"יש לחמאס הכוונה איראנית כדי לסכל את ההסכם עם סעודיה"

שני מומחים מתייחסים לזיקה של חמאס לאיראן: ד"ר מיכאל ברק מסביר כי יש בחמאס פלג פרו-איראני, שמנסה להדליק את הגדה יחד עם האיראנים • מהצד השני ד"ר עידו זלקוביץ' דווקא מעריך שאין יד איראנית מכוונת והוא מסכים שמוחמד דף מקווה ליצור שיתוף פעולה עם השלוחות של איראן

רצועת עזה לאחר תקיפת חיל האוויר היום / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
רצועת עזה לאחר תקיפת חיל האוויר היום / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

"ההערכה שלי היא שאלו האיראנים" אומר ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון הבינ"ל למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן, בעקבות מתקפת הפתע שהתרחשה היום (ש') בה נהרגו עשרות ישראלים, נפצעו מאות ונחטפו רבים נוספים. "יש בתוך חמאס פלג פרו-איראני, בראשות סלאח אל-עארורי ומוחמד דף. הם מנסים להדליק את הגדה יחד עם האיראנים, אבל כרגע ללא הצלחה".

מה חמאס רוצה ואיך כשל המודיעין הישראלי? המומחים מנתחים
״זה כשלון קולוסאלי, בפעם הראשונה אי פעם, כוח פלסטיני כובש ישוב יהודי״

לטענת ד"ר ברק, "המתקפה נועדה בין השאר לטרפד את העסקה עם הסעודים". הסכם הנורמליזציה המסתמן מול ערב הסעודית, והרעיון של תוכנית גרעין סעודית, מגבירים את הלחץ על איראן. אלו מעוניינים להילחם בכך, ומשתמשים בשלוחותיהם בעזה כדי לעשות זאת.

בעוד שהמומחה לפוליטיקה פלסטינית ד"ר עידו זלקוביץ' מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל ואוניברסיטת חיפה דווקא מעריך שאין יד איראנית מכוונת, גם הוא מסכים ש"מוחמד דף מקווה ליצור שיתוף פעולה עם השלוחות של איראן, כמו חיזבאללה והגא"פ", והמתקפה אכן משרתת את האינטרס האיראני.

בנוסף, אומר ד"ר ברק ש"יש את הפרובוקציות של בן גביר בהר הבית, ואת הכוונה שלו להרע את תנאי אסירי חמאס. ובשבילם זה טריגר לרכוב עליו, ותמרור שחמאס לא ייתנו לזה יד. מבצע כזה תוכנן שבועות או חודשים מראש, כדי לקחת שבויים ישראלים כמנוף לחץ מול ממשלת ישראל בסוגיית האסירים".

"יש מדריכים של חיזבאללה בעזה"

ברק גם מזהיר ממלחמה רב-חזיתית, ומצביע על שיתופי פעולה והשראה של חיזבאללה על חמאס: "צריך לזכור שיש חדר מלחמה משותף בין חמאס לחיזבאללה, והכל בטוח מתואם איתם. אי אפשר לדעת אם זה יתרחב בפועל או לא. כל הזמן דיברו על זה שכוח רדואן (קומנדו חיזבאללה, ע"א) יכבוש ישובים בגליל, אבל זה דווקא קרה בדרום, והם כנראה קיבלו מהם השראה. הרי יש מדריכים של חיזבאללה בעזה ויש נציגי חמאס וגא"פ וחזית עממית בלבנון - והכל תחת הכוונה איראנית".

מעבר למחדל הרציני במודיעין שהן ד"ר ברק והן ד"ר זלקוביץ' מאשימים, בעיני ברק, התשובה צריכה להיות שינוי דרמטי במדיניות: "אני הייתי חוזר למדיניות של חיסולים ממוקדים. חמאס ירה לעצמו ברגל. צריך לחסל את המנהיגים, לא משנה איפה. זה יהיה גורם הרתעתי".

הסכנה הגדולה ביותר כעת, מעבר ללחימה מול חיזבאללה בגבול הצפון, היא מתקפות מצד הפלסטינים וערבים-ישראלים, להם חמאס קרא באופן ישיר להתקומם: "חמאס בונה על זה שערביי ישראל ייכנסו לתמונה. אבל עד עכשיו זה לא קורה, ונראה שבניגוד למבצע שומר חומות, הפעם לא משחק להם המזל בפן הזה. אבל צריך להיות ערוכים לכל תרחיש".