שוכרים בקניונים: עזריאלי ומליסרון לא נרתמות מספיק כדי להקל עלינו

אחרי שבשבוע הראשון ללחימה החנויות היו סגורות כמעט לגמרי, מאז השבוע שעבר הן פועלות במתכונת מצומצמת בלבד • לגלובס נודע כי חלק מהשוכרים החליטו לבטל את הוראת הקבע של שכר הדירה לקניונים

מגדלי עזריאלי / צילום: טלי בוגדנובסקי
מגדלי עזריאלי / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעוד שמתווה הסיוע לעסקים מהממשלה מתעכב, בעלי החנויות מתריעים: הפדיונות מצטמצמים בחדות, לא יהיה לנו איך לשלם - לא לעובדים, ולא לבעלי הקניונים.

אחרי שבשבוע הראשון ללחימה החנויות היו סגורות כמעט לגמרי, מאז השבוע שעבר הן פועלות במתכונת מצומצמת, הן מבחינת שעות עבודה והן מבחינת כוח-אדם, כש-360 אלף חיילי מילואים גויסו, ועובדים רבים אחרים לא יכולים להגיע לעבודה.

יממה אחרי שקילשטיין עזב: בקרפור מינו משנה חדש למנכ"ל
"אני במילואים, הלך כל היבול": מצוקת החקלאים בצפון בדרך לצלחת שלנו

תנועת הקונים בקניונים גדלה בימים האחרונים, אחרי שנעלמה כליל בימים הראשונים של המלחמה, וכרגע נכנסת למרכזים כ-50%-60% מהתנועה בשגרה. זאת אפשר להסביר, לפחות בחלק מהקניונים, בפעילויות שונות שהם מקיימים, ולא רק בחנויות עצמן - כמו עמדות תרומות והתנדבות שהציבו בחלק מהם. עם זאת, הפדיונות לא מתקרבים לגובה של הפדיונות הרגילים.

חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי קניות, הודיע לבעלי החנויות במתחמים כי שכר הדירה של חודשי אוקטובר ונובמבר יבוטל, ובמקומו ישלמו השוכרים שכר דירה לפי האחוז מהפדיון החודשי של החנות. נוסף על כך, שכר הדירה הבסיסי של אוקטובר, ששולם בתחילת החודש, יזוכה ויקוזז מהחיובים העתידיים. עם זאת, דמי הניהול ישולמו בתחילת נובמבר.

עזריאלי מפחיתה דמי ניהול

גם חברת הנדל"ן MEEX, הזרוע הנדל"נית של חצי חינם - שבבעלותה מאות אלפי מ"ר של נכסים שבהם מתחמי קניות ברחבי הארץ, בין היתר בהוד השרון, בפתח תקווה, ברחובות, באשדוד, בחולון ובראשון לציון, המאכלסים מאות שוכרים - הודיעה כי לא תחייב את שכר הדירה ואת דמי הניהול בחודש אוקטובר.

לגלובס נודע כי בקבוצת עזריאלי החליטו לגבות 25% מדמי הניהול לנובמבר, כשאת שאר הסכום יפרסו בהמשך. עוד נודע כי בקבוצה החליטו לא לגבות את שכר הדירה של החנויות בתחילת נובמבר.

ממליסרון לא נמסר אם הם מתכננים הקלות כלשהן גם מצידם. חברת רני צים מרכזי קניות לא פרסמה מתווה מסוים, אולם נמסר כי "הודענו לשוכרינו כי החברה עומדת לצידם כתמיד, וככל שיהיה צורך בסיוע, נסייע".

לגלובס נודע כי חלק מהשוכרים החליטו לבטל את הוראת הקבע של שכר הדירה לקניונים, כך שבתחילת נובמבר גם הקניונים שלא יבטלו או ידחו אותו לא יוכלו לגבותו.

לדברי גורם בכיר מאוד בשוק, "ביג באמת בסדר, אבל הרשתות עכשיו בזמן הכי גרוע שלהן, לאחר שקנו את הסחורה, ואין מכירות. אם מליסרון ועזריאלי לא יודעות לעבוד בצורה הוגנת חודשיים, לא צריך להיות שם. זו שעת המבחן הגדולה של הקניונים שעושים מאות מיליוני שקלים בשנה, ואם בעזריאלי 50% מהמותגים ייצאו, אנשים לא יבואו לשם. אנשים לא יבואו לקניון בשביל מזגן".

גאליס, מנכ"ל ביג, אמר אתמול לגלובס כי "כשיש רגעים שהשוכרים צריכים את הכתף שלנו, אנחנו נכנסים מתחת לאלונקה ועושים מה שצריך. ועדיין אני אומר - המדינה צריכה להבין שזה לא עוד סבב, לא עוד מבצע, זה גדול וכבד יותר. יש השפעה בכל הארץ, וצריך להתייחס לזה כמו לקורונה ולא כמו למבצע צבאי של שבוע".

שכר הדירה שגובה ביג נגבה לפי שכר דירה קבוע או לפי אחוז מהפדיונות - הגבוה מביניהם. לפי המתווה שלה, כעת מוותרים בביג על הרף העליון, במטרה להקל על השוכרים.