה על קו ישר. לא ברור אם העכברים סבלו מחמרמורת.

הרעיון אינו שלברמנים ולברמניות יהיה מכשיר לפכח לקוחות שיכורים. החוקרים מדמיינים שהטיפול יימכר כמכשיר להיפוך הרעלת אלכוהול או כדי לפכח אנשים בחדרי מיון. "מאחורי בר זה יעשה יותר נזק מתועלת", אמר קליוור.