מה השתבש אצל החברה שפעם הייתה הישראלית הכי גדולה בוול סטריט

בתוך לילה אחד איבדה סולאראדג', חברת הטכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, כמעט 2 מיליארד דולר משוויה עקב אזהרת רווח, ומנייתה משלימה צלילה של קרוב ל־80% מהשיא • מה השתבש לה בדרך, מי המפסידים הגדולים, ומה צפוי בהמשך

מפעל סולאראדג' בציפורית / צילום: באדיבות סולאראדג'
מפעל סולאראדג' בציפורית / צילום: באדיבות סולאראדג'

במהלך שנת 2021 הפכה סולאראדג' , המספקת פתרונות לתעשיית האנרגיה הסולארית ופועלת גם בתחומים משיקים, לחברה הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט במונחי שווי, כשעקפה ענקיות מקומיות כמו צ'ק פוינט ונייס. בשיא, לפני כשנתיים, מניית סולאראדג' הגיעה למחיר של 368 דולר ששיקף לחברה שווי שוק שהיה גבוה מ־20 מיליארד דולר.

אלא שנכון להיום נסחרת מי שכונתה אז "מלכת השמש" בפחות מרבע משוויה בשיא, ירידה שדחקה אותה למקום ה־13 בלבד מבין החברות הישראליות (מובילאיי, צ'ק פוינט ונייס הן כעת הגדולות ביותר).

 

1 הנפילה

ביום חמישי שעבר אחרי סיום המסחר בוול סטריט, הפתיעה סולאראדג' את השוק לרעה עם אזהרת רווח חריפה לרבעון השלישי של השנה. בתגובה, מניית החברה צנחה ביום שישי ב־27.3% במחזור מסחר גבוה משמעותית מהממוצע, והמניה שלה, שכבר הייתה במומנטום שלילי בחודשים האחרונים, חזרה אחורה 3.5 שנים ומחקה את כל העליות הגדולות שרשמה מאז.

הירידה החדה במניית סולאראדג' חתכה מעל 1.7 מיליארד דולר משווי השוק של החברה בנאסד"ק ביום שישי, אך המגמה השלילית התחילה קודם. המניה ירדה לאחרונה מתחת למחיר של 200 דולר, והמשיכה לרדת מתחת ל־100 דולר לאחר אזהרת הרווח. כעת מחיר המניה הוא 82.9 דולר ומשקף לחברה שווי של כ־4.7 מיליארד דולר - ירידה של 70% מתחילת השנה ושל 77% מהשיא לפני שנתיים.

 

2 המפסידים

בעלת המניות הגדולה ביותר בסולאראדג' היא ענקית ההשקעות האמריקאית בלקרוק, שלפי הדיווח האחרון מחזיקה בכ־9% מהמניות. בהנחה שלא מכרה או רכשה מניות מאז אותו דיווח, היא איבדה "על הנייר" מעל 160 מיליון דולר רק ביום שישי האחרון, ומחזיקה במניות בשווי כ־431 מיליון דולר.

לפי נתונים של חברת סמארטבול, שפיתחה מערכת לניתוח שוק ההון, גופים מוסדיים ישראליים מחזיקים במניות סולאראדג' בשווי כ־590 מיליון דולר, כאשר ההחזקות הגדולות הן של הראל, כלל ומנורה, אך עבור כל אחד מהם ההחזקה במניית סולאראדג' כאחוז מסך הנכסים באפיק ההשקעה, היא זניחה יחסית.

3 האזהרה

סולאראדג' מייצרת ומשווקת פתרונות לתעשיית האנרגיה הסולארית, כגון מערכות לניטור ואופטימיזציה. במקביל היא עוסקת גם בתחומים שקשורים לאגירת אנרגיה. החברה, בניהולו של צבי לנדו, העריכה בתחילה שהכנסותיה ברבעון השלישי יהיו 880-920 מיליון דולר - תחזית שבעצמה אכזבה את השוק כשפורסמה בחודש אוגוסט, משום שהאנליסטים ציפו ליותר ממיליארד דולר, אך כעת היא מנמיכה את התחזית בכ־20% ל־720-730 מיליון דולר. ירידה חדה יותר צפויה ברווחיות הגולמית, שתסתכם ב־20.1%-21.1% לעומת התחזית הקודמת ל־28%-31%, וברווח התפעולי (Non-GAAP) שיהיה נמוך ביותר מ־80% מהתחזית המקורית, 12-31 מיליון דולר בלבד לעומת 115-135 מיליון דולר בתחזית המקורית.

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר
 צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

המנכ"ל לנדו הסביר כי במהלך הרבעון השלישי החברה חוותה ביטולים ועיכובים משמעותיים בצבר ההזמנות הקיים, בעיקר מצד מפיצים אירופיים (אירופה היא השוק המרכזי של החברה). "אנו מייחסים את הביטולים והעיכובים לרמות מלאי גבוהות מהצפוי בערוצים, וקצב התקנות איטי מהצפוי", אמר לנדו. "בפרט, קצב ההתקנות ברבעון השלישי היה נמוך משמעותית בסוף הקיץ ובספטמבר, תקופה שבאופן מסורתי יש בה עלייה בהתקנות". החברה צופה גם הכנסות נמוכות ברבעון הרביעי, על רקע המשך תהליך הפחתת המלאי.

לנדו הדגיש כי אזהרת הרווח לא קשורה למצב בישראל: "בעוד שיש השפעה מסוימת על השגרה היומית שלנו במטה, המשרדים והמתקנים שלנו פתוחים ברחבי העולם, כולל בישראל, ואנו מייצרים ומספקים תמיכה ללקוחות ללא הפרעה".

האזהרה לרבעון השלישי מצביעה על כך שהאתגרים שאיתם החברה התמודדה ברבעון השני נמשכים גם כיום. עם פרסום הדוחות לרבעון השני באוגוסט האחרון, דיברו המנכ"ל לנדו וסמנכ"ל הכספים רונן פייר על ירידה בהכנסות מתחום הסוללות והאופטימייזרים בעיקר באירופה, בשל מלאים שנצברו אצל לקוחות. הם ציינו אז שגם בארה"ב רמות המלאים גבוהות, והעריכו שייקח רבעון או שניים עד לשינוי המצב. באותה עת הם היו אופטימיים בנוגע לרבעון הרביעי והעריכו שיהיה דומה או מעט טוב יותר מהרבעון השלישי, כעת נראה שהשיפור לא קרוב כפי שצפו.

4התחזית

לא במפתיע, גם אנליסטים שמסקרים את מניית סולאראדג' הופתעו מהאזהרה ומיהרו להוריד תחזיות ומחירי יעד. כך לדוגמה, באופנהיימר החזיקו עד השבוע שעבר בהמלצה חיובית על המניה ("תשואת יתר") במחיר יעד של 314 דולר, המלצה שנותרה על כנה גם לאחר ירידה חדה במניה בעקבות האכזבה מהתחזית שנמסרה בחודש אוגוסט. באופנהיימר העריכו אז שהחולשה במניית סולאראדג' מהווה הזדמנות. אך בשבוע שעבר, הגישה הפכה לספקנית יותר: המלצת אופנהיימר ירדה ל"תשואת שוק" (Perform) ללא מחיר יעד. "סולאראדג' מאותתת שהאתגרים הם עמוקים יותר ממה שההנהלה מסרה קודם", כתבו כלכלני אופנהיימר. להערכתם בשל עוצמת האיזון־מחדש של מלאים, התהליך ייקח לפחות עוד שני רבעונים.

"סולאראדג' הצביעה בחודשים הקודמים על היחלשות בשוק הסולאר עקב הצטברות מלאים בערוצי ההפצה, ירידה חדה של מחירי פאנלים ומצוקה פיננסית של חלק מהמתקינים נוכח הריבית הגבוהה", כתבו באופנהיימר. "במהלך השנה האחרונה הוכפל סעיף המלאי של סולאראדג' לשיא של כמיליארד דולר ברבעון השני, בהשוואה ל־470 מיליון דולר ברבעון המקביל, כאשר סעיף הלקוחות זינק ל־1.1 מיליארד דולר בהשוואה ל־669 מיליון דולר ברבעון המקביל. המצב הוביל לזינוק במספר ימי הלקוחות (DSO) ולשריפת מזומנים, אם כי החברה עדיין נהנית מאיתנות פיננסית גבוהה, עם קופת מזומנים של 1.5 מיליארד דולר כנגד אג"ח להמרה של 634 מיליון דולר".

באופנהיימר מציינים שהחולשה בארה"ב מגיעה גם לאירופה, ומהניסיון בשוק האמריקאי, החולשה צפויה להיות ממושכת. "אנו נותרים בעמדה זהירה כלפי פעילות החברה עד לסימני שיפור בעסקיה ובתעשייה בכלל", כותבים באופנהיימר.