שופרסל | פרשנות

מבטלת וקונה: ההתייעלות של שופרסל לא מבשרת טוב לצרכן הישראלי

תוכנית ההתייעלות החדשה שמגבשת שופרסל בעזרת חברת מקנזי היא לא בהכרח בשורה צרכנית • עוד לפני ההכרזה על התוכנית, אפשר לראות לאן חברת הקמעונאות חותרת, עם ביטול ההסכם עם ספאר ורכישת קניון שבנתה חנן מור בחריש תמורת 180 מיליון שקל

סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר
סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר

כשהתחרות מול רשת קרפור מתבררת מיום ליום כהרבה פחות מפחידה מהאיומים וההבטחות הרבות שפוזרו בתחילת הדרך, תוכנית ההתייעלות החדשה שמגבשת שופרסל בעזרת חברת מקנזי היא לא בהכרח בשורה צרכנית. מאוד מהר אנו עשויים לגלות שהיא נועדה בעיקר לבצר את כוחה מחדש ולהגדיל את הפער שלה בעסקי הליבה מול המתחרים. וכדי לסבר את האוזן: מדובר ברשת שכוללת כבר היום יותר מפי שניים ממספר הסניפים של רמי לוי, יוחננוף וויקטורי ביחד.

שופרסל בוחנים יחד עם חברת הייעוץ מקינזי אפשרויות התייעלות

ביטול ההסכם עם ספאר

בכל מקרה, עם או בלי קשר לגיוס חברת מקנזי לגיבוש תוכנית התייעלות, בשבוע האחרון קיבלנו קריאת כיוון מאוד ברורה לעוצמה ולתוכניות של שופרסל לטווח הקרוב והרחוק.

ראשית, הדיווח הטרי על ההחלטה לחתוך את הסכם השותפות עם רשת ספאר ההולנדית - לאחר שהתברר כאמור שהישראלים לא ממש עטים אחרי שמות גדולים ומוכרים שהם פוגשים בחו"ל, ומוטב למקד את המאמץ בחיזוק המותג הפרטי של שופרסל עצמה.

בשופרסל הכריזו לפני מספר חודשים שבעזרת הברית עם הרשת ההולנדית הם יגיעו לנתח של 35% במותג הפרטי, אבל נראה שהם בדרך לשם גם בלעדיה. לפי דוחות המחצית הראשונה, נתח המותג הפרטי כבר עומד על 28%, לעומת 25% במחצית הראשונה של 2020.

מבחינת הציבור הישראלי, הצרכן עצמו, כדאי להזכיר מה אמר מנכ"ל שופרסל עצמו בראיון לגלובס ביוני האחרון, לקראת החיבור עם ספאר: "הבנתי שיש פה יכולת לשנות את מאזן יוקר המחיה. כלי להתמודד עם הספקים הגדולים להוריד את המחירים ללקוחות. אני מתחייב פה שאת המותגים של ספאר נמכור במחיר זול יותר מהמותג הפרטי שלנו". אז זהו, שלא.

רכישת הקניון של חנן מור

ובמקביל, הודיעה השבוע שופרסל כי היא במו"מ לקנות את הקניון שבנתה חנן מור בחריש תמורת 180 מיליון שקל. מדובר אמנם בהזדמנות לתפוס יזם הנואש לפגוש מזומנים, אבל עדיין שופרסל היא לא הקונה הקלאסית לקניון, הכולל 22,300 מ"ר של מסחר ומשרדים, כאשר אפילו העוגן של רשת מזון שהתמקמה בו הוא של ויקטורי המתחרה, שלא צפויה לעזוב בקרוב (ויהיה מעניין לראות את המו"מ על החוזה הבא שלה מול היריבה הגדולה).

בתוך כך, גם פורסם השבוע כי שופרסל רוצה לצאת מהשותפות עם בנק דיסקונט בארנק הדיגיטלי פייבוקס, שכבר צבר הפסדים של כ-90 מיליון שקל.

במילים אחרות: למה להתפזר, אם אפשר להמשיך להאכיל את המפלצת במזון המוכר והבטוח - נדל"ן ומכירות קמעונאיות. ותזכורת קצרה עד כמה שופרסל גדולה: יש לה היום 413 סניפים - מתוכם 92 הם של רשת בי (BE) ועוד 11 של חנות הסטוק דן דיל. היא גם אחת המעסיקות הגדולות במשק, עם כמעט 17 אלף עובדים.

על הדרך, הרשת כבר מחממת מנועים לקראת ימים טובים יותר בשוק ההון, אז תוכל להנפיק את חברת הבת הנדל"נית. חוץ מהקניון החדש שהיא אמורה לקנות בקרוב בחריש, היא מנופפת בדוחות האחרונים ב-160 אלף מ"ר של זכויות בנייה בנכסים קיימים וב-4 מרכזים לוגיסטיים ענקיים, ובסה"כ ב-230 אלף מ"ר שטחים מניבים. ב-1 בינואר גם מונה אורן הוד, המנכ"ל המוערך של אפריקה מגורים בשעתו ולאחר מכן משנה למנכ"ל גזית גלוב למנכ"ל שופרסל נדל"ן, וסביר להניח שהוא בעיקר חולם על התגמולים ביום שיעמוד שוב בראש חברה ציבורית.