החברה שנסחרת כבר בתשואת "זבל" של 33% והעסקה שעשויה להתבטל

מניית חנן מור צנחה ב-50% בחודש האחרון, והאג"ח שלה נסחרות בתשואת זבל של עד 33% • ניו־מד, שבשליטת קבוצת דלק, נפלה ביותר מ-20% מתחילת המלחמה, כאשר ברקע עומדת סכנת ביטול לעסקת הענק למכירת 50% ממנה לענקית האנרגיה בריטיש פטרוליום

חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור / צילום: איל יצהר

אחת מהשלכות מלחמת "חרבות ברזל" על המשק היא חוסר הוודאות לגבי השלמת עסקות שנחתמו בטרם פרצה לפני שבועיים וחצי. הבולטת שבהן מבחינת היקפה הכספי, היא זו של שותפות האנרגיה ניו־מד, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, המחזיקה במאגר הגז לוויתן.

אורמת רוכשת תחנות כוח ונכסים לפיתוח בארה"ב ב-271 מיליון דולר
מה השתבש אצל החברה שפעם הייתה הישראלית הגדולה בוול סטריט

במרץ, הודיעה ניו־מד (לשעבר דלק קידוחים) כי ענקית האנרגיה בריטיש פטרוליום (BP) וחברת הנפט הלאומית של אבו־דאבי (ADNOC) הגישו הצעה לרכוש 50% ממנה תמורת כ־7 מיליארד שקל - מחיר שהיה גבוה בכ־65% ממחיר השוק באותה עת. ועדה בלתי תלויה שהקימה השותפות הישראלית אף דרשה תוספת של כ־10% לתמורה בתחילת אוקטובר, סמוך לתחילת המלחמה, בשל ההתחזקות במחיר הנפט והדולר מאז נחתמה העסקה. ב־11 באוקטובר, מספר ימים לאחר פרוץ המלחמה בדרום, דווח בלונדון כי בכיר בבריטיש פטרוליום אמר למשקיעים שהעסקה עדיין במסלולה.

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס
 אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

יחידת ההשתתפות של ניו־מד נפלה ב־22% מתחילת המלחמה, ובבית ההשקעות אי.בי.אי מציינים כי מחירה "התנתק ממחיר העסקה לחלוטין בשל העלייה בפרמיית הסיכון הרוחבי של ישראל, הפסקת הזרמת הגז ממאגר תמר לצד חששות הנוגעים לפעולה דומה במאגר לוויתן. כמו כן, עולה החשש מביטול העסקה וחזרה למחיר של טרום העסקה".

עוד הוסיפו כי "הפסקת הזרמת הגז ממאגר לוויתן נרית בשלב זה לא סבירה, נוכח העובדה שמרבית הגז למשק מסופק כעת ממאגר זה ועם זאת, יש להביא בחשבון שהמשך ההתחממות בגזרה הצפונית מגבירה את רמת הסיכון".

קבוצת חנן מור איבדה בשנה האחרונה כ־75% מערכה

עסקה אחרת שסימן שאלה מרחף על השלמתה היא זו שעליה הכריזה חברת הנדל"ן היזמי הממונפת חנן מור בחודש שעבר, למכירת קרקע ברמת גן לחברת עמרם אברהם תמורת 165 מיליון שקל. ב־11 באוקטובר, זמן קצר לאחר תחילת המלחמה, עדכנה חנן מור, הנמצאת במרוץ נואש להשגת מזומנים, על דחיית מועד חתימת העסקה, בשלב זה לסוף החודש הנוכחי.

מניית חנן מור נפלה בחודש האחרון בכ־50%, ובסיכום של 12 החודשים האחרונים איבדה כ־75% מערכה, לשווי של כ־130 מיליון שקל. לחברה התחייבויות אג"ח של מעל 600 מיליון שקל, כאשר סדרה י"ד נסחרת כעת בתשואת זבל של 33%, לעומת 17% ערב המלחמה.

הקרקע בעסקה המדוברת, בתל השומר, מיועדת לבניית מתחם מגורים של 158 דירות ושטחי מסחר, והיא רשומה בספרי חנן מור בשווי של יותר מ־200 מיליון שקל, כך שמכירתה אמורה להסב לחברה שמוביל היו"ר, חנן מור, הפסד של יותר מ־40 מיליון שקל.

לא מדובר בעסקת המימוש היחידה שקידמה לאחרונה קבוצת חנן מור לצורך עמידה בהתחייבויותיה. בד בבד עם העסקה ברמת גן, הודיעה החברה על מזכר הבנות למכירת קניון בעיר חריש לידי שופרסל נדל"ן תמורת 180 מיליון שקל, וכן על מגעים למימוש חלקים מהפרויקט המתוכנן שלה במתחם שדה דב שבצפון ת"א.

הפרויקט בשדה דב, לבניית מאות יחידות דיור, הוא המקור העיקרי לצרות של חנן מור. באוגוסט 2021, רכשה החברה מידי רמ"י את הקרקע להקמתו תמורת 1.5 מיליארד שקל, באמצעות הלוואה של 1.3 מיליארד שקל בריבית משתנה, בטרם החלו הריביות לטפס.

מה יעלה בגורלה של השקעת קרן אפיניטי בקבוצת שלמה

עוד עסקה שדווחה בספטמבר, חודש לפני פרוץ המלחמה, וטרם הושלמה היא זו שעליה הכריזה קרן אפיניטי פרטנרס של ג'ארד קושנר, חתנו של דונאלד טראמפ. הקרן, באמצעות כספי בית המלוכה הסעודי שהיא מנהלת, הודיעה על השקעה מתוכננת של 570 מיליון שקל בפיתוח פעילות הרכב והאשראי של קבוצת שלמה, שבשליטת משפחת שמלצר, לפי שווי של 3.8 מיליארד שקל לקבוצה הפרטית.