"הופכים עליהם, טובים אותם!": כך נולדה קריאת הקרב הבלתי רשמית של החיילים

ציוץ של מתן חלק, החבר בצוות הכותבים של "בובה של לילה" ו"ארץ נהדרת", פשט ברשת במהירות והפך לקריאת הקרב הבלתי־רשמית של כוחות צה"ל • חלק מדגיש את החשיבות של שמירה על אופטימיות על אף המצב הקשה: "אנשים התחברו לתחושה שעוד יהיו לנו שנים לבכות על זה - אבל עכשיו צריך להרים את הראש"

סטיקר עם כיתוב של הסיסמה: ''הופכים עליהם, טובים אותם'' / צילום: מתוך טוויטר (לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים)
סטיקר עם כיתוב של הסיסמה: ''הופכים עליהם, טובים אותם'' / צילום: מתוך טוויטר (לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים)

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

"הופכים עליהם, טובים אותם!" הפכה לקריאת הקרב הבלתי-רשמית של כוחות צה"ל. הסיסמה בתחביר המשובש נאמרת בשילוב של צחוק אירוני ורגש כבד. היא הולכת ונדבקת לחיילים, שמוציאים אותה בסטיקרים, מדביקים על כלי נשק, מפרסמים אותה ברשת ואף צועקים אותה בשטח.

ישראל מתגייסת: גלובס מציג את היוזמות האזרחיות והעסקיות לסיוע בזמן המלחמה
הישראלים שנוסעים לשטחי מלחמה כדי לחלץ כלבים שנשארו מאחור
תרם 50 דירות לתושבי הדרום: "כל משפחה מתקבלת במחיאות כפיים"

מקור הקריאה הוא בציוץ של מתן חלק, הידוע בכינוי "שזיף", שכתב ביום ראשון: "חבריי לפיד כדורגל - מכירים את זה שהקבוצה בפיגור 3-0 במחצית ואתם עם 2 אדומים ומישהו בסיגריות בחוץ אומר ״הופכים עליהם, אתה טוב אותם״? באמא שלי הופכים עליהם. אנחנו טובים אותם".

בימים כתיקונם, מתן חלק הוא צייצן נונסנס ורגשות, וחלק מצוות הכותבים של "בובה של לילה" ו"ארץ נהדרת". אך כשפרצה המלחמה, מיהר לסייע, לגייס ציוד ולאתר נעדרים. בשלב מסוים, מתוך התרגשות טהורה מכמות האנשים והמוטיבציה האדירה של מי שרצו לשתף איתו פעולה, הוא כתב את הציוץ, שמהר מאוד פשט ברשת. חלק אף הגיב לפוסט של המנהיג העליון של איראן חמינאי (והשיג מעל 17 אלף לייקים), וכן לפוסט שפרסמה כוכבת הפורנו לשעבר מיה קליפה, שצייצה נגד ישראל. זמן קצר לאחר מכן, פלייבוי הודיעו שיפסיקו לעבוד איתה.

"אני פוסט-טראומטי מאירוע בסדיר ואחר כך בצוק איתן. למדתי על עצמי בדרך הקשה שהדרך שלי להתמודד זה לדבר על הדברים ולא לשמור בבטן, ולנסות לצחוק - עד כמה שזה קשה", מספר מתן חלק, "אני זוכר שכשהייתי בצוק איתן, הדבר שהכי עודד אותי זה להתקשר הביתה, להיכנס לפייסבוק ולראות את התמיכה מהבית. היינו בהלם כל כך גדול בגלל הגודל של האירוע, והתמונות שלא חשבנו שנראה יותר בחיים, ותהיתי יום או יומיים אחרי אם מוקדם מדי להעלות משהו מצחיק".

הוא מסביר ש"כתבתי שכמו שבאיזה משחק כדורגל כשהיינו בפיגור: שתדע שאנחנו הופכים עליהם, אנחנו טובים אותם. נהפוך את התוצאה, וטובים אותם - כלומר, אנחנו טובים יותר מהם, כתבתי לפיד כדורגל שאנחנו הופכים עליהם, אנחנו טובים אותם. וגיליתי שככה עוד הרבה אנשים הרגישו, שאפשר לנצח אותם". בציוץ, חלק הסביר את משמעות הסיסמה, ואמר ש"אם נקביל את זה למשהו אחר, נגיד העוגיות של דודה רחל מאופקים והמחבלים - העוגיות שלה הפכו עליהם כי הם טובים אותם".

מתן חלק מדגיש את החשיבות של המורל הלאומי והתחושה הטובה והאופטימית במצב הקשה הנוכחי: "בסוף, תפסו אותנו לא מוכנים. זה מקרה שהוא כל כך קיצוני, ולצערי ולשמחתי, אתה מרגיש את האחווה של כולם כרגע. אנשים התחברו לתחושה שעוד יהיו לנו שנים לבכות על זה - אבל עכשיו צריך להרים את הראש. מי שצופה בתקשורת, שכמובן עושה עבודה חשובה, עלול למצוא את עצמו מרותק למסך ורואה רק דברים רעים באיזשהו לופ".

"צריך לתת לזה את הכבוד של זה, אבל צריך להראות את הטוב - ויש המון ממנו. החל מהמילואימניקים שמתגייסים ב-170% והחיילים הסדירים והתצפיתניות האלופות ששומרות עלינו, וכל החברים מהעוטף, שהם פשוט גיבורים וגיבורות שאין דבר כאלה. כל עם ישראל, מהמסעדות ועד לאלה קינן שדואגת להסברה וערן אפרת המטורף שעושה דברים מחו"ל. בדיוק יצאתי מביה"ח סורוקה, וראיתי את שחר חסון וישי ריבו מגיעים בלי שום יח"צ לשמח אנשים בבית החולים. יש כל כך הרבה אנשים טובים, ומי אני שאשבר? חייבים להיות חזקים וביחד, וזו כל המהות. אנחנו גם נלמד מזה".

מתן חלק היה מסויג כלפי עצם האפשרות של ראיון, כי מבחינתו "אני לא רוצה להיות במרכז הסיטואציה, אני הקטן עושה כמה שביכולתי כדי לעזור לכמה שיותר אנשים", אך השתכנע ששווה להפיץ עוד את הטוב והצחוק שהוא עושה: "אנשים התחילו להוציא סטיקרים. חלקם חברים, חלק זרים. זה מצחיק מאוד שזה הגיע למימדים האלה. זה הפך עלי, זה טוב אותי. זה מצחיק ומשמח מאוד. המילואימניקים ששולחים לי את זה - זה כל כך מצחיק וחשוב".