הכירו את האיש שהצליח להרגיז את כל צמרת ההייטק הישראלי

היזם האירי והמייסד של ועידת WebSummit, פאדי קוסגרייב, הצליח להעמיד השבוע על הרגליים את כל צמרת ההייטק הישראלי • בשורת ציוצים הוא גינה ותקף את ישראל על תגובתה למתקפת הטרור של חמאס • נדמה כי בהתבטאות זו, הנזק שנגרם לא יתגמד אל מול ההתנצלות הרפה שפרסם לאחר מעשה, כך לפי משקיעים ישראלים

פאדי קוסגרייב, מייסד WebSummit / צילום: ap, Armando Franca
פאדי קוסגרייב, מייסד WebSummit / צילום: ap, Armando Franca

פטריק (פאדי) קוסגרייב, היזם האירי והמייסד והמנכ"ל של ועידת WebSummit, הצליח להעמיד השבוע על הרגליים את כל צמרת ההייטק הישראלי, הן משקיעים והן יזמים וחברות. בשורת ציוצים גינה את ישראל על תגובתה למתקפת הטרור של חמאס, כולל האשמה בפשעי מלחמה והפרה של החוק הבינלאומי. את מעשי החמאס, גינה רק בהתנצלות מאוחרת יותר, שהגיעה אחרי גל קריאות להחרמת הוועידה.

מייסד ועידת הייטק צייץ נגד ישראל, והמנכ"לים הישראלים מבטלים השתתפות 
יזם ועידת ההייטק שתקף וגינה את ישראל, חזר בו

טרם ההתנצלות, התבצר קוסגרייב עוד יותר בעמדתו, ואף טען שבמקום המשקיעים שביטלו, נרשמה כמות גבוהה יותר של משקיעים חדשים. הסאגה הסתיימה אתמול בכך שקוסגרייב הודיע כי הוא לוקח הפסקה מהטוויטר. קוסגרייב, בן 41, נולד באירלנד, שבה הוא מתגורר ופועל עד היום.

בעברו היה קוסגרייב מייסד שותף של MiCandidate, אתר אינטרנט שסיפק מידע על מתמודדים לתפקיד ראש ממשלת אירלנד. החברה שהקים נמכרה תמורת "סכום לא ידוע" באוקטובר 2009. לקוסגרייב אף הוענקה מדליית הזהב השנתית של איגוד היצואנים האירי, בשנת 2015. הוא משמש גם כשגריר מטעם מועצת החדשנות האירופית, מינוי התקף עד לשנת 2027.

הזמין את מארי לה פן, תמך בפוטין

ועידת WebSummit מתקיימת מדי שנה מ-2009 ומפגישה יזמים, משקיעים, רגולטורים, ראשי תאגידים ומומחי טכנולוגיה. הוועידה, שהתקיימה במקור בדבלין, עברה באופן שנוי במחלוקת לליסבון ב-2015.

פאדי ידוע כדמות צבעונית ברשתות, וזו אינה המחלוקת הראשונה שהוא מעורר, אם כי לא בהכרח בסדר גודל שכזה. בשנת 2018 לדוגמה, עורר קוסגרייב סערה סביב הזמנתו את מארין לה פן, מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני בצרפת, להיות אחד מהקולות הנואמים בוועידה. הדבר עורר סערה וביקורת רבה, מה שהוביל בסופו של דבר למשיכת ההזמנה של לה פן.

בשנה שעברה עמד קוסגרייב בלב שערוריה נוספת עת הואשם כי הוא מגלה סולדריות עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. בצל האשמות אלו ביטלה הוועידה את הזמנת ההשתתפות של The Grayzone, אתר חדשות שנוי במחלוקת, המיוחס לשמאל הקיצוני, ושנטען כי הוא מפרסם תעמולה פרו-רוסית, כך לפי הטלגרף. בין היתר פורסמו באתר זה בלוגים המאשימים בכירים בממשלת אוקראינה בגילוי סימפטיה לנאציזם מאז פרוץ המלחמה מול רוסיה. קוסגרייב, שהזמין את מקס בלומנטל, מי שייסד את האתר, לנאום בוועידה, משך גם הפעם את ההזמנה בעקבות גל הביקורות.

"נשבר פה איזה גבול"

נדמה כי בהתבטאותו האחרונה, הנזק שנגרם לא יתגמד אל מול ההתנצלות הרפה שפרסם, כך לפי משקיעים ישראלים. "נשבר פה איזה גבול, קרה פה מעשה שלא יעשה, זה כבר כללי משחק חדשים. יש כרגע זהות אינטרסים בין תמיכה בישראל לתמיכה בהייטק כאן - כולם רוצים להיות בצד הנכון של המפה, ואם פאדי לא בצד הנכון של המפה מבחינה רגשית, כנראה גם בצד העסקי הוא לא בצד הנכון", אומר לגלובס מורן צ'מסי, שותף מנהל בקרן הסקנדרי Amplefields Investments.

אבי אייל, שותף מייסד באנטריי קפיטל, אומר: "אני חושב שפאדי, כמו גם הוועידה, איבדו חלק מהחשיבות שלהם. אנשים צריכים בסופו של דבר, בנושאים כאלה, לקחת עמדה. זה דברים שקשורים לחיים ומוות, וזה ברור, וזה שחור לבן".