בענף הליסינג מבינים שהצפי לשיא מסירות התבדה

לפי גורמים בענף יבוא הרכב הזינוק בשערי הדולר והיורו, צפויים לייקר משמעותית את כל מחירוני כלי הרכב החדשים • כ־75 אלף כלי רכב חדשים עומדים כעת בנמלים • ועוד חדשות מענף הרכב

אי ודאות קיצונית לגבי מחירי רכישות הרכב ל־2024 / צילום: Shutterstock
אי ודאות קיצונית לגבי מחירי רכישות הרכב ל־2024 / צילום: Shutterstock

ענף הליסינג צפוי לפתוח את הרבעון הראשון של השנה באי ודאות ביחס לגבי היקף ההצטיידות, מחירי כלי הרכב החדשים הנרכשים ומחירי חוזי הליסינג ללקוחות. ל"גלובס" נודע כי יבואנים גדולים, שהם ספקים מרכזיים לענף הליסינג, מסרבים להתחייב כרגע לחברות הליסינג על המחירים וההנחות של דגמי רכב חדשים, שאינם נמצאים כרגע במלאי.

גורמים בכירים בענף יבוא הרכב אמרו ל"גלובס" כי "שערי החליפין של הדולר והיורו, שזינקו בחודש האחרון בלבד בשיעור ממוצע של כ־7%, צפויים לייקר משמעותית את כל מחירוני כלי הרכב החדשים. אולם עדיין לא ברור מה תהיה מגמת שערי המטבע בשבועות הקרובים, ולפיכך לא ניתן להתחייב כיום לחברות הליסינג וללקוחות פרטיים על המחירים של כלי הרכב, שישוחררו בשבועות הקרובים מהמכס".

הגורמים הוסיפו כי "השפעת שערי המטבע היא לכל רוחב השוק, אולם בפלח הרכב החשמלי באופן ספציפי הבעיה חמורה יותר בשל חוסר הוודאות לגבי העלאת מס הקנייה בינואר". על פי הערכות בענף, השילוב של עליית מס הקנייה המתוכננת, מ־20% ל־35%, לצד הזינוק בשערי המטבע, עלולים להקפיץ את מחירי המחירון של דגמי הרכב החשמלי הפופולריים מכ־165 אלף שקל בממוצע כיום לסביבות ה־180 אלף שקל ואולי מעבר לזה.

חוסר הוודאות לגבי המחירים בעסקאות עתידיות מול חברות הליסינג מקרין גם על מחירי חוזי הליסינג החודשיים, שאותן מציעות כיום חברות הליסינג לציים וללקוחות פרטיים. ל"גלובס" נודע כי כמה חברות פנו לאחרונה ללקוחות, שאמורים לבצע הצטיידות משמעותית ברכב בתחילת 2024, בהמלצה להקדים את ההצטיידות ובנוסף לבחור בדגמים, שכרגע נמצאים במלאים במחירים ידועים. לחלופין מוצעת ללקוחות אפשרות להאריך את חוזי הליסינג מעבר לשנה השלישית באמצעות חוזי גישור, בתקווה ששערי המטבע יחזרו לנורמה בחודשים הקרובים. בענף מציינים כי נכון לעכשיו עדיין לא נרשמו גלי ביטולים של הזמנות לרכבי ליסינג, אולם המצב עדיין "נזיל" ותלוי במידה רבה במצב המשק לאחר תום המלחמה.

הפיצוי החלקי מהמכירות לצה"ל

ענף הליסינג רוכש מדי שנה בין 70 ל־90 אלף כלי רכב חדשים, כאשר תקופת השיא של ההצטיידות היא ברבעון הראשון של השנה, ובמיוחד בחודש ינואר. על פי תוכניות העבודה, שקדמו למלחמה, העריכו בענף כי המסירות בינואר 2024 יישברו שיא חדש עם קרוב ל־50 אלף מסירות, שמתוכם חלק גדול כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין לציים. כרגע ההערכה הזו אינה ריאלית. עם זאת, פיצוי חלקי וזמני למכירות מספק כרגע ענף ההשכרה שמבצע רכש מסיבי של מאות כלי רכב חדשים, חלק גדול מהם טנדרים ומסחריות, עבור השכרה למשרד הביטחון וצה"ל.

המחסור באכסון כלי רכב מיובאים מעמיק: נבחנת הסבה של חניון בנתב"ג

מחריף המשבר הלוגיסטי באכסון כלי רכב חדשים שנפרקים בנמלי הארץ. על פי נתוני חברת נמלי ישראל (חנ"י), נמצאים כיום בנמלים כ־75 אלף כלי רכב חדשים, מתוכם יותר מ־40 אלף באילת. על פי דיווחי נמל אשדוד, כמעט 50% משטח אכסון הרכב בנמל עדיין פנוי. אולם, יבואנים אומרים כי חברות ספנות רבות עדיין חוששות לפרוק בו רכב בשל רמת הסיכון הגבוהה בדרום הארץ, שמתבטאת בשיעורים גבוהים מאד של "פרמיית מלחמה" בפוליסות הביטוח הימיות.

מקורות בעיתונות הספנות ציטטו בימים האחרונים גורמי ביטוח ספנות בכירים בלונדון. אלו מסרו כי פרמיית המלחמה אותה נדרשות לשלם כרגע חברות הספנות שעוגנות באשדוד עומדת של 0.65% משווי המטען. זאת בהשוואה ל־0.4% "בלבד" לפריקה בנמל בנגאזי בלוב ו־0.5% בנמל מוגדישו בסומליה, שנחשבים בשגרה לשניים מהנמלים המסוכנים ביותר במזרח התיכון ובאפריקה. עבור אוניות, שמובילות אלפי כלי רכב, המשמעות היא התייקרות של מאות דולרים לרכב בעלויות התובלה אחרי המס בישראל.

בשבוע האחרון הופנו מספר ספינות ייעודיות להובלת רכב (RORO) מאשדוד לנמל חיפה, אולם גם הוא סובל כיום מתפוסה גבוהה של כלי רכב, כאשר בימים הקרובים אמורה לפקוד אותו עוד שורה של אוניות, ובהן אלפי כלי רכב. בין השאר אמורה לעגון בנמל חיפה בימים הקרובים אונייה להובלת רכב של צים ובה כ־3,400 כלי רכב חשמליים - הכמות הגדולה ביותר שנשלחה מסין במשלוח בודד אי פעם. עוד אוניות נמצאות כיום בדרך לנמל ויגיעו בשבועיים הקרובים.

ל"גלובס" נודע כי משרד התחבורה וחנ"י בוחנים בימים אלה פתרונות אכסון חליפיים לכלי רכב. בין השאר נבחנת האפשרות להסב את אחד החניונים הגדולים של נתב"ג לאכסון כלי רכב חדשים. בנוסף נבחנת לראשונה אפשרות לאחסן כלי רכב בשטחים הפנויים של "נמל המפרץ" בחיפה ואף לפרוק בנמל הזה כלי רכב ישירות מאוניות להובלת רכב. על פי הערכות, השטחים התפעוליים בנמל המפרץ יכולים להכיל עד כעשרת אלפים כלי רכב. יצוין כי יבואני הרכב החלו לאחרונה לבטל ולעכב בחו"ל הזמנות, שאמורות היו להגיע לישראל לפני סוף השנה. אולם הזמנות של עשרות אלפי כלי רכב אחרים כבר נמצאות בדרכן לישראל.

כלי רכב ראשונים של NIO ו־XPENG נחתו בארץ, אך בינתיים השיווק מוקפא

בתוך הלחימה ממשיכים להגיע לישראל מותגי רכב חשמליים חדשים מסין, שהיו מתוכננים להיות מושקים בישראל לפני סוף השנה. בדלק רכב נחתו מכוניות ראשונות של מותג הפרמיום הסיני NIO, שכולל מכוניות סדאן מנהלים וקרוס־אובר חשמליים. כלי הרכב עברו תקינה, אולם תוכניות השיווק והמכירה המוקדמת מתעכבים בינתיים, כמו גם התוכניות להקים נקודות שיווק ניידות שבהן יוצגו המכוניות. גם משלוח מכוניות ראשונות של XPENG כבר נחת בישראל ומבצע ניסויים לקראת השיווק, שנדחה בינתיים.

רכב של xpeng בישראל / צילום: יח''צ
 רכב של xpeng בישראל / צילום: יח''צ

תוך כך מסר אתר החדשות של TENCENT בסין כי יצרני רכב סיניים "מבצעים הערכת מצב" לגבי השפעת המלחמה על ייצוא הרכב מסין לישראל". בשל המלחמה, וההמלצה של ממשלת סין לאזרחיה בישראל "להתפנות בהקדם באמצעות טיסות מסריות או מעברים יבשתיים", נדחו הביקורים של שורה של מנהלים רמי דרג מתעשיית הרכב הסינית, שהיו אמורים להגיע בשבועות הקרובים.