טיקטוק חסמה את החשבון של חמאס. מה קורה בשאר הרשתות?

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט|", מתחילת המלחמה טיקטוק כיוונה יותר מנהלי ומסירי תוכן כדי להתמקד בבקרה על פוסטים הקשורים בזוועות של חמאס • מטא, X (לשעבר טוויטר) וטלגרם סופגות ביקורת חריפה על כך שהן מאפשרות חשיפה של תכנים גרפיים ואלימים בפלטפורמות שלהן

טיקטוק / צילום: Shutterstock
טיקטוק / צילום: Shutterstock

טיקטוק מאשרת כי החליטה לחסום את החשבון של ארגון הטרור חמאס, בו הארגון פרסם תכנים המהללים את מעשיהם במתקפת הפתע האכזרית על מדינת ישראל. לפי דיווחים בעולם, טיקטוק סירבה בעבר להתייחס לאילו קבוצות היא מגדירה כארגונים מסוכנים וקיצוניים, אך כעת, כאמור, היא מאשרת כי על חמאס נאסר להשתמש בפלטפורמה שלה.

האיחוד האירופי נגד מאסק: הסר תעמולת חמאס מ-X - או שתיקנס
בלוגרית הטיולים שקבעה את נרטיב ההסברה הישראלי

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", מתחילת המלחמה טיקטוק הקצתה יותר משאבים וכיוונה יותר מנהלי ומסירי תוכן כדי להתמקד בבקרה על פוסטים הקשורים במלחמה ובזוועות של חמאס. הם חסמו כמה האשטאגים שקשורים לאלימות גרפית או לתעמולת טרור, כולל צילומים של בני ערובה או הוצאות להורג. בנוסף, לפי הדיווח, טיקטוק עובדת עם בודקי עובדות כדי לזהות פייק ניוז.

כיום, ברשתות החברתיות כמו גוגל ומטא (פייסבוק ואינסטגרם), יש מדיניות ברורה לגבי כל מה שקשור לארגון הטרור חמאס. שתי החברות הללו מאפיינות את חמאס כארגון קיצוני ומסוכן, משמע אסור לאף משתמש להיות מזוהה עם הקבוצה בפלטפורמה, לבטא ביטויי תמיכה בחמאס או להפיץ תכנים כאלה. יתרה מכך, יש איסור להפיץ תכנים כמו סרטונים או תמונות שנוצרו על־ידי חמאס. לעומת זאת, מדיניות התוכן של גוגל ומטא היא שאפשר לעמוד לצד ישראל או להציג עדויות ממה שקורה בשטח, בהתאם למדיניות.

צריך לומר כי הרשת החברתית עדיין מלאה בסרטונים ובתמונות שמציגים את הזוועות - זאת, לשם הערך החדשותי שבדבר, או כי מי שמציג אותם זה הצד שמנסה לצדד במדינת ישראל - משמע, מנסים להוקיע ולגנות את חמאס.

דובר מטא מסר לגלובס כי הם הקימו "כוח משימה ייעודי עם צוותים גלובליים שכוללים דוברי ערבית ועברית כשפת־אם, שמנטרים מקרוב את הרשתות. אנחנו מתמקדים באכיפה של הכללים שלנו, במטרה לשמור על הקהילה בטוחה, ועדיין לוודא שאנשים יוכלו להמשיך ולשתף את מה שחשוב להם".

ביקורת חריפה על מטא ישראל וטוויטר

בינתיים, ברשת נרשמת ביקורת חריפה במיוחד על הרשתות החברתיות מבית מטא, פייסבוק ואינסטגרם, שם משתמשים המדווחים על תוכן אלים וקיצוני מקבלים תגובות מטעם החברה שמדובר בתוכן שלא מפר את מדיניות החברה. מטא פועלת בצורה שלא עומדת במדיניות שהיא עצמה קבעה, ולכן היא חוטפת ביקורת קשה על כך.

בשנה שעברה פנתה פייסבוק לחברה חיצונית כדי להפיק דוח על איך היא פעלה בתקופת שומר חומות. שם עלה כי הרשת החברתית אפשרה לשני הצדדים להביע את עמדותיהם. עם זאת, הדוח הצביע על כך שפייסבוק הסירה יותר תוכן בערבית מאשר בעברית. נשאלת השאלה האם ההתנהלות הזו של החברה נובעת מתוך מסקנות הדוח.

לא רק פייסבוק מתמודדת עם ביקורת: X (לשעבר טוויטר) של אילון מאסק הואשמה בכך שהיא מאפשרת לתכנים בעייתיים להמשיך להיות מוצגים ברשת החברתית. האיחוד האירופי הטיל אולטימטום של 24 שעות על מאסק להסיר את התכנים הבעייתים ולנטר. הבעיה של מאסק היא שהוא פיטר עובדים רבים מהחברה, כאשר רבים מהם גם בצוותי ניהול התוכן. 

גם טיקטוק חוטפת ביקורת מקצועית על המהלך. במטא ובגוגל חסמו את חמאס לפני מספר שנים, וההצטרפות של טיקטוק היא מאוחרת. יתרה מכך, הם מסירים עמודים שמזוהים עם הזרוע הצבאית ואינם מסרים באופן גורף תכנים הקשורים לחמאס. לצורך ההשוואה, בפייסבוק אסור לעודד, להלל, לשבח, לתמוך או כל ייצוג לארגון טרור. עדיין לא ברור אם זה אסור בטיקטוק או שמותר.

גם טלגרם עושה מעט מאוד בכל הקשור להסרת תוכן: שם יש ערוץ של חמאס שמשדר בגלוי תכנים מזעזעים ליותר מ-100 אלף מנויים. לפי הדיווח של הוושינגטון פוסט, לא מעט מהתכנים שעולים בחשבון הטלגרם של החמאס, מגיעים ל-X של מאסק - ונשארים שם זמינים.