חקלאי העוטף איבדו אמון במערכת, מתנדבי השומר החדש מנסים למלא את החסר

אחרי שהעובדים הקבועים חזרו לארצם או גויסו, חקלאים רבים בדרום ובצפון נותרו ללא ידיים עובדות • מי שנחלץ לעזרה הם 2,500 מתנדבי השומר, שכבר קיבלו פניות מ־400 משקים • ישראל מתגייסת

מתנדב ''השומר החדש'' במושב יתד / צילום: השומר החדש ואחים לחקלאות
מתנדב ''השומר החדש'' במושב יתד / צילום: השומר החדש ואחים לחקלאות

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

אייל כהן, חקלאי ממושב יתד, חזר למשק העגבניות והחצילים שלו רק ארבעה ימים לאחר הטבח ביישובי עוטף עזה שגבה את חייהם של כמה מחבריו. עד אז הוא היה עסוק בלחימה, כסגן הרבש"צ ביישוב.

ישראל מתגייסת | הבן של יזהר שי נפל בקרב, הארגון שבראשו הוא עומד גייס 600 מתנדבים
ישראל מתגייסת | היוזמה המרגשת של אורי בת ה-11 לטובת ילדי העוטף
ישראל מתגייסת | עלאא מטייבה תרם אופניים לילדי הדרום, חנותו נשרפה, ואז הוא קיבל סיוע מפתיע

כשנכנס לחממות, גילה כי רקטות החמאס והג'יהאד האיסלמי פגעו בחממות שהקים, קרעו את הרשתות, הרסו שתילים ברדיוס של מטרים רבים ממקום הנפילה, וחירבו את מערכת הטפטפות. 24 העובדים מתאילנד שהעסיק במשק שלו נמלטו על נפשם, יחד עם עוד 200 עובדים זרים ששהו במושב קודם לכן. "הם פחדו פחד מוות אחרי שראו סרטונים שבהם חבריהם נטבחים, ונכנסו לשוק טוטלי. רק בודדים הסכימו לחזור", הוא מספר.

כך, הוא נותר לבדו מול מאות דונמים של חממות, כשעליו לספק לרשתות השיווק ירקות מדי יום. אלא שהמחסור בעובדים מיומנים, והעצירה הפתאומית של כל העבודה החקלאית, מאיימים על הישרדות המשק שלו ושל חבריו ליישובי העוטף.

"זה עשרה ימים שלא ריססנו, לא טיפלנו בגידולים ולא קטפנו את התוצרת שלנו", הוא מספר. "בשביל להחזיר את המשק לעבודה רציפה באופן מיידי, כל אחד מהחקלאים פה יזדקק ל-200-300 עובדים, זה לא פיגור שניתן לגשר עליו".

מלבד קטיף העגבניות והחצילים שנותרו על הגידולים, משימות כמו הכנסת דבורים לחממות לביצוע האבקה, ריסוס והדליה (הצמדה של גבעולים לרשתות או מקלות לצורך תמיכה) דורשות מיומנות רבה, שאבדה עם עזיבתם העובדים הקבועים.

במשרדי החקלאות, הכלכלה עדיין לא גיבשו מדיניות פיצויים, ובינתיים, היבול קמל על השתילים. "בעבר קיבלנו פיצויים שהם בדיחה, אבל עכשיו איבדנו כל אמון במערכת", אומר כהן. "המועצה האזורית אשכול לבדה היא אסם התבואה של ישראל, 75% מהפלפלים והעגבניות יוצאים מכאן, אז עם כל הכבוד לרשתות, שאולי יביאו עכשיו עגבניות מטורקיה ויימכרו אותן ביוקר, עוד חודשיים לא תהיה כאן תוצרת חקלאית על המדפים".

"כמו פלסטר לקטוע גפיים"

מי שנחלץ לעזרה הוא ארגון השומר החדש, שבימי שגרה מספק לחקלאים מתנדבים לעבודות חקלאיות ולשמירה, וכעת מסייע לחקלאי העוטף, וכן לחקלאים בגבול הצפון ובכל רחבי הארץ, שננטשו על ידי העובדים הזרים. חבר אליו גם ארגון ״אחים לחקלאות״, מיזם של תנועת אחים לנשק הממוקד בסיוע למשקים שנפגעו במהלך מתקפת ה- 7 באוקטובר. 

ליאת כהן, דוברת השומר החדש, מציינת כי עד כה פנו לסיוע בידיים עובדות 400 משקים, מתוכם 250 באזור העוטף. לעבודות החקלאיות התייצבו עד כה 2,500 מתנדבים, מהם 700 לעוטף עזה. כל משק מקבל בתיאום עם השומר החדש 3-15 מתנדבים.

במושב יתד, למשל, פנו שלושה משקים לסיוע. "זה עוזר לנו לקטוף את התוצרת בינתיים, ולספק מעט פרנסה, אבל מדובר בפלסטר לקטוע גפיים", אומר כהן, שמציין כי בשל המצב הוא עלול להיקלע לחובות של מיליוני שקלים.

אלא שגם גיוס המתנדבים כשלעצמו נתקבל בקושי. לפי השומר החדש, משרד החינוך אוסר על בני נוער להתנדב לעבודות חקלאיות, למרות פניות חוזרות ונשנות של הארגון ושל חקלאים, בהם מוטי אלמוז, דובר צה"ל לשעבר המחזיק כיום במשק במגדל.

"מתנדבים צעירים רבים אחרים, ואפילו עובדים בשכר בשדות החקלאיים, גויסו ברובם לשירות מילואים", מספרת ליאת כהן. בנוסף, גם צה"ל מגביל מדי פעם את כניסתם של מתנדבים לאזורי לחימה או אזורים בעלי סיכון. כך קרה עם אחד ממשקי הביצים הגדולים באזור הצפון, שנותר לבדו ללא סיוע, וכניסתם של מתנדבים לתחומו לא אושרה על ידי הצבא.

נוסף על מתנדבים לעבודה חקלאית, מסייע השומר החדש גם באספקת מתנדבים לעבודות שמירה, ובארגון מספרים על דרישה גוברת מכיוונם של חוות הבודדים בדרום.

מי שמעוניין להתנדב יכול להצטרף על־ידי לחיצה על הקישור המצורף